바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

(사)한국터널지하공간학회

Numerical analyses for mechanical behavior of cut-and-cover tunnel with precast arch type

(사)한국터널지하공간학회 / (사)한국터널지하공간학회, (P)2233-8292; (E)2287-4747
2009, v.11 no.3, pp.315-325

  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

The thickness of the material can be thinned because arch cut-and-cover tunnel has the support mechanism by the axial force, and the ground reaction force due moderate deformation can be expected thereby making it be dynamically advantageous, therefore the arch cut-and-cover tunnel has become more widely used. An important characteristic of the arch cut-and-cover tunnel is that the thickness of the material can be thinned because precast arch type has the support mechanism by the axial force. However, there is a different stress state surrounding the structures between normally excavated tunnels and cut-and-cover tunnels, it should be considered at designing. Therefore, finite element method was carried out to examine the mechanical behavior of the precast arch cut-and-cover tunnel considering construction procedure.

keywords
아치형 개착식 터널, 프리캐스트, 시공과정, 축력, Arch cut-and-cover tunnel, precast, construction procedure, axial force

Reference

1.

1. 모듈아치 공법협회 (2002), 일본 모듈아치 매뉴얼 (일본어).

2.

2. 배규진, 이규필 (2001), “복개 터널라이닝 해석을 위한모델링 기법에 관한 연구”, 대한터널협회 학술논문집,터널기술, Vol. 3-2, pp. 13-22.

3.

3. 배규진, 정형식, 이규필 (2003), “복개 터널구조물에 작용하는 편토압 고려를 위한 수치해석적 연구”, 터널기술, 한국터널공학회 논문집, Vol. 5, No. 3, pp. 227-239.

4.

4. 사단법인 일본도로협회 (2002), 도로교 시방서・동해설;V내진설계편 (일본어).

5.

5. 이규필, 이성원, 신휴성, 황재홍 (2008), “리브 보강 프리캐스트 터널 Liner의 역학적 거동특성”, 터널기술, 한국터널공학회 논문집, Vol. 10, No. 3, pp. 1-8.

6.

6. 일본토목학회 (1987), 터널 표준 시방서, pp. 28-36 (일본어).

7.

7. Adachi, T., Kimura, M., Kishida, K. and Samejima, R.(2001), “Experimental study on stability of the pre-cast concrete tunnel”, Modern Tunneling Science and Technology,Swets & Zeitlinger, pp. 985-990.

8.

8. Adachi, T., Kimura, M., Kishida, K., Samejima, R.,Iwasaki, T. and Kohno, S. (2002), “프리캐스트 터널구조의 역학적 안정에 관한 실험적 연구”,일본 토목학회 논문집, No. 708 / III-59, pp. 25-40 (일본어).

9.

9. Bickel, J.O., Kuesel, T.R. and King, E.H. (1996), “Tunnel engineering handbook”, ITP An International Thomson Publishing Company, 2nd Ed., pp. 350-359.

10.

10. Drucker, D.C. and Prager, W. (1952), “Soil mechanics and plasticity analysis in limit design”, Quart. Appl.Math., No. 10, pp. 157-162.

11.

11. Kawauchi, K., Adachi, T., Kimura, M. and Kishida, K(2002), “칼버트에 작용하는 연직토압에 관한 실험적 검토”, 토목학회 2002년 간사이지부 연차학술발표회 강연개요, III-59-1~III-59-2 (일본어).

12.

12. Kimura, M., Kishida, K., Miura, S., Kikumoto, M. and Hayashi, Y. (2004), “부재강도의 축력의존성을 고려한다연식 아치 칼버트의 지진응답해석”, 제 39회 지반공학 연구발표회 강연집,pp. 1693-1694 (일본어).

13.

13. N치 이야기 편집위원회 (2004), 개정 N치 이야기, 이공도서출판 (일본어).

14.

14. Zhang, F. and Kimura, M. (2002), “Numerical prediction of the dynamic behaviors of an RC group-pile foundation”,Soils and Foundations, Vol. 42, No. 3, pp. 72-92.

(사)한국터널지하공간학회