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  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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연직 불연속면이 존재하는 얕은 심도의 사질토 지반에서 2-Arch 터널 단계별 굴착에 따른 하중전이에 관한 실험적 연구

An experimental study on the load transfer machanism of shallow 2-Arch tunnel excavation sequence with vertical discontinuity planes in sandy ground

(사)한국터널지하공간학회 / (사)한국터널지하공간학회, (P)2233-8292; (E)2287-4747
2011, v.13 no.3, pp.215-231
오범진 (아주대학교)
이상덕 (아주대학교)
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초록

본 논문에서는 연직 불연속면을 포함하는 지반에서 얕은 심도 2-Arch 터널 굴착에 따른 거동특성을 실험적으로 연구하였으며, 2-Arch 터널 굴착에 따른 필러부 하중전이 특성을 관찰하였다. 연직 불연속면의 위치를 변화시키고, 2-Arch 터널 시공단계별로 모형실험을 수행하였다. 실험결과, 2-Arch 터널 굴착에 따른 이완하중이 불연속면이 위치한 곳에 집중되었고, 불연속면에 차단되어 불연속면을 넘어서까지 하중이 전이되지는 않았다. 또한 인접한 터널의 하반을 굴착할 때 보다 상반을 굴착할 때에 필러부와 지반변형에 더 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다

keywords
2-Arch 터널, 연직 불연속면, 이완하중, 하중전이, 이완영역, 2-Arch tunnel, vertical discontinuity plane, load transfer, loosening area, 2-Arch tunnel, vertical discontinuity plane, load transfer, loosening area

Abstract

In this study, the behavior of a shallow 2-Arch tunnel during the excavation in the sandy ground containing vertical discontinuity plane was experimentally studied. Load transfer mechanism in the pillar caused by a 2-Arch tunnel excavation was observed. The position of the vertical discontinuity plane was varied. Model tests were carried out in the normal construction sequence of 2-Arch tunnel. Test results, showed that the load transfer caused by the 2-Arch tunnel excavation was concentrated in the discontinuity plane, and was cut by the discontinuity plane, so no load transfer took place above the discontinuity plane. It was also shown that the effect of adjacent tunnel excavation on the pillar load and the ground deformation was greater when excavating the upper half-face of the main tunnel, more than when excavating the lower half-face.

keywords
2-Arch 터널, 연직 불연속면, 이완하중, 하중전이, 이완영역, 2-Arch tunnel, vertical discontinuity plane, load transfer, loosening area, 2-Arch tunnel, vertical discontinuity plane, load transfer, loosening area

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(사)한국터널지하공간학회