ISSN : 2233-8292
본 연구에서는 300℃부터 1,000℃까지 100℃간격으로 터널구조물 시공재료별로 목표온도 조건에 따른 중량손실률 및 제반 역학적 특성변화를 측정하였다. 실험 결과, 재료의 역학적 특성이 선형적으로 급격히 저하되는 임계 온도는 300℃정도이고, 급격한 재료 특성 저하 후 거시적인 파괴로 진전되는 임계 온도는 약 600℃라는 것을 파악할 수 있었다. 터널구조물 시공재료별로 목표온도에 따른 역학적 특성변화 결과들을 회귀분석한 결과, Bolzmann함수로 최적 회귀함수를 도출할 수 있었다. 최종적으로 화재 시나리오에 따라 터널구조물에 사용되는 시공재료 내부의 온도분포를 쉽게 추정할 수 있으며, 그에 따른 압축강도 및 탄성계수와 같은 역학적 특성들의 저하 정도도 정량적으로 추정할 수 있는 도표를 제시하였다.
study aimed to quantify the deterioration of tunnel structural members such as concrete lining and shotcrete lining after a tunnel fire accident by measuring their mechanical properties between 300℃ and 1,000℃. From the experiments, it was revealed that the critical temperature where mechanical properties start to decrease linearly was approximately 300℃. In addition, the other critical temperature where macro-cracks are induced in specimens was around 600℃. From a series of regression analysis, the optimum regression function with correlation coefficients over 0.99 for mechanical properties at different temperature levels was obtained as the Boltzmann function. Finally, a schematic diagram to estimate temperature distribution inside structural members as well as their mechanical properties at corresponding temperature levels quantitatively was newly proposed for RABT and RWS fire scenarios.
(2002) 고온 영역에서 고강도 콘크리트의 역학적 특성에 관한 실험적 연구,
(2006) 콘크리트 구조물 유지관리,
(2006) 화재에 의한 터널구조물 시공재료의 손상 평가,
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(1995) In-place methods to estimate concrete strength,
(Nov.2002) Passive protection against fire,
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