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  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

논문 상세

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  • P-ISSN 2799-7995
  • E-ISSN 2951-2069

무극도 주문 연구 : 의성김씨 천전파 소장 필사본 고증을 중심으로

A Study on the Incantation of Mugeuk-do (Limitless Dao): Focused on the Historical Research of Manuscript of the Cheonjon Branch in the Kim Family-clan of Uiseong

대순종학 / Journal of Daesoon Studies, (P)2799-7995; (E)2951-2069
2022, v.2, pp.33-63
https://doi.org/10.23209/jods.2022.2.33
박상규(Sang-kyu Park) (아시아종교연구원)
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초록

대순진리회 신앙체계에 있어서 주문(呪文)이 차지하는 위상은 절대적이라고 해도 과언은 아니다. 그럼에도 불구하고 대순 신앙과 사상 연구에 있어서 주문에 대한 연구는 활발하지 않다. 주문과 관련된 문헌의 부족이 그 중요한 원인이었다. 주문 변경이 언제 어떤 맥락에서 이루어졌는지 알 수 있는 기록이 없었으므로 연구는 정확성을 담보할 수 없었기 때문이다. 다행스럽게도 20세기 말에 이루어진 고문서 정리사업 과정에서 민간에 있던 문헌이 집성되면서 일제 강점기에 필사된 문헌도 기증 정리되었고 무극도 주문으로 추정되는 필사본도 나타났다. 의성김씨 천전파(川前派)에서 발굴된 세 장의 고문서다. 서지학적인 관점에 기반하여 안동 지역에서 발견된 필사본 주문을 일제 강점기의 관변 문헌 및 타 증산 종단의 문헌과 해방 이후 1950년대 태극도 주문 등 여러 무극도 관련 문헌과 비교 분석한 결과, 발굴지역과 형식 및 내용 상 1920년대 무극도에서 사용된 주문에서 기원한 문헌임을 알 수 있었다. 이 과정에서 필사본 주문과 증산법종교 주문의 유사성은 1920년대 무극도라는 공통적인 기원으로 설명될 수 있다는 것도 확인할 수 있었다. 이 고증 결과는 무극도 주문의 변화 및 정비과정을 대략적으로 살펴볼 수 있는 중요한 토대를 제공해 준다는 점에서 대순 신앙의 주문연구에 있어서 중요한 전기가 될 것이다. 필사본을 무극도 주문으로 전제하고 태극도의 주문과 비교하여 분석하면 정산의 주문 변형과 정비과정이 언제 어떠한 맥락에서 이루어졌는지를 대략적으로 파악해 볼 수 있기 때문이다. 대순 신앙에서 주문은 다른 신앙체계와 연동되어 있는 상당히 중요한 핵심적인 요소이다. 따라서 대순신앙의 특징을 파악하고 이해하기 위해서는 그 핵심적 체계라고 할 주문에 대한 연구가 반드시 이루어져야 한다. 필사본 주문을 통해 주문에 대한 보다 다양한 후속 연구와 아직 발굴되지 않은 무극도 관련 문헌이 발굴되어 무극도 연구 기반이 더욱 확대되기를 기대해 본다.

keywords
개벽주, 구천상제, 도솔천, 도통주, 무극도, 삼십삼천, 주문, 진법주, 증산법종교

Abstract

It is not overstated that the incantation in the belief system of Daesoon Jinrihoe has an implicitly absolute status. However, an attempt to carry out research on Daesoon belief and its thought has not gained attention due to the lack of documents related to incantation. There was no record to figure out when the incantation had been changed in a certain context, which could therefore not guarantee accuracy for the research. Fortunately, the private documents preserved by people were compiled in the process of organizing old documents at the end of the 20th century, including those transcribed in the Japanese colonial period. Among the manuscripts, the incantation assumed to be the Mugeuk-do (Limitless Dao)’s appeared. The three -page document was discovered in the Cheonjeon branch (川前派) of the Kim family-clan of Uiseong. The manuscript of the incantation found in Andong on the bibliographic perspective was analytically compared with the related Mugeuk-do documents, including the government documents during the Japanese colonial period, and those of other Jeungsanism orders, as well as the Taegeuk-do (Great-Ultimate Dao) incantation of the 1950s after the independence of Korea. As a result, the regions, forms, and texts originated from the documents based on the incantation of Mugeuk-do in the 1920s. In this regard, the similarities in the transcribed incantation and the incantation of Jeungsan Beopjonggyo can be described as the same root in Mugeuk-do of the 1920s. This result of historical research will serve as an important momentum to provide a basis for the research of incantation in Daesoon belief, by apprehending the change of Mugeuk-do incantation and its updating process in general. If comparatively analyzing the incantation of Taegeuk-do under the premise that the manuscript is precisely the incantation of Mugeuk-do, when and under what circumstances Jeongsan’s changing incantation can be updated, can be broadly apprehended. The incantation plays a key role in Daesoon belief, which interrelates with other belief systems. Accordingly, the research on incantation, a core system of Daesoon belief, needs more attention to apprehend and understand its characteristics. Hopefully, through the transcribed incantation, this study will expand the range of diverse follow-up research, and the research basis for Mugeuk-do, by discovering the related documents.

keywords
the Incantation of the Great Opening (Gaebyeok-ju), Supreme God of the Ninth Heaven (Gucheon Sangje), Tushita Heaven, Incantation of Unifying the Dao (Dotong-ju), Mugeuk-do (Limitless Dao), the Heaven of Thirty-three Gods, incantation, the Incantation of Perfected Dharma, Jeungsan Beopjonggyo


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