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  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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  • P-ISSN 2799-7995
  • E-ISSN 2951-2069

무극도 창도와 해산 시기 : 대순진리회의 관점을 중심으로

Mugeuk-do (Limitless Dao): The Year of Establishment and Dissolution from the Perspective of Daesoon Jinrihoe

대순종학 / Journal of Daesoon Studies, (P)2799-7995; (E)2951-2069
2022, v.3, pp.1-27
https://doi.org/10.23209/jods.2022.3.1
박상규(Sang-kyu Park) (아시아종교연구원)
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초록

종단 대순진리회는 무극도에서 시작되었다. 따라서 무극도 역사 서술은 대순진리회 역사의 기초를 정립하는 작업으로 큰 의의를 지니고 있지만 창립과 해산 시점에 대한 상이한 기술이 나타나는 문제점을 보여왔다. 상이한 기술의 가장 큰 원인은 무극도의 역사, 즉 정산의 행적에 대한 부정확한 전승과 이에 기반한 역사 해석이 면밀한 고증이나 검증없이 자료화된 것을 들 수 있다. 다시 말해 1987년 이후에 간행된 태극도 경전이 무극도 역사의 정보 기반으로 자주 활용되고 일부 대순종학 연구자들이 1974년에 발행된 대순진리회 경전보다 태극도의 경전에 기반하여 작성된 문헌을 무극도 서술에 참고하면서 상이한 기술이 나타났다고 볼 수 있다. 종단은 1968년 대순진리회와 태극도로 분열되었고 태극도의 경전은 1970~80년대에 수집하고 재해석한 정산의 언설과 행적을 기반으로 했다. 따라서 이 문제를 해소하기 위해서는 무극도 관련 연구 시 대순진리회의 경전을 우선적으로 활용하고 그 외의 문헌 정보에 대해서는 보다 면밀한 고증을 할 필요가 있다. 대순 신앙체계와 부합하면서도 일제의 종교 정책과 관련된 문헌 정보와도 모순되지 않는 무극도 창도와 해산 시기 등이 본 연구를 통해 고증되었는데 다음과 같다. 첫째, 1909년 4월 28일 정산의 봉천명으로부터 종단 무극도는 태동되었다. 둘째, 무극도의 창도, 즉 탄생은 정산이 태인도장을 이룩하고 이를 중심으로 종교활동을 시작하는 1925년 4월이다. 셋째, 무극도는 1925년 비밀 결사에 가까웠던 교단을 공개하고 이를 통해 유사종교단체로 인정받았다. 넷째, 1936년 일제의 ‘유사종교단체’ 탄압이 강화되자 정산은 교인들을 보호하기 위해 태인도장을 떠나면서 종단을 비밀결사로 전환하고 1941년까지 은밀하게 종교활동을 전개했다. 다섯째, 정산이 무극도를 해산하는 시기는 강화된 치안유지법으로 일본의 국체를 인정하지 않는 모든 종교 결사와 종교적 언동의 처벌이 가능해진 1941년 5월 이후이다. 여섯째, 도장이 총독부에 강제로 넘어가는 시기는 1942년 4월이다.

keywords
대순진리회, 무극도, 유사종교해산령, 종교단체해산령, 치안유지법, 포교규칙

Abstract

Daesoon Jinrihoe, the religious order, originated from Mugeuk-do (Limitless Dao). Although a historical description of Mugeuk-do (Limitless Dao) is significant because it establishes a basis for the history of Daesoon Jinrihoe, it contains the issue of contrasting descriptions about the year of foundation and dissolution of the order. A major reason for these contrasting descriptions is the inaccurate transmission of the history of Mugeuk-do, that is, Jeongsan’s activities, and the materialization of the historical interpretation based on these inaccuracies without meticulous research or verification. In other words, the scriptures of Taegeuk-do (Great-Ultimate Dao) after 1987, have been frequently used as the basis of information about the history of Mugeuk-do. Additionally, some researchers of Daesoon Studies have referred to documents based on the Taegeuk-do scriptures rather than those of Daesoon Jinrihoe, published in 1974 when describing Mugeuk-do, which has led to contrasting descriptions. The order was divided into Daesoon Jinrihoe and Taegeuk-do in 1968 and the scriptures of Taegeuk-do were based on the analects of Jeongsan which had been collected and re-interpreted in the 1970s-80s. Accordingly, to resolve this issue, researchers need to utilize the scriptures of Daesoon Jinrihoe and carefully conduct historical research on other documentary information in conducting research related to Mugeuk-do. In this research, the periods of foundation and disbandment of Mugeuk-do were drawn from the faith system of Daesoon Jinrihoe, but they are not contradictory to the documentary information on the religious policies implemented by the Japanese colonial government: First, the religious order of Mugeuk-do was established on April 28, 1909, from Jeongsan’s serving the heavenly mandate. Second, Mugeuk-do was founded in April 1925 when Jeongsan built the temple in Taein and started his religious activities based on the temple. Third, Mugeuk-do, which was similar to a secret organization, opened the order in 1925. By doing so, it was recognized as a pseudo-religious order. Fourth, as the Japanese colonial government reinforced to crack down on on pseudo-religious orders in 1936, Jeongsan transformed the order into an underground organization when leaving the temple to protect devotees. Religious activities were conducted secretly until 1941. Fifth, Jeongsan is considered to have disbanded Mugeuk-do after May 1941 when the Japanese colonial government strictly imposed the maintenance of public order act to punish all religious organizations and activities that negated the national identity.

keywords
Daesoon Jinrihoe, Mugeuk-do (Limitless Dao), order on disbandment of Pseudo-religions, order on disbandment of religious organizations, maintenance of the public order act, rule of propagation


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