- P-ISSN 2799-7995
- E-ISSN 2951-2069
정(鼎)은 매우 특별한 정치적 기능을 지니고 있었는데, 선진(先秦)시대에 이미 신격화되었다. 도교의 외단술(外丹術)이 흥행할 때 정(鼎)은 이미 신선 문화의 시스템에 포함되어, 신선이 되는 중요한 도구로 자리 잡았다. 정이 가지고 있는 신선적 요소의 구체적인 기능은, 정을 통하여 신선이나 선물(仙物)을 불러올 수 있고, 이러한 부분을 통하여 신선의 인도 하에 자신도 신선이 되는 것이다. 정을 통하여 신선이 된다고 하는 사상은, 선진시대의 전설에 나오는 신성한 기능을 지닌 보정(寶鼎)과 관련이 있다. 이 내용은 고대의 문헌이나 벽화에서 많이 등장한다. 도교 외단술이 흥행한 이후, 정은 단약을 만드는 필수 도구로 자리 잡는다. 다시 말해서 정이 가지고 있던 신선적 요소가 외단사상과 결합하고 보충된 것이다. 그럼에도 불구하고 정을 통하여 신선이나 선물(仙物)을 불러올 수 있다고 하는 사상은 지속적으로 후세에 영향을 주었다.
The cauldron (鼎 ding) held a very special political function and was already deified during the pre-Qin (先秦) period. When Daoist external alchemy (外丹術) gained popularity, the cauldron was incorporated into the system of immortal culture, becoming an essential tool for achieving immortality. The specific function of the cauldron’s immortal elements included summoning immortals or divine objects (仙物) through the cauldron, thereby allowing oneself to become an immortal under their guidance. The idea that one could become immortal through the cauldron is related to the sacred functions of the treasure cauldron (寶鼎) found in pre-Qin legends. This concept frequently appears in ancient documents and murals. After the rise of Daoist external alchemy, the cauldron became an indispensable tool for making elixirs. In other words, the immortal elements associated with the cauldron were integrated and supplemented by external alchemical thought. Nevertheless, the belief that immortals or divine objects could be summoned through the cauldron continued to influence later generations.