우리 사회는 정보사회를 지나 지식사회를 거쳐 유비쿼터스 사회라고 하는 지능사회로 발전하고 있다. 이러한 연유로 지능사회에서 가장 많이 접할 수 있는 용어 중의 하나가 '유비쿼터스'이다. 오늘날 사회 각 부문에서 이러한 유비쿼터스 환경은 점차 현실화 되어가고 있고, 국내 외 대학에서도 이를 수용하면서 기존의 교수학습 방법과 도서관서비스의 변화가 불가피한 상황을 맞고 있다. 따라서 이 연구에서는 대학의 유비쿼터스 학습과 대학도서관서비스의 활성화를 위해, 첫째, 유비쿼터스의 개념을 정의하고 주요 요소를 살펴보며, 둘째, 대학의 교육정보화와 유비쿼터스 학습의 발전 추이를 고찰하고, 셋째, 유비쿼터스 캠퍼스와 유비쿼터스 도서관의 구축 상황을 파악하며, 넷째, 이를 토대로 대학에서의 유비쿼터스 학습과 도서관서비스 활성화를 위한 발전 방안을 제시하고자 한다.
In the 21st century, Korean society has continually changed into information society, knowledge society, and recently ubiquitous society. Therefore, 'ubituious' has become one of the most popular terms, and in many sectors of our society the ubiquitous environment has become more and more realities. And, universities are facing the need for changes in teaching and learning as well as library services. In this research, to enhance and vitalize the ubiquitous learning and academic library services, the following topics are discussed: First, the concept of 'ubiquitous' is defined and its major elements are examined. Second, the trend of establishing the information environment in higher education and developing the ubiquitous learning are investigated. Third, the present situation of ubiquitous campus and libraries are reviewed. Fourth, proposed are the strategies of developing those ubiquitous learning and library services in universities in Korea.