바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

원격 학습자의 정보추구행동 모델을 활용한 국내 대학원 연구방법론 교과목 개발

A Development of a Master’s Level Research Methodology Course based on Information Behaviours of Distance Learners Model

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2024, v.35 no.2, pp.157-183
https://doi.org/10.14699/kbiblia.2024.35.2.157
정다희(Dahee Chung) (동덕여자대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 원격 학습자의 정보추구행동 모델을 활용하여 국내 대학원 전공 공통 과목 연구방법론을 개발하는 것을 목표로 한다. 국내 대학원 교과목 개설 현황 사례 조사, 재학생의 교과목에 대한 수요 조사를 바탕으로 정보추구를 유인하는 요인과 방해하는 요인을 정리하였다. 재학생이 연구방법론을 통한 정보추구를 유인하는 요인은 학위 취득이며, 방해하는 요인은 학업과 직장을 병행하는 환경으로 나타났다. 연구 결과는 유인 요인을 동기부여로 활용하고 방해 요인을 보완하는 방법으로 교과목을 개발하였다. 연구의 결과는 온라인 교과목 개발을 할 때 학생의 정보추구행동에 대한 이해를 높이고 학생의 정보추구 능력을 기르는 교수학습 전략을 수립하는데 기초자료로 활용될 수 있을 것이다.

keywords
원격 학습자 정보추구행동, 정보추구행동, 온라인 수업, 교과목 개발, 연구방법론

Abstract

This study aims to develop a research methodology course for graduate-level students using an information-seeking behaviour model of distance learners. Based on a case study and structured survey, the factors that motivate and hinder information-seeking behaviours were identified. The motivating factor for students seeking information through the research methodology course was the necessity to obtain a master’s degree, while the hindering factor was the challenge of balancing work and study. The course was developed by leveraging motivational factors and addressing hindering factors. The results of this study can serve as foundational data for understanding students’ information-seeking behaviour and establishing teaching and learning strategies to enhance students’ information-seeking skills when developing online courses.

keywords
Information Behaviours of Distance Learners, Information Behaviours, Online Course, Course, Development, Reasearch Methodology Course

한국비블리아학회지