
Media Management of International Conflict:
A Comparative Analysis of News Coverage 

of Dokdo Island

Yoon Youngchul and E Gwangho

Abstract

This study examines how the print media responds to an ongoing
international conflict between South Korea and Japan. The media of
each country are assumed to construct conflicting frames of reference
reflecting the interests of their nations with regard to the issue of
Dokdo island. The major purpose of this study is to gain an under-
standing of the ways this unsettled issue has been used to mobilize
both domestic and international political support. Content analysis
was undertaken to capture and present the differences in the newspa-
pers produced by both the South Korean and Japanese press. This
study suggests that a propaganda framework operates in the news cov-
erage of Dokdo island. Both nations reproduced and reinforced  stereo-
types of the opponent nation, and served to stimulate further mutual
misunderstanding and antagonism through the news coverage of the
disputed island. The study concludes that the international conflict
between the two nations is managed by the news media which aligns
with the foreign policy objectives of the respective home governments.

Keywords: news frame, propaganda framework, Dokdo island, inter-
national conflict.

Yoon Youngchul (Yun, Yeong-cheol) is Professor of Department of Communication,
Yonsei University. He received his Ph.D. from the University of Minnesota in 1989. He
has written many articles and books including Hanguk minjujuui-wa eollon (Korean
Democracy and the Media) (2001). E-mail: yoon119@yonsei.ac.kr.

E Gwangho (Yi, Gwang-ho) is Associate Professor of the School of Media Science,
Tokyo University of Technology, Japan. He received his Ph.D. in Sociology at Keio in
1997. His published articles include “The Changing Media: Tracing the Trend of ‘Infor-
tainment’ in Japanese IV News Programs” (1999).  E-mail: e-hangul@hanmail.net.



Introduction

The purpose of this study is to develop a framework for analyzing the
news coverage of international conflicts, to further the understanding
of the role of mass media in international conflicts. This study will
focus on the way in which the conflict over the sovereignty over
Dokdo (Takeshima in Japanese) island has been portrayed by the
South Korean and the Japanese media. The central question to be
raised is how the news coverage of Dokdo island differs between the
two nations and what the implications of the coverage are for the
diplomatic relationship between them. 

The media are not objective messengers of information but active
participants in the formation of international relations. As channels of
international information flow, the media are affected by and affect
conflict, and are thus part of the diplomatic process between nations.
Politicians and government officials actually derive their information
from and send signals through the media to their foreign counter-
parts, especially when nations are involved in conflict. In addition to
actual dialogue and negotiation between nations, the media provide
an important means through which government officials from differ-
ent nations communicate with each other.

The news coverage of international conflicts contributes to the
shaping of the image of a nation by providing information and sym-
bols which can be used to change or reinforce attitudes toward that
nation. International conflict is often beyond the personal experience
of average people who depend on the media to inform them of what
is going on outside their country. As Lippmann (1922) put it, “The
world that we have to deal with politically is out of reach, out of
sight, out of mind. It has to be explored, reported and imagined.”
Because most people tend to unquestioningly accept what the domes-
tic news media reports about foreign affairs, it is not difficult for the
media to distort the international reality and to manipulate public
opinion.

The conflict over Dokdo has been one of the most controversial
issues throughout the modern history of diplomacy between South

265Media Management of International Conflict



Korea and Japan. Both nations have seen this territorial dispute as
critical to their national interests, and argued for decades that the
island belonged to their own territory. News media of each country
have actively participated in the diplomatic friction by strongly sup-
porting the position of the home government and harshly criticizing
the other. The mutual portrayals of South Korea and Japan by their
presses reflected the mutual antagonism rooted in their historical
experiences.

In this paper, I will examine how the international conflict over
the Dokdo issue has affected the nature of the news that the two
countries have received about each other. Two questions must be
raised at this point. First, in what respect did the South Korean press
and the Japanese press evaluate the Dokdo issue differently? Second,
how did the different types of newspapers in both nations vary in
their coverage of Dokdo? Through this analysis, I shall investigate
whether there are any internal variations in the way that events are
portrayed in the newspapers published in each country. 

Background of the Territorial Conflict over Dokdo Island

Dokdo island, called Takeshima by the Japanese, consists of two
islets with a combined area of 0.18 square kilometers. It is located 92
kilometers from South Korea’s Ulleung Island, and 160 kilometers
from Japan’s nearest island of Oki. It was first named Dokdo in 1881.
The South Korean government proclaimed its sovereignty over the
island on 18 January 1962 and has dispatched policemen to the
island as guards since 1956.

The dispute between Japan and South Korea over the island is
nearly a century old. Both nations have raised the jurisdiction issue,
deteriorating the bilateral relationship between the two governments
and diverting the public’s attention outward, away from domestic
issues. 

The dispute flared up again in January 1996 when South Korea
and Japan were reported to be undertaking preparations to claim a

266 KOREA JOURNAL / WINTER 2002



200 nautical mile exclusive economic zone (EEZ) on the basis of the
United Nations maritime treaty. On 1 February 1996, the Japanese
government reportedly notified the South Korean government of its
decision to promulgate the 200 mile EEZ, which would include the
disputed island. In response to this move, South Korea made a firm
decision to construct docking facilities on the island.

Japanese Foreign Minister Ikeda Euikihiko alleged that the island
was a part of Japan’s territory and the construction of docking facilities
would be an infringement of Japan’s sovereignty. But the spokesperson
for the South Korean government responded by claiming that the con-
struction of docking facilities was a legitimate exercise of Korea’s sov-
ereignty. While Japan criticized South Korea for violating its sovereign-
ty, South Korea chided Japan for intervening in its domestic affairs.
South Korea argued that the island could not be the subject bargaining
between the two nations because it clearly belonged to South Korea on
the grounds of historical evidence and international law that supported
South Korea’s position. It was also pointed out that a contingent of
South Korean security guards had been posted on the island since
1956, implying that Japan has no claim. 

On the other hand, Japan, relying on historical materials and its
own interpretation of international law, demanded that South Korea
withdraw all personnel and remove installations from the island.
Japan continued to routinely dispatch Coast Guard ships to the near-
by waters of Dokdo in a demonstration of its sovereignty. As both
sides made conflicting claims over Dokdo, their diplomatic relation-
ship deteriorated. The territorial issue often turned into a major
diplomatic war between the two nations. 

It was not until the South Korean government’s announcement
of the construction of docking facilities on the island that the Japan-
ese press increased its news coverage of the Dokdo issue. The first
story on this issue was carried by the Sankei Shimbun on the basis of
reports by the Yonhap News Agency in South Korea. The article said
that South Korean workers had begun the construction of a harbor on
Takeshima in accordance with the South Korean government’s
instruction. Sankei urged the Japanese government to take a strong

267Media Management of International Conflict



stand against South Korea and to make an announcement protesting
the “act of invasion of sovereign territory.” 

Other Japanese newspapers followed suit. This report must have
provoked Japanese readers and some Japanese politicians who did
not even know that South Korean guards had lived on Takeshima for
decades. Reflecting public opinion demanding strong reaction to
counter South Korea, the Japanese government raised the tone of the
dispute by referring to the construction of the harbor on the island as
an “unforgivable act.” Exchanges of harsh criticism of each other by
newspapers of both nations followed, and the conflict reached a cli-
max in February 1996. 

Despite the suggestion by the South Korean Minister of Foreign
Affairs that the public should not be overly sensitive to this issue
since South Koreans had been residing on the island, which put
South Korea in a much more advantageous position in the territorial
dispute, President Kim Young-sam outspokenly expressed his anger
toward Japan. Canceling a meeting with a group of Japanese politi-
cians who were scheduled to visit the presidential office, he phoned
the commander of the garrison stationed on the island to encourage
him and his men. The South Korean news media understood very
well the meaning of this symbolic gesture by President Kim. Follow-
ing the propaganda campaign criticizing Japan, they did not hesitate
in reinforcing the anti-Japanese news frame.

International Conflicts and News Frames

Many studies dealing with the newsmaking process conclude that
news media, far from conveying “value-free” or “ideology-free”
objective reality, actively help to construct and reconstruct social
reality by presenting a particular news frame. News frames are
defined as “persistent patterns of cognition, interpretation, and pre-
sentation of selection emphasis, and exclusion, by which symbol-
handlers routinely organize discourse, whether verbal or visual”
(Gitlin 1980). Gitlin (1980) also comments that “media frames, large-

268 KOREA JOURNAL / WINTER 2002



ly unspoken and unacknowledged, organize the world both for jour-
nalists who report it and, in some important degree, for us who rely
on their reports.” The concept of news frames has been employed by
many media sociologists who have examined the process of news-
making from the perspective of the social construction of reality well
described by Berger and Luckman (1967). The construction and the
existence of media frames (or news frames) can be explained at vari-
ous levels. 

Reporters unconsciously rely on their own values in writing
news stories and absorb assumptions of the social world in which
news is embedded (White 1950; Snider 1967; Hackett 1984). Gans
(1979) notes that there is a set of common enduring values generally
held by members of the American news media. The enduring values
that intervene in news judgment are ethnocentrism, altruistic democ-
racy, responsible capitalism, small-town pastoralism, individualism
and so on. Anti-Japanese ideology is one of the enduring values
shared by South Korean journalists. The same may be said of Japan-
ese journalists in their view of Korea although perhaps to a lesser
degree. This leads to mutual negative news coverage of disputed
events between South Korea and Japan. 

Not only the journalist’s political disposition but also the organi-
zational routine has much to do with the construction of a news
frame. Even the journalistic conventions of news writing such as
“objective reporting,” function as strategic rituals that reinforce the
existing power structure by favoring power institutions (Tuchman
1978). Newsmaking is not random but patterned activities of reporters
relying on news sources for a continuous supply of information (Sigal
1973). Since the media seeks efficient news sources that are authori-
tative and credible, they need to depend on government bureaucra-
cies for news gathering and diffusing information that favor the gov-
ernment’s position. 

Fishman (1980) describes the “bureaucratic subsidization of the
news” in which the media are gatherers of news produced by govern-
ment organizations. The government may withhold information and
distort reality to meet public relations objectives. And reporters also

269Media Management of International Conflict



need to establish good working relationships with government offi-
cials. There is an incentive to avoid publishing information that
would aggravate the source and thus threaten the symbiotic source-
reporter relationship. In these ways, news is shaped to become more
supportive of the government. Thus the information which finds its
way to the media is generally harmonious with the position of the
government in power. The beat system, which most media subscribe
to in one form or another, is generally organized along the lines of
government offices. 

This is particularly so when news media report of an internation-
al conflict which involve national interest. A good deal of the infor-
mation about international conflicts used by the news media comes
from outputs generated by foreign policy officials whose primary job
is to promote the news frame suitable for realizing the government’s
foreign policy interests. Herman (1985) states that the functional bot-
tom line of the “propaganda framework” in the United States is the
mobilization of public support for the policies and actions of the
American government. Herman charges that the officials in the Rea-
gan administration decided how to best use international events to
their advantage and ignored facts that might cast the Soviet Union in
a positive light. In a similar context, Yoon (1989) suggests that the
South Korean newspapers continued to adopt the anticommunist
news frame whenever they covered the conflict between South Korea
and North Korea. 

As long as journalists can easily reach a consensus on what is
good for the home country and who the enemy is, they tend to offer
a reflection of the government’s interpretation of news events even
without the government’s attempt to control them. The press cover-
age of Dokdo is a case in point. Journalists in both South Korea and
Japan, who share views on this diplomatic conflict with their home
governments, do not think it unfair to advocate the home country’s
position or to criticize the other side. Therefore, the news media of
both nations supported official government positions which fit well
with the existing news frames that have portrayed the other side neg-
atively for many decades. The media tends to define international

270 KOREA JOURNAL / WINTER 2002



conflict by attempting to fit incoming information into the existing
frame that is culturally and ideologically familiar. Contradictory infor-
mation is either ignored or rejected.

A news frame on a rival nation may shift as international politi-
cal conditions vary over time. When the home government tries to
improve its relationship with another nation, the news media may
employ a less antagonistic frame. News media with varying political
and cultural bases may react differently to the government’s efforts to
construct and reconstruct international reality, although they accept
the assumptions of the existing frame. The flexibility of a news frame
has been illustrated by Wolfsfeld (1997), who analyzed the structural
and cultural competition over the definition of news events occurring
in the process of political conflict. 

The inter-organizational relationship between the press and the
government may affect the nature of the news coverage of interna-
tional conflicts. The government-press relationship depends on how
closely the press is connected with the government. Some newspa-
pers are more closely linked with the government than others. There
is an incentive for the government to grant favors to pro-government
newspapers while discriminating against antigovernment newspa-
pers. Given that the news is the product of the interaction of two
bureaucracies—one composed of journalists and the other of govern-
ment news sources—differences in news coverage can be found
between pro-government and opposition news papers. 

Despite the existence of organizational imperatives which require
reporters to rely on government sources, news media maintain a rela-
tive autonomy in constructing a news frame, tailoring their own ideo-
logical or political position to the extent that it does not challenge the
core tenets of foreign policy. While the foreign policy interest agreed
upon by officials and journalists draws a boundary of what is permis-
sible to publish, different newspapers may present diverse ideas and
strategies to maximize the foreign policy interest. 

For example, as far as the Dokdo issue is concerned, the South
Korean press will never criticize the anti-Japanese posture of the
South Korean government nor attempt to challenge the diplomatic

271Media Management of International Conflict



authorities. The press will contribute to the maintenance of consent
associated with the anti-Japanese ideology. But there may be room
for news organizations to present their own perspectives insofar as
the basic principles of foreign policy are not challenged. Although
anti-Japanese ideology will be dominant in South Korean newspa-
per’s coverage of the Dokdo issue, there may be a certain amount of
variation in news frames across different newspapers. The same
thing can be expected in the Japanese case. What is interesting is to
see which nation allows a greater degree of variation in the news
frame of the Dokdo related conflict across newspapers.

Management of International Conflict and Mobilization 
of Public Opinion

Media coverage of an international event influences the public per-
ception of that event, because the media are the principal source of
information for the public. Many international conflicts center on dis-
putes over news frames as each nation attempts to communicate its
own ideas or interpretation of the conflict to the national and interna-
tional public. Thus the conflict between two nations accompanies the
competition over news frames which represent the national interest
of each nation. Chang (1988) analyzes political symbols used in the
news coverage in leading U.S. newspapers, and suggests that the
dynamics of international conflict affects the symbolic representation
of China in the coverage of U.S.-China policy. 

When two nations engaging conflict the media portray their own
state’s policy or action in a positive light and the enemy state’s policy
or action in a negative one. Thus the mutual perception of the two
adversarial nations tends to be similar in that negative stereotypes
are held by citizens of both nations.

Uri Bronfenbrenner (1961) observed that the perceptions of the
United States and the Soviet Union held by Americans were quite
similar to those held by Soviet citizens, only in “mirror-image.” He
proposed five images constructed by citizens of both nations. First,

272 KOREA JOURNAL / WINTER 2002



the other is the aggressor; second, the other government exploits and
deludes the people; third, the masses of the other people are not real-
ly sympathetic to the regime; fourth, the other cannot be trusted;
fifth, the other policies verge on madness. 

These observations can be applied to other contexts where mutu-
al antagonism has developed between two nations. The conflict over
Dokdo represents an excellent example in which the news media
enthusiastically adopt a news frame reflecting the home country’s
foreign policy interest. Following the “propaganda framework” set by
the home government, the news media of South Korea and Japan
played an important role in mobilizing patriotism, reinforcing the
mutual antagonism which already existed between the two nations.
As the news media continued to support the argument that the island
belongs to each nation’s territory, the conflict between the two deep-
ened. 

Whenever it comes to the coverage of the Dokdo issue, the news
frame adopted by the South Korean press was contradictory to that of
the Japanese press. They criticized one another for distorting the his-
torical and judicial aspects of the island. Since the press coverage of
each nation on the issue of Dokdo has been based on the national
public consensus, there has been little controversy among politicians
and readers of the home country. As a result, it has been relatively
easy for both governments to manipulate perceptions of the conflict.

One of the important functions of international conflict is to
strengthen national unity. By creating news events that reinforce the
existence of an external threat, the government can shift news agen-
da away from domestic political strife to an international conflict
directly related to national interest. The ability to shift the news agen-
da thus works favorably in the government’s interest to increase
internal solidarity. Coser’s proposition (1956) that conflict with an
external group increases internal group cohesion supports the
premise that international conflict will help a nation achieve a greater
degree of national unity.

One important point here is that the ruling government is in a
situation to manipulate the news agenda by creating news events

273Media Management of International Conflict



that easily lead to international conflict, which is effective for
strengthening social unity and political stability. This is particularly
so in both South Korea and Japan where the symbiosis between
reporters and government sources takes a unique form. The role of
reporters’ clubs attached to each government agency is important in
understanding the general pattern of news gathering in both nations.
The reporters’ club in the Ministry of Foreign Affairs works as an
important news gathering mechanism by ensuring that government
information related to the Dokdo issue is transmitted quickly to beat
reporters. Reporters are supplied newsworthy information through
reporters’ clubs by government sources who also try to use them as
public relations instruments. 

Public opinion toward the opponent nation in a conflict can thus
be mobilized by the government’s management of news. The nega-
tive portrayal of the opposing nation by the home media can be
widely diffused through the report of official statements issued by
home government. This raises the question of whether these process-
es are simultaneously occurring in both of the nations in conflict and
what the consequences are for international relations. With this ques-
tion in mind, I examine news coverage of the Dokdo issue by South
Korean and Japanese newspapers for evidence of this type of mutual
construction of international images and perceptions.

Method

This study analyzes the news content of newspapers in South Korea
and Japan. Four newspapers from each nation were analyzed: Seoul
Shinmun (now The Korea Daily News), Dong-a Ilbo, Chosun Ilbo, and
The Hankyoreh from South Korea, and Mainich Daily News, The
Sankei Shimbun, The Daily Yomiuri and Asahi Shimbun. They were
selected because of their different relationship with the government
and different ownership patterns. Seoul Shinmun is a government-
owned paper that has been loyal to the policy line of the ruling gov-
ernment. Dong-a Ilbo and Chosun Ilbo are the two most popular and

274 KOREA JOURNAL / WINTER 2002



influential commercial newspapers and adopt a more market-oriented
strategy. The Hankyoreh, founded in 1988 by a group of antigovern-
ment journalists, maintains a critical stance toward the government.
Among the four Japanese newspapers, Asahi Shimbun is seen as the
most critical of the Japanese government while The Sankei Shimbun
is the least critical. 

A quantitative content analysis was conducted to compare how
the Dokdo island issue was reported by different newspapers in the
two nations. News stories analyzed here were published from 1 Janu-
ary to 30 June 1996 when the conflict over the island reached a peak.
Since this study attempts to find any changes in the news frame as
the conflict unfolded, all the stories that mentioned Dokdo were
downloaded from the data bases for analysis. 

Eight hundred forty-four news stories from South Korean news-
papers and 365 stories from Japanese newspapers were analyzed.
The unit of analysis was each news story. Besides the descriptive
nature of the coverage, various dimensions of the news frame that I
tried to identify were: origin of the news story, news source, news
channel, types of evidence, editorial stance and evaluation of the
conflict. Categories for each coding unit were obtained based on a
pilot study. In the pilot study, a substantial degree of inter-coder
agreement was achieved for the application of the coding scheme,
which was developed to investigate how each newspaper framed
news stories on the topics related to the Dokdo conflict.

The coding procedure was divided into two phases. Four coders,
two for South Korean newspapers and two for Japanese newspapers,
were permitted to discuss the coding procedure with one another in
order to resolve major coding disagreements. Through this process,
the coding guide was modified so that it could be applied to the
newspapers of both nations. Then each coder independently evaluat-
ed the news stories on the Dokdo.

275Media Management of International Conflict



Results of Content Analysis

Quantity of News Coverage

The eight newspapers examined in this study differed in the intensity
of their coverage of the Dokdo conflict. The number of news stories
published by the Chosun Ilbo (241) exceeded that of other South
Korean newspapers, which suggests that the Chosun Ilbo placed the
highest news value on this issue. 

The amount of coverage by The Sankei Shimbun (142) was
almost twice that of the other three Japanese newspapers. Table 1
shows that about 40 percent of the stories covered by the four Japan-
ese newspapers were supplied by The Sankei Shimbun. This suggests
that The Sankei Shimbun, the most conservative newspaper in Japan,
most actively participated in making the Dokdo issue a public agen-
da. As seen in Table 1, most of the stories (90 percent) were pub-
lished in February and March 1996 when the conflict between the
two nations reached a peak. The number of stories has decreased
rapidly since May 1996, as both governments agree that it is undesir-
able to aggravate the conflict between them. 

The fact that the South Korean newspapers covered this event
frequently and more extensively than the Japanese newspapers sug-
gests that the South Korean press placed greater emphasis on this
issue than the Japanese press. It can thus be concluded that the
Dokdo issue was comparatively less important to Japanese readers.
However, because the Dokdo issue reminded the South Korean peo-
ple of the humiliation of Japanese colonial rule over Korea, South
Korean readers were deeply concerned about the territorial dispute
with Japan. Thus the extensive press coverage with a great deal of
criticism against Japan was considered by South Korean readers as a
natural and justifiable response.

276 KOREA JOURNAL / WINTER 2002



277Media Management of International Conflict

C
ou

n
tr

y
K

or
ea

Ja
p
an

C
h
os

u
n

D
on

g-
a

Se
ou

l
T

h
e

T
ot

al
A

sa
h
i

T
h
e

M
ai

n
ic

h
T

h
e

T
ot

al
Il
bo

Il
bo

Sh
in

m
u
n

H
an

-
Sh

im
bu

n
D

ai
ly

D
ai

ly
Sa

n
ke

i
M

on
th

ky
or

eh
Y

om
iu

ri
N

ew
s

Sh
im

bu
n

Ja
n
u
ar

y
8

4
6

5
23

1
1

2
4

(3
.3

)
(2

.0
)

(2
.7

)
(2

.7
)

(2
.7

)
(1

.3
)

(1
.3

)
(1

.4
)

(1
.1

)

Fe
b
ru

ar
y

12
0

93
11

6
10

4
43

3
43

52
44

79
21

8
(4

9.
8)

(4
7.

4)
(5

2.
5)

(5
5.

9)
(5

1.
3)

(6
1.

4)
( 

69
.3

)
(5

6.
4)

(5
5.

6)
(5

9.
7)

M
ar

ch
55

54
55

38
20

2
18

16
13

30
77

(2
2.

8)
(2

7.
6)

(2
4.

9)
( 

20
.4

)
(2

3.
9)

(2
5.

7)
(2

1.
3)

(1
6.

7)
(2

1.
1)

(2
1.

1)

A
p
ri

l
22

22
12

11
67

5
2

14
12

33
(9

.1
)

(1
1.

2)
( 

5.
4)

(5
.9

)
(7

.9
)

(7
.1

)
(2

.7
)

(1
8.

0)
( 

8.
5)

(9
.0

)

M
ay

17
11

10
9

47
2

3
5

8
18

(7
.1

)
(5

.6
)

( 
4.

5)
(4

.8
)

(5
.6

)
(2

.9
)

(4
.0

)
(6

.4
)

(5
.6

)
(4

.9
)

Ju
n
e

19
12

22
19

72
2

1
1

11
15

(7
.9

)
(6

.1
)

(1
0.

0)
(1

0.
2)

( 
8.

5)
(2

.9
)

(1
.3

)
(1

.3
)

(7
.8

)
(4

.1
)

T
ot

al
24

1
19

6
22

1
18

6
84

4
70

75
78

14
2

36
5

(1
00

)
(1

00
)

(1
00

)
(1

00
)

(1
00

)
(1

00
)

(1
00

)
(1

00
)

(1
00

)
(1

00
)

U
n
it
: 
N

u
m

b
er

 (
p
er

ce
n
ta

ge
)

T
ab

le
 1

. 
D

is
tr

ib
u
ti

on
 o

f 
N

ew
s 

St
or

ie
s 

A
n
al

yz
ed



Types of News Stories

The comparison of news story types across the eight newspapers
reveals differences within and between the two nations. Stories pub-
lished by the South Korean newspapers tend to be scattered across
various types such as straight news (46.4%), editorials and columns
(11.3%), background news (26.8%), and letters to the editor (7.5%).
The Chosun Ilbo accounts for more than half of the total number of
letters to the editor.

Japanese newspapers were heavily dependent on straight news
(71.8%), while carrying a relatively small number of background
news (9.6%). One of the interesting results was that the South Kore-
an newspapers carried a large number (63, 7.5%) of letters to the
editor, while the Japanese newspapers published only 18 (4.9%).
This suggests that the climate of negative opinions toward the other
side was more extensive and profound in South Korea. The Sankei
Shimbun carried 16 editorials, and other Japanese newspapers wrote
less than 10 editorials on the Dokdo issue. 

Table 2 suggests that the South Korean press was more active in
problematizing the Dokdo issue, and more aggressive in molding
public opinion than the Japanese press. Providing more opinion and
background news, the South Korean press tried to make this conflict
an important agenda attracting readers’ attention. The significant dis-
crepancy in the percentage of straight news between the two nations
also reveals that the Japanese press, unlike the South Korean press
often relying on anti-Japanese public sentiment, was more inclined to
write factual reports on the dispute. One reason for this discrepancy
may be that while the South Korean press could easily mobilize the
anti-Japanese public feeling stemming from the Japanese colonial
rule, the Japanese press tried to justify the position of the Japanese
government by focusing on the facts derived from its bureaucratic
sources. 

278 KOREA JOURNAL / WINTER 2002



279Media Management of International Conflict

C
ou

n
tr

y
K

or
ea

Ja
p
an

C
h
os

u
n

D
on

g-
a

Se
ou

l
T

h
e

T
ot

al
A

sa
h
i

T
h
e

M
ai

n
ic

h
T

h
e

T
ot

al
N

ew
s

Il
bo

Il
bo

Sh
in

m
u
n

H
an

-
Sh

im
bu

n
D

ai
ly

D
ai

ly
Sa

n
ke

i
T

yp
e 

ky
or

eh
Y

om
iu

ri
N

ew
s

Sh
im

bu
n

St
ra

ig
h
t 

10
4

10
7

94
86

39
1

55
54

52
10

1
26

2
N

ew
s

(4
3.

3)
(5

4.
6)

(4
2.

7)
(4

6.
0)

(4
6.

4)
(7

8.
6)

(7
2.

0)
(6

6.
7)

(7
1.

1)
(7

1.
8)

E
d
it
or

ia
l

34
15

28
18

95
5

8
9

16
38

A
n
d
 C

ol
u
m

n
s

(1
4.

2)
(7

.7
)

(1
2.

8)
(9

.6
)

(1
1.

3)
(7

.1
)

(1
0.

7)
(1

1.
5)

(1
1.

3)
(1

0.
4)

B
ac

kg
ro

u
n
d

53
49

70
54

22
6

5
10

8
12

35
N

ew
s

(2
2.

1)
(2

5.
0)

(3
1.

9)
(2

8.
8)

(2
6.

8)
( 

7.
2)

(1
3.

3)
(1

0.
3)

(8
.5

)
( 

9.
6)

L
et

te
rs

37
8

8
10

6
34

1
4

9
18

T
o 

th
e 

E
d
it
or

(1
5.

4)
(4

.1
)

(3
.6

)
(5

.3
)

(7
.5

)
(5

.7
)

(1
.3

)
(5

.1
)

(6
.3

)
(4

.9
)

In
te

rv
ie

w
s

6
5

4
11

26
2

2
4

(2
.5

)
(2

.6
)

(1
.8

)
(5

.9
)

(3
.1

)
(2

.7
)

(2
.6

)
(1

.1
)

O
th

er
s

6
12

16
8

41
1

3
4

8
(2

.5
)

(6
.1

)
(6

.9
)

(4
.3

)
(4

.8
)

(1
.4

)
(3

.8
)

(2
.8

)
(2

.2
)

T
ot

al
24

0
19

6
22

0
18

7
84

3
70

75
78

14
2

36
5

(1
00

)
(1

00
)

(1
00

)
(1

00
)

(1
00

)
(1

00
)

(1
00

)
(1

00
)

(1
00

)
(1

00
)

U
n
it
: 
N

u
m

b
er

 (
p
er

ce
n
ta

ge
)

T
ab

le
 2

. 
T

yp
es

 o
f 

N
ew

s 
St

or
ie

s



Origins of News Stories

It is important to know whether the news event was explained from
the home nation’s perspective or from the opponent nation’s perspec-
tive. As shown in Table 3, more than a half (59 percent) of the total
number of stories in South Korean newspapers were supplied by
their own domestic reporters. Only 19.2 percent of stories came from
foreign correspondents. For the Japanese newspapers, 51.2 percent of
stories were covered by domestic reporters, and 32.5 percent were
written by foreign correspondents. It is an interesting finding that the
Japanese press relied more heavily on their own foreign correspon-
dents than the South Korean press did. The fact that about half of the
130 foreign correspondents in Seoul are from Japanese news organi-
zations explains how the Japanese press could publish so many sto-
ries written by correspondents. 

As shown in Table 4, important differences in the newspapers’
use of news sources were found. Sixty-three and six-tenths percent of
Japanese stories used the Japanese government as a major source,
while 43.5 percent of South Korean stories relied on home govern-
ment sources. Most of the stories using government officials as
sources supported the home governments’ official positions toward
the Dokdo issue. Among the four South Korean newspapers, the gov-
ernment-owned Seoul Shinmun (50.1%) relied on government
sources most heavily. As for the Japanese press, The Sankei Shimbun
(65.5%) was most dependent on government sources. Seoul Shinmun
and The Sankei Shimbun, more active than others in using govern-
ment sources in their stories, maintained a news frame reflecting the
foreign policy interest of their respective governments. 

Another interesting result was that the South Korean press was
highly dependent on sources from the civil sector (39.0 percent) such
as academic organizations, social movement groups and citizens,
whereas the Japanese press was much less so (7.1 percent). Since
South Korean readers could easily reach a consensus supporting
national sovereignty over Dokdo, South Korean newspapers did not
have to restrict news sources to government circles. The South Kore-

280 KOREA JOURNAL / WINTER 2002



281Media Management of International Conflict
T

ab
le

 3
. 
O

ri
gi

n
s 

of
 N

ew
s 

St
or

ie
s

C
ou

n
tr

y
K

or
ea

Ja
p
an

C
h
os

u
n

D
on

g-
a

Se
ou

l
T

h
e

T
ot

al
A

sa
h
i

T
h
e

M
ai

n
ic

h
T

h
e

T
ot

al
Il
bo

Il
bo

Sh
in

m
u
n

H
an

-
Sh

im
bu

n
D

ai
ly

D
ai

ly
Sa

n
ke

i
O

ri
gi

n
s 

ky
or

eh
Y

om
iu

ri
N

ew
s

Sh
im

bu
n

R
ep

or
te

r 
88

82
10

7
86

36
3

33
38

33
75

17
8

N
ew

s
(5

2.
4)

(5
7.

7)
(6

5.
7)

(6
0.

5)
(5

9.
0)

(4
8.

5)
(5

5.
0)

(5
5.

0)
(5

4.
0)

(5
1.

2)

C
or

re
s-

28
33

31
26

11
8

27
27

26
33

11
3

p
on

d
en

t
(1

6.
7)

(2
3.

2)
(1

9.
1)

(1
8.

3)
(1

9.
2)

(4
0.

9)
(3

9.
1)

(3
5.

1)
(2

3.
7)

(3
2.

5)

Fo
re

ig
n

8
9

11
13

41
1

3
8

17
29

P
re

ss
(4

.8
)

(6
.3

)
(6

.8
)

(9
.1

)
(6

.7
)

(1
.5

)
(4

.3
)

(1
0.

8)
(1

2.
2)

(8
.3

)

O
th

er
s

44
18

14
17

93
6

1
7

14
28

(2
6.

4)
(1

2.
6)

(8
.6

)
(1

1.
9)

(1
5.

1)
(9

.1
)

(1
.4

)
(9

.5
)

(1
0.

4)
(8

.1
)

T
ot

al
16

8
14

2
16

3
14

2
61

5
66

69
74

13
9

34
8

(1
00

)
(1

00
)

(1
00

)
(1

00
)

(1
00

)
(1

00
)

(1
00

)
(1

00
)

(1
00

)
(1

00
)

U
n
it
: 
N

u
m

b
er

 (
p
er

ce
n
ta

ge
)



282 KOREA JOURNAL / WINTER 2002
T

ab
le

 4
. 
T

yp
es

 o
f 

N
ew

s 
So

u
rc

e

C
ou

n
tr

y
K

or
ea

Ja
p
an

C
h
os

u
n

D
on

g-
a

Se
ou

l
T

h
e

T
ot

al
A

sa
h
i

T
h
e

M
ai

n
ic

h
T

h
e

T
ot

al
N

ew
s

Il
bo

Il
bo

Sh
in

m
u
n

H
an

-
Sh

im
bu

n
D

ai
ly

D
ai

ly
Sa

n
ke

i
So

u
rc

e 
ky

or
eh

Y
om

iu
ri

N
ew

s
Sh

im
bu

n

G
ov

er
n
m

en
t 

58
48

71
51

22
8

37
29

38
74

17
8

O
ff

ic
ia

ls
(3

9.
5)

(4
1.

3)
(5

0.
1)

(4
1.

1)
(4

3.
5)

(7
5.

7)
(5

4.
7)

(5
8.

4)
(6

5.
5)

(6
3.

6)

P
ar

ty
/

10
9

15
20

54
9

13
12

16
50

P
ol

it
ic

ia
n

(6
.8

)
(7

.8
)

(1
0.

8)
(1

6.
1)

(1
0.

3)
(1

8.
4)

(2
4.

5)
(1

8.
5)

(1
4.

2)
(1

7.
9)

C
iv

ic
69

52
41

43
20

5
1

2
6

11
20

O
rg

an
iz

at
io

n
(4

0.
7)

(4
4.

9)
(2

9.
5)

(3
4.

7)
(3

9.
0)

(2
.0

)
(3

.8
)

(9
.2

)
(9

.7
)

(7
.1

)

T
h
e 

P
re

ss
4

4
7

7
22

1
8

7
10

26
(2

.7
)

(3
.4

)
(5

.0
)

(5
.6

)
(4

.1
)

(2
.0

)
(1

5.
1)

(1
0.

8)
(8

.8
)

(9
.3

)

O
th

er
s

6
3

5
3

17
1

1
2

2
6

(4
.1

)
(2

.6
)

(3
.6

)
(2

.4
)

(3
.1

)
(2

.0
)

(1
.9

)
(3

.0
)

(1
.8

)
(2

.1
)

T
ot

al
14

7
11

6
13

9
12

4
52

6
49

53
65

11
3

28
0

(1
00

)
(1

00
)

(1
00

)
(1

00
)

(1
00

)
(1

00
)

(1
00

)
(1

00
)

(1
00

)
(1

00
)

U
n
it
: 
N

u
m

b
er

 (
p
er

ce
n
ta

ge
)



283Media Management of International Conflict

an press often interviewed protest groups that launched anti-Japan-
ese rallies. 

On the other hand, the lack of dependence on civic groups by the
Japanese press suggests that the opinions of average citizens were
neglected in the Japanese news coverage of the Dokdo issue. This
can be interpreted as an effort of the Japanese press to manufacture
the public opinion supportive of the Japanese government’s official
position. 

The use of media organizations as news sources was more visi-
ble in South Korean press coverage. This finding implies that the
South Korean press actively sought news stories from foreign media
that viewed this issue from perspectives favorable to South Korea. 

News Channels

A related approach to examining the diversity of news sources is to
investigate the channels of news. News channels defined as the paths
by which information reaches reporters are classified into three cate-
gories (Sigal 1973). Routine channels include official proceedings,
and informal channels include nongovernmental proceedings such as
leaks, background briefings and news from nongovernment organiza-
tions (citizens). Enterprise channels include interviews conducted at
the reporter’s initiative, independent research involving books, his-
torical data and statistical data. 

The dominance of routine channels was more apparent in the
South Korean newspapers than in the Japanese newspapers. Seoul
Shinmun and The Hankyoreh reported more than 60 percent of the
Dokdo island-related stories through routine channels, while the
other two newspapers reported less than 50 percent through routine
channels. Informal news channels were rarely utilized by both the
South Korean (2.3 percent) and Japanese press (9.0 percent). In the
use of enterprise channels, the Japanese press was more active than
the South Korean press, and with The Sankei Shimbun in the again.



284 KOREA JOURNAL / WINTER 2002

C
ou

n
tr

y
K

or
ea

Ja
p
an

C
h
os

u
n

D
on

g-
a

Se
ou

l
T

h
e

T
ot

al
A

sa
h
i

T
h
e

M
ai

n
ic

h
T

h
e

T
ot

al
N

ew
s

Il
bo

Il
bo

Sh
in

m
u
n

H
an

-
Sh

im
bu

n
D

ai
ly

D
ai

ly
Sa

n
ke

i
C

h
an

n
el

 
ky

or
eh

Y
om

iu
ri

N
ew

s
Sh

im
bu

n

R
ou

ti
n
e 

62
55

85
77

27
9

18
22

26
49

11
5

(4
2.

5)
(4

7.
4)

(6
0.

7)
(6

2.
1)

(5
3.

0)
(3

6.
7)

(4
1.

5)
(4

0.
0)

(4
0.

5)
(3

9.
9)

In
fo

rm
al

3
2

4
3

12
6

6
3

11
26

P
ol

it
ic

ia
n

(2
.1

)
(1

.7
)

(2
.9

)
(2

.4
)

(2
.3

)
(1

2.
2)

(1
1.

3)
(4

.6
)

(9
.1

)
(9

.0
)

E
n
te

rp
ri

se
9

12
16

12
49

3
9

12
23

47
O

rg
an

iz
at

io
n

(6
.2

)
(1

0.
3)

(1
1.

4)
(9

.7
)

(9
.3

)
(6

.1
)

(1
7.

0)
(1

8.
5)

(1
9.

0)
(1

6.
3)

N
ot

 
72

47
35

32
18

6
22

16
24

38
10

0
A

p
p
li
ca

b
le

(4
9.

3)
(4

0.
5)

(2
5.

0)
(2

5.
8)

(3
5.

4)
(4

4.
9)

(3
0.

2)
(3

7.
0)

(3
1.

4)
(3

4.
8)

T
ot

al
14

7
11

6
14

0
12

4
52

6
49

53
65

12
1

28
8

(1
00

)
(1

00
)

(1
00

)
(1

00
)

(1
00

)
(1

00
)

(1
00

)
(1

00
)

(1
00

)
(1

00
)

T
ab

le
 5

. 
U

se
 o

f 
D

if
fe

re
n
t 

N
ew

s 
C
h
an

n
el

s

U
n
it
: 
N

u
m

b
er

 (
p
er

ce
n
ta

ge
)



Presentation of Evidence

Newspapers of both nations presented different types of evidence to
demonstrate that Dokdo belongs to their own territory. Comparison
of the use of evidence mobilized to support the stories reveals differ-
ent patterns. Historical evidence was utilized more often by the South
Korean press (43.8 percent) than the Japanese press (23.9 percent).
The use of evidence based on international law and conventions was
notable in the news coverage of the Japanese press. The South Kore-
an press was less enthusiastic about viewing this conflict as a legal
issue. While the South Korean press tends to regard Dokdo island as
an inherent part of Korean territory, the Japanese report on Dokdo
island as subject to a territorial dispute that needs to be legally
resolved. These varying positions over the resolution of this issue
also reflect the differing policies of the home governments. The South
Korean government has argued that this issue is no longer disputable
since South Koreans have resided in Dokdo for decades, while the
Japanese government prefers to bring this case to the international
court and to make it a legal issue. 

A significant gap was found in the use of public opinion. Thirty
and six-tenths percent (116) of the stories carried by the South Kore-
an press mentioned the public’s evaluation that South Korea has ter-
ritorial rights over Dokdo, while the Japanese press (The Sankei Shim-
bun) published only three stories on the response of the Japanese
public. This result confirms that the Japanese press was not very
interested in making this issue key public agenda. The South Korean
press, however, relied on much evidence obtained from the civil sec-
tor, such as academic organizations and private citizens, with the
intent of mobilizing public support. 

Evaluation of the Conflict

In all the South Korean newspapers, the negative evaluation of Japan
was predominant, although small discrepancies among Chosun Ilbo,
Dong-a Ilbo, Seoul Shinmun and The Hankyoreh were found. Chosun

285Media Management of International Conflict



286 KOREA JOURNAL / WINTER 2002

C
ou

n
tr

y
K

or
ea

Ja
p
an

C
h
os

u
n

D
on

g-
a

Se
ou

l
T

h
e

T
ot

al
A

sa
h
i

T
h
e

M
ai

n
ic

h
T

h
e

T
ot

al
Il
bo

Il
bo

Sh
in

m
u
n

H
an

-
Sh

im
bu

n
D

ai
ly

D
ai

ly
Sa

n
ke

i
E
vi

d
en

ce
 

ky
or

eh
Y

om
iu

ri
N

ew
s

Sh
im

bu
n

R
ou

ti
n
e 

40
43

57
26

16
6

4
3

4
11

(3
6.

0)
(4

7.
1)

(5
1.

9)
(3

4.
7)

(4
3.

8)
(5

7.
2)

(2
1.

4)
(1

8.
1)

(2
3.

9)

In
fo

rm
al

16
7

13
10

46
2

3
2

7
P
ol

it
ic

ia
n

(1
4.

4)
(8

.0
)

(1
2.

3)
(1

3.
3)

(1
2.

1)
(2

8.
6)

(2
1.

4)
(9

.1
)

(1
5.

2)

E
n
te

rp
ri

se
43

29
21

23
11

6
3

3
O

rg
an

iz
at

io
n

(3
8.

7)
(3

3.
3)

(1
9.

8)
(3

0.
7)

(3
0.

6)
(1

3.
6)

(6
.5

)

N
ot

 
12

7
15

16
50

3
1

8
13

25
A

p
p
li
ca

b
le

(1
0.

8)
(7

.9
)

(1
4.

1)
(2

1.
2)

(1
3.

2)
(1

00
)

(1
4.

3)
(5

7.
2)

(5
9.

1)
(5

4.
4)

T
ot

al
11

1
87

10
6

75
37

9
3

7
14

22
46

(1
00

)
(1

00
)

(1
00

)
(1

00
)

(1
00

)
(1

00
)

(1
00

)
(1

00
)

(1
00

)
(1

00
)

T
ab

le
 6

. 
T

yp
e 

of
 E

vi
d
en

ce
 U

se
d
 i
n
 S

to
ri

es

U
n
it
: 
N

u
m

b
er

 (
p
er

ce
n
ta

ge
)



287Media Management of International Conflict
T

ab
le

 7
. 
R
es

po
n
si

bi
li
ty

 o
f 

C
on

fl
ic

t

U
n
it
: 
N

u
m

b
er

 (
p
er

ce
n
ta

ge
)

C
ou

n
tr

y
K

or
ea

Ja
p
an

C
h
os

u
n

D
on

g-
a

Se
ou

l
T

h
e

T
ot

al
A

sa
h
i

T
h
e

M
ai

n
ic

h
T

h
e

T
ot

al
R

es
p
on

-
Il
bo

Il
bo

Sh
in

m
u
n

H
an

-
Sh

im
bu

n
D

ai
ly

D
ai

ly
Sa

n
ke

i
si

b
il
it
y

ky
or

eh
Y

om
iu

ri
N

ew
s

Sh
im

bu
n

K
or

ea
5

2
5

12
1

6
7

(8
.1

)
(4

.0
)

(1
1.

6)
(6

.4
)

(1
.3

)
(4

.2
)

(1
.9

)

Ja
p
an

49
29

37
28

14
3

1
8

2
11

(7
9.

0)
(9

0.
6)

(7
4.

0)
(6

5.
1)

(7
6.

5)
(1

.3
)

(1
0.

3)
(1

.4
)

(3
.0

)

B
ot

h
5

3
6

8
22

1
4

5
(8

.1
)

(8
.4

)
(1

2.
0)

(1
8.

6)
(1

1.
8)

(1
.3

)
(2

.8
)

(1
.4

)

O
th

er
s

3
5

2
10

70
74

68
13

0
34

2
(4

.8
)

(1
0.

0)
(4

.6
)

(5
.3

)
(1

00
)

(9
8.

7)
(8

6.
9)

(9
1.

5)
(9

3.
7)

T
ot

al
62

32
50

43
18

7
70

75
78

14
2

36
5

(1
00

)
(1

00
)

(1
00

)
(1

00
)

(1
00

)
(1

00
)

(1
00

)
(1

00
)

(1
00

)
(1

00
)



288 KOREA JOURNAL / WINTER 2002

Ilbo and Dong-a Ilbo, both known as nationalistic papers, evaluated
the behavior of Japanese leaders as distinctly negative and laid the
blame on Japan. Negative terminology frequently used in the South
Korean press to describe Japan included “Japanese imperialism,”
“Japanese militarism,” and “absurd remarks.” 

The Japanese newspapers maintained a less negative position on
South Korea than the South Korean press did on Japan. The propor-
tion of unfavorable coverage of the opponent nation was higher in
the South Korean press, suggesting that the South Korean newspa-
pers continued to frame the South Korea-Japan relationship from the
perspective of anti-Japanese ideology widely shared by South Korean
people. Seventy-six and five-tenths percent of the South Korean news
stories pointed to Japan as responsible for the conflict, and only 6.4
point suggested South Korean responsibility. The Japanese press,
however, was divided when it came to the question of responsibility
for the conflict. For example, Mainich Daily News carried eight arti-
cles stating that Japan was responsible for intensifying the conflict,
while The Sankei Shimbun ran six articles blaming South Korea (see
Table 7). 

Both governments were mentioned as the main actors with the
capability to resolve the conflict. The Japanese press had a tendency
to rely on government-level talks to decrease tension between the two
nations. The South Korean press, despite its emphasis on the role of
the governments, expected that the efforts of private citizens would
significantly help reduce the intensity of the conflict (see Table 8). 

Newspapers also presented ways in which the conflict could be
resolved. The editorial stance most strongly supported by the news-
papers of both nations was that their home government should not
give up its current position, but the news coverage of the conflict res-
olution revealed a notable difference. The South Korean press pub-
lished more articles with an aggressive tone than the Japanese press.
Almost 30 percent of stories carried by the Japanese press implied
negotiation and peaceful talks as a means to reduce the tension, com-
pared to only 13 percent of stories by the South Korean press. The
South Korean press was more inclined to propose an uncompromis-



289Media Management of International Conflict
T

ab
le

 8
. 
A

ct
or

s 
fo

r 
C
on

fl
ic

t 
M

an
ag

em
en

t

U
n
it
: 
N

u
m

b
er

 (
p
er

ce
n
ta

ge
)

C
ou

n
tr

y
K

or
ea

Ja
p
an

C
h
os

u
n

D
on

g-
a

Se
ou

l
T

h
e

T
ot

al
A

sa
h
i

T
h
e

M
ai

n
ic

h
T

h
e

T
ot

al
Il
bo

Il
bo

Sh
in

m
u
n

H
an

-
Sh

im
bu

n
D

ai
ly

D
ai

ly
Sa

n
ke

i
A

ct
or

ky
or

eh
Y

om
iu

ri
N

ew
s

Sh
im

bu
n

G
ov

er
n
m

en
t 

40
18

29
21

10
8

1
10

17
28

(5
1.

3)
(5

1.
4)

(6
0.

4)
(3

6.
8)

(4
9.

5)
(1

00
)

(8
3.

3)
(8

1.
0)

(8
2.

4)

P
ol

it
ic

al
1

1
2

2
2

A
u
th

or
it
y

(1
.3

)
(1

.8
)

(0
.9

)
(1

6.
7)

(5
.9

)

T
h
e 

P
re

ss
1

1
2

2
2

(2
.1

)
(1

.8
)

(0
.9

)
(9

.5
)

(5
.9

)

P
ri

va
te

22
5

6
18

51
2

2
C

it
iz

en
s

(2
8.

2)
(1

4.
3)

(1
2.

5)
(3

1.
5)

(2
3.

4)
(9

.5
)

(5
.9

)

O
th

er
s

15
12

12
16

55
(1

9.
2)

(3
4.

3)
(2

5.
0)

(2
8.

1)
(2

5.
2)

T
ot

al
78

35
48

57
21

8
1

12
21

34
(1

00
)

(1
00

)
(1

00
)

(1
00

)
(1

00
)

(1
00

)
(1

00
)

(1
00

)
(1

00
)

(1
00

)



KOREA JOURNAL / WINTER 2002290
T

ab
le

 9
. 
M

et
h
od

s 
of

 C
on

fl
ic

t 
So

lu
ti

on

U
n
it
: 
N

u
m

b
er

 (
p
er

ce
n
ta

ge
)

C
ou

n
tr

y
K

or
ea

Ja
p
an

C
h
os

u
n

D
on

g-
a

Se
ou

l
T

h
e

T
ot

al
A

sa
h
i

T
h
e

M
ai

n
ic

h
T

h
e

T
ot

al
Il
bo

Il
bo

Sh
in

m
u
n

H
an

-
Sh

im
bu

n
D

ai
ly

D
ai

ly
Sa

n
ke

i
M

et
h
od

ky
or

eh
Y

om
iu

ri
N

ew
s

Sh
im

bu
n

St
ra

ig
h
t 

9
6

9
6

30
3

3
N

ew
s

(1
1.

5)
(1

7.
1)

(1
9.

2)
(6

.5
)

(1
1)

(1
4.

3)
(8

.6
)

E
d
it
or

ia
l 
an

d
 

29
10

8
57

10
4

1
3

9
13

C
ol

u
m

n
s

(3
7.

2)
(2

8.
6)

(1
7.

0)
(6

1.
3)

(4
1.

1)
(1

00
)

(2
3.

1)
(4

2.
9)

(3
7.

1)

B
ac

kg
ro

u
n
d

11
4

9
9

33
6

12
8

N
ew

s
(1

4.
1)

(1
1.

4)
(1

9.
1)

(9
.7

)
(1

3.
0)

(4
6.

2)
(9

.5
)

(2
2.

9)

L
et

te
rs

 
2

1
1

1
5

1
1

to
 t

h
e 

E
d
it
or

(2
.6

)
(2

.9
)

(2
.1

)
(1

.1
)

(2
.0

)
(7

.7
)

(2
.9

)

In
te

rv
ie

w
s

2
3

8
13

1
1

(2
.6

)
(8

.6
)

(1
7.

0)
(5

.1
)

(4
.8

)
(2

.9
)

O
th

er
s

25
11

12
20

68
3

6
9

(3
2.

1)
(3

1.
4)

(2
5.

5)
(2

1.
5)

(2
6.

9)
(2

3.
1)

(2
8.

5)
(2

5.
7)

T
ot

al
78

35
47

93
25

3
1

13
21

35
(1

00
)

(1
00

)
(1

00
)

(1
00

)
(1

00
)

(1
00

)
(1

00
)

(1
00

)
(1

00
)



ing policy in dealing with the conflict, referring more frequently to
some measures of punishment or protest against Japan (see Table 9). 

Analysis of Editorials

The quantitative content analysis shows that news coverage by the
South Korean and the Japanese press reflected the foreign policy
interest of each country, assuming Dokdo to belong to their own ter-
ritory. Given the conflictual nature of the territorial dispute between
the two nations, this result is not surprising.

But the analysis of the editorials enables us to examine internal
differences across the newspapers within each nation. Although the
bottom line of editorial policy was to act in concert with the claim of
territorial rights by the home government, each newspaper main-
tained varying degrees of autonomy in laying down its own editorial
stance on the nature and resolution of the conflict. 

The goal of foreign policy was never questioned, but the diplo-
matic tactics on particular issues were criticized by some newspa-
pers. Newspapers operating in a given nation can present differing
opinions on various aspects of a diplomatic dispute. The qualitative
analysis of editorials thus allows us to examine opinion diversity
existing among newspapers in a given nation. 

Diversity in opinion was found to be greater in the Japanese
press than in the South Korean press. South Korean newspapers had
reached a consensus not only in the way of understanding the ques-
tion of sovereignty over Dokdo but also in examining the underlying
cause of the conflict. Upon the Japanese government’s argument that
Takeshima was legally incorporated into Japan on the basis of a legal
announcement on January 1905, South Korean newspapers ran edito-
rials pointing out the nonlegal basis of such a claim on the grounds
that it was proclaimed when the Japanese imperial army had already
occupied the Korean peninsula and begun to exercise political control
over Korea. According to the editorial coverage by the South Korean
press, South Korea’s territorial sovereignty over Dokdo is a historical
truth supported by ample evidence. 

291Media Management of International Conflict



For South Korea, the issue was never open to debate, and the
question of Dokdo island was rephrased by the South Korean press:
Why did Japan bring up this issue at this particular time? The four
South Korean newspapers reached a consensus on this question as
well. The South Korean press agreed that the real intention of the
Japanese government was not to occupy the island, but to make it
into a controversial issue that had to be resolved in an international
court. The basic attitude of the South Korean press was to not make
the uncontroversial issue controversial. Therefore, it argued that
South Korea’s protest against Japan had to be clear, strong and ratio-
nal rather than too emotional. In the final stage of the conflict, when
the summit talks between the two nations sought ways to reduce the
mutual antagonism, Seoul Shinmun, unlike other South Korean news-
papers, weakened its negative editorial stance against Japan and
emphasized the necessity of an amicable settlement of the dispute.
The announcement that the 2002 World Cup Game would be cohost-
ed by South Korea and Japan created an atmosphere of reconciliation
and cooperation to which Seoul Shinmun swiftly responded. Other
papers, however, maintained the view that the government should
make it clear that the Dokdo issue was not negotiable and not con-
fuse it with other issues.

The range of diversity in opinion within the Japanese press was
wider than that within the South Korean press. Japanese newspapers
presented differing views on various issues of the Takeshima dispute.
While The Sankei Shimbun and The Daily Yomiuri asked the Japan-
ese government to persist in its territorial claim to Takeshima and to
make a strong protest against the South Korean government, which
had started the construction of docking facilities on the island,
Mainich Daily News suggested that the Japanese government not
incite the negative sentiment of the South Korean people who were
inclined to relate the territorial dispute with the past of the Japanese
empire’s colonial exploitation. Asahi Shimbun, standing somewhere
between The Sankei Shimbun and Mainich Daily News in its editorial
comments, published an editorial criticizing the overly sensitive reac-
tion of conservative Japanese politicians. While confirming Japan’s

KOREA JOURNAL / WINTER 2002292



sovereignty over Takeshima, Asahi Shimbun pointed out that Japan-
ese politicians had underestimated the deep-rooted anti-Japanese
feeling widely shared by the South Korean people. 

There existed the clearest difference in editorial views between
The Sankei Shimbun and Mainich Daily News. The Sankei Shimbun
carried articles colored by a reactionary nationalism urging the
Japanese government to follow a tough line in dealing with this issue
and not to worry about the deterioration of the diplomatic relation-
ship between the two nations. On the other hand, the editorial view
published by Mainich Daily News was moderate and placed greater
emphasis on the peaceful relationship between the two nations than
the other Japanese papers did. Unlike The Sankei Shimbun, which
tried to frame the Takeshima issue as a very serious news event asso-
ciated with the infringement of national sovereignty, Mainich Daily
News viewed it as a “technical mistake” made by some Japanese
politicians who did not know much about the complexities of South
Korean politics and underestimated the potential impact of such a
sensitive issue on South Koreans. Mainich Daily News stated in an
editorial that one of the reasons why so much news coverage of this
territorial conflict was given by the South Korean press was that the
ruling government intentionally mobilized anti-Japanese public opin-
ion to attack one of the leading opposition leaders, Kim Jong-pil, who
was seen as a leading pro-Japanese politician. 

The finding that there was greater diversity in the viewpoints
published by the Japanese press than by the South Korean press has
several important implications. First, it can be said that the Japanese
press operates in a more pluralistic political environment that allows
a greater degree of press autonomy. Japanese journalists with rela-
tively more autonomy, can write more freely and comment on the
conflict from a range of perspectives. Second, this may have to do
with the climates of public opinion in both nations. The Dokdo issue
has not been as heavily publicized in Japan as in South Korea. Since
it was the most significant public agenda in South Korea during the
period of conflict, a strongly unified pubic opinion in favor of safe-
guarding Dokdo could be formed. However, most Japanese readers

293Media Management of International Conflict



showed little concern over this issue. As a result, it can be said that
the Japanese press treated it as less critical than the South Korean
press did.

Another interesting finding was that newspapers of both nations
related the international conflict to the dynamics of political conflict
within each nation. The strong negative attitude adopted by the
Japanese government was understood by the South Korean press as a
highly calculated diplomatic tactic to divert the public attention to an
international issue and away from a domestic political battle, mobi-
lizing conservatism as well as nationalism. A similar view was found
in the Japanese press which pointed out that President Kim’s blaming
of Japan was a political tactic to incite anti-Japanese sentiment
among the South Korean public and ultimately to increase his own
popularity.

In this context, The Daily Yomiuri carried an editorial stating that
the South Korean government’s strong protest was a calculated
response to prepare for the upcoming National Assembly elections in
April 1996. Both governments were criticized by the press of the
other side for their alleged attempt to divert public attention away
from domestic conflict to an international conflict. 

Summary and Discussion

From January to June 1996, the conflict over Dokdo island was the
most sensitive diplomatic issue. This study examined the characteris-
tics of news coverage of the Dokdo issue by the South Korean and
Japanese press to detect systemic differences in news presentation.
As predicted in the theoretical discussion, newspapers were basically
sympathetic toward their home government in the coverage of this
issue. Considering the fact that the media tends to depend on govern-
ment officials to supply information, the news coverage in this period
reflects the interest of the foreign policy adopted by the home govern-
ment. 

The brief analysis of news stories demonstrated that newspapers

KOREA JOURNAL / WINTER 2002294



differed in their pattern of news coverage of this conflict. First, the
South Korean press was much more serious and active in reporting
on the Dokdo issue, and provided readers with much more extensive
coverage than the Japanese press did. Thus, while for the South
Korean media, the Dokdo island issue was the most important agen-
da during that period, the news value given to the conflict by the
Japanese press was not so great and Japanese readers did not take
the issue so seriously. Even though both the South Korean and
Japanese press condemned their counterpart, the Japanese papers’
reaction was not as strong as that of the South Korean press. 

Second, the essential reason for the difference in news coverage
was the different usage of sources in the coverage of South Korea-
Japan relations. News sources used by the South Korean press were
more diverse than those used by the Japanese press, but this does
not necessarily mean that the South Korean press reported the con-
flict from a greater range of perspectives. Because there have been
enduring anti-Japanese sentiments widely shared by South Koreans,
there was no questioning of the fact that Dokdo belonged to South
Korea. Lacking such a firm national consensus, the Japanese press
can be seen as having been reluctant to rely on news sources other
than government officials. 

Third, news frames adopted by the South Korean press were
more emotional and sensational than those used by the Japanese
press. The South Korean press, calling statements made by high-
ranking Japanese officials “absurd,” maintained an extremely nega-
tive tone toward Japan. Reaction by the Japanese press was not posi-
tive either. The result was the acceleration of mutual antagonism
between the two nations. However, the Japanese press that reported
more straight news was seen as more “neutral” and less sensational,
and mobilization of public support was much more notable in the
news coverage of the South Korean press. 

Fourth, newspapers of both nations employed different approach-
es in understanding the nature and resolution of the conflict. While
the Japanese press understood the conflict as an international issue
to be settled by the application of international law, the South Korean

295Media Management of International Conflict



press adopted the view that no further negotiation with Japan was
necessary to resolve the conflict. As a means to reduce the intense
tension between the two sides, the South Korean press had a tenden-
cy to emphasize the importance of mutual understanding of citizens,
whereas the Japanese press did not take this position.

Finally, the analysis of editorials reveals that the Japanese press
presented more diverse views than the South Korea press on this ter-
ritorial conflict. The South Korean press made it clear that the Dokdo
island issue was not negotiable, while the Japanese newspapers
advocated the sovereignty of Takeshima in differing degrees. The
government-press relationship also explains how the press shifted its
editorial stance. The government-owned Seoul Shinmun quickly
responded to new developments in the situation. As the decision to
cohost the 2002 World Cup Game was announced, Seoul Shinmun
immediately toned down the intensity of its negative evaluation of
Japan. 

To summarize, this study suggests that a propaganda framework
was at work in the news coverage of Dokdo. Both nations reproduced
and reinforced “stereotypes” of the opponent nation. The news cov-
erage by both nations was biased in line with the prevailing view
toward the other nation. Journalists appeared to encode the Dokdo
issue with the propaganda framework of their nation. As a result, the
mutual misunderstanding and antagonism associated with the Dokdo
issue is unlikely to be reduced in the near future. The international
conflict between South Korea and Japan is therefore managed and
sometimes manipulated by the image-making process of the oppo-
nent nation, with the active participation of foreign policy officials
and journalists. 

KOREA JOURNAL / WINTER 2002296



REFERENCES

Berger, P., and T. Luckman. 1967. The Social Construction of Reality. Garden
City, N.Y.: Anchor.

Bronfenbrenner, Uri. 1961. “The Mirror Image in Soviet-American Relations:
A Social Psychologist’s Report.” Journal of Social Issue 17: 46-56.

Chang, T. K. 1988. “The News and U.S.-China Policy: Symbols in Newspa-
pers and Documents.” Journalism Quarterly 65: 320-327.

Coser, L. 1956. The Functions of Social Conflict. New York: The Free Press.
Fishman, M. 1980. Manufacturing the News. Austin: University of Texas

Press.
Gans, H. 1979. Deciding What’s News. New York: Pantheon.
Gitlin, T. 1980. The Whole World is Watching. Berkeley: University of Califor-

nia Press.
Hackett, R. 1984. “Decline of a Paradigm: Bias and Objectivity in New Media

Studies.” Critical Studies in Mass Communication 1:229-259.
Herman, E. S. 1985. “Diversity of News: Marginalizing the Opposition.” Jour-

nal of Communication (summer): 135-146.
Lippmann, W. 1922. Public Opinion. New York: The Free Press.
Sigal, L. V. 1973. Reporters and Officials. Lexington: Heath.
Snider, P. B. 1967. “Mr. Gates’ Revisited: A 1966 Version of the 1949 Case

Study.” Journalism Quarterly 44.3: 419-427.
Tuchman, G. 1978. Making News. New York: The Free Press.
White, David M. 1950. “The Gatekeeper: A Case Study in the Selection of

News.” Journalism Quarterly 27: 383-390.
Wolfsfeld, Gadi. 1997. Media and Political Conflict: News from Middle East.

Cambridge University Press. 
Yoon, Youngchul. 1989. “Political Transition and Press Ideology in South

Korea.” Ph.D. diss., University of Minnesota. 

297Media Management of International Conflict


