
Abstract

This study analyzes the perspectives of the British media on the comfort women 
issue. To this end, I review six daily newspapers and two weekly magazines 
covering the thirty years from 1990 to 2019. The perspectives of British media 
on the comfort women can be seen as multilateral and selective. The release 
of articles in the early 1990s began with articles about the sexual violence 
during the Yugoslav War and compensation issues surrounding British war 
prisoners in the Pacific War. The news features released in the 2000s and 2010s 
are characterized by level and cool-headed viewpoints of the third person. 
Accordingly, they criticize the antagonistic and nationalistic nature of Korea-
Japan relations and take contrasting attitudes toward the comfort women issue 
as distinct from issues concerning their past mutual history. British media insist 
that Britain should contribute to universal human rights by criticizing the 
unblushing Japanese government for neglecting financial compensation to the 
comfort women. However, the attitudes of the British media seem to hesitate 
between that of guardian of human rights and bystander. An ethics embracing 
multidirectional memories, wherein selective viewpoints are excluded, is thus 
needed. 

Keywords: comfort women, British media, women’s human right, compensation, 
postcolonial boomerang, multidirectional memories

Going Selective? British Media’s Coverage of 
the Comfort Women

Woonok YEOM

This work was supported by the Ministry of Education of the Republic of Korea and the 
National Research Foundation of Korea (NRF-2019S1A5A2A03052879).

Woonok YEOM is research professor at the Institute for Glocal History and Culture, Kyung 
Hee University. E-mail: woyeom@hanmail.net.

Korea Journal, vol. 61, no. 1 (spring 2021): 100–125.
doi: 10.25024/kj.2021.61.1.100

© The Academy of Korean Studies, 2021



Going Selective? British Media’s Coverage of the Comfort Women 101

Introduction

In this study I examine the perspectives of British media on issues associated 
with the comfort women in the Japanese army. With the emergence of 
the testimony of Kim Hak-sun in 1991, who was victimized as a comfort 
woman in the Imperial Japanese Army, issues associated with the comfort 
women began surfacing as the voices of the long-forgotten victims became 
public. Based on the voices of victimized women and research into their 
experiences, as well as on the activities of civil societies, issues associated 
with the comfort women in the Japanese army emerged as the primary 
hurdle to overcoming the past history of Japanese colonialism. Further, 
the comfort women issue took a central role in the process of restorative 
justice to correct the wartime human rights abuses inflicted upon women. 
Herein are the reasons the issue of comfort women in the Japanese army 
became irreducible to either compensation for damages or diplomatic issues 
between Japan and Korea. 

However, the issues associated with the comfort women in the 
Japanese army have yet to reach a satisfactory conclusion that embraces 
both compensation and an official apology from the Japanese government. 
Indeed, the so-called Korea-Japan Agreement on Comfort Women 
concluded in 2015 between then South Korean President Park Geun-
hye and Japanese Prime Minister Abe Shinzo only aggravated the 
conflict between the two countries. In the international community, the 
compensation of women for the violation of their human rights and the 
transfer of the shame or stigma from the victim to the assailant had already 
been realized (Askin 2001, 5). This fact is also reflected in the British media’s 
coverage of issues associated with the comfort women. However, Britain is 
not one of the interested parties. Therefore, what features can be observed in 
the British media coverage, which comes from the vantage point of a third 
party? If one considers that the concerns of British society are reflected in 
the country’s news, we can discern the British public’s concern with human 
rights and coming to terms with past history and the war crimes of World 
War II. 

In this study I examine the ways in which news related to the comfort 



102 KOREA JOURNAL / SPRING 2021

women issue was reported in major mass media in Britain over the last 
thirty years—from 1990, when the voices of the comfort women themselves 
first came to be heard, up to 2019. For examination, I selected six British 
dailies, The Times, The Guardian, Financial Times, The Independent, Daily 
Telegraph, and Daily Mail, and two weekly British news magazines, The 
Economist and The New Statesman. To access these publications, I used the 
full-text services provided by the ProQest Central (PQC) database. The 
sociopolitical leanings of the aforementioned British newspapers in terms 
of domestic issues may be distinguished as right-of-center (The Times 
and Financial Times), left-of-center (The Guardian and The Independent), 
conservative right (Daily Telegraph), and the tabloid Daily Mail. However, 
for reporting overseas issues, such differences in political positions do not 
always clearly emerge. There were 472 articles on the comfort women issue 
for the period 1990 to 2019 (The Times: 107, The Guardian: 55, Financial 
Times: 118, The Independent: 48, Daily Telegraph: 69, Daily Mail: 13, The New 
Statesman: 9, The Economist: 53). Quantitative and qualitative approaches 
will be employed for the analysis in this study.

Early 1990s: Emergence of the Comfort Women Issue and 
Compensation for Former POWs

News of the comfort women in the Japanese army appeared in the 1990s 
in connection with issues of sexual violence during the Yugoslav War. The 
disclosure on sexual violence in the Yugoslav War was spotlighted by the 
media, which initiated the rediscovery of issues associated with the comfort 
women in the Japanese army, in the context of sexual violence inflicted on 
women in wartime. On August 14, 1991, Kim Hak-sun appeared before 
the Korean Council for Women Drafted for Military Sexual Slavery by 
Japan (currently, Justice for the Comfort Women) and testified about 
her experiences, giving her real name as a way of protesting the official 
announcement of the Japanese government denying the compulsive 
mobilization of comfort women. This was significant in that it was the first 
testimony by a Korean comfort woman victimized by the Japanese army; 



Going Selective? British Media’s Coverage of the Comfort Women 103

however, this testimony was not covered by the mass media in Britain. 
Later, when the comfort women movement began to be propagated 
internationally, this initial testimony of Kim Hak-sun from 1991 was 
examined retrospectively by the British media for its historical significance 
(The Guardian, October 19, 2012; Daily Telegraph, December 29, 2015). 
Barbara Hewson, a barrister specializing in human rights, contributed an 
article to The Times on September 8, 1992, wherein she detailed how her 
perceptions of comfort women and general sexual violence in wartime began 
with the Yugoslav War. Hewson begins her piece by presenting the reality 
of the collective and repetitive rapes of women in wartime. She quotes one 
woman who testified that several men told her she “would have an Ustashi 
child”1 before raping her. Hewson also quotes Susan Brownmiller, author 
of Against Our Will: Men, Women, and Rape, who said, “rape in wartime 
is ‘a familiar act with a familiar excuse,’” and pointed out the long history 
of sexual violence in wartime and the prostitution in concentration camps 
in Asia and Germany in World War II. Hewson also mentions the January 
1992 demonstration by comfort women seeking compensation from the 
Japanese government. Barbara Hewson reminds readers that sexual violence 
was prohibited by the Convention on the Prevention and Punishment of 
Genocide, and emphasizes that sexual violence in the Yugoslav War was an 
unpardonable crime, while mentioning that Asian comfort women were 
also the victims of the sexual violence of past conflicts. 

The rediscovery of sexual violence through the frame of the Yugoslav 
War became a moment of public awakening toward the issue of the comfort 
women. In this context, the British media appraised the so-called Kono 
Statement issued by Kono Yohei, chief cabinet secretary of the Japanese 
government in 1993, which recognized the Japanese military’s involvement 
in the compulsive mobilization of comfort women, as a significant step 
forward. The British media also clarified that the demands for official 
apology and active demonstrations in Korea in the 1990s were presented 
against the backdrop of the Kono Statement. The fact that the Japanese army 

  1.	 Barbara Hewson, “Rape Is a War Crime Too: Bosnia-Herzegovina, Modern Times,” The 
Times, September 8, 1992. The Ustashi was a militant Croatian fascist organization.



104 KOREA JOURNAL / SPRING 2021

mobilized approximately 100,000 to 200,000 women, among them Koreans, 
Chinese, Indonesians, Taiwanese, and Filipinos, as comfort women, remains 
one of the darkest secrets of the Pacific War. The Japanese government’s 
continual denial of this has provoked huge public outrage in Asian 
countries. The sudden expression of apology by the Japanese government in 
the form of the Kono Statement was thus appraised by the British media in 
the context of “Tokyo’s effort to find an international political role to match 
its economic status.”2 That is, the Kono Statement was understood as an 
attempt to protect the dignity of Japan in the international community, as 
well as a response to the demands of former comfort women. 

The initiation of requests for compensation by former British war 
prisoners in the Pacific War associated with news of the comfort women 
were the most significant news features appearing in British media during 
the period 1992 to 1995. In contrast to the issue of sexual violence in the 
Yugoslav War, which the British media approached as a third party and 
understood as requiring international cooperation to protect women’s 
human rights, the issue of British war prisoners was covered more 
emotionally as involving the sufferings of compatriots. In the media organs 
covered here, thirty-one news articles related to the comfort women issue 
appeared in 1995, the fiftieth anniversary of the end of World War II, the 
third highest annual number for the period under examination. 

Britain and Japan were two of the combatant countries in the Pacific 
War. The aggression of the Japanese army on the Malay Peninsula resulted 
in the defeat of the British, Australian, and Indian armies; hence Singapore 
and Malaysia fell into the hands of the Japanese army, to which about 
100,000 Allied soldiers surrendered. The British people will never forget the 
construction of the famous bridge on the River Kwai and the death railway 
connecting Thailand to Burma, during the construction of which 6,904 
British soldiers perished through the barbarity of the Japanese army. The 
attitudes of Japanese politicians, who were commonly reluctant to admit the 
barbaric behavior of their army inflicted upon the war prisoners, left dark 

  2.	 Joanna Pitman, “Japan Confesses It Forced Women into Wartime Brothels,” The Times, 
August 5, 1993.



Going Selective? British Media’s Coverage of the Comfort Women 105

clouds over the relationship between Britain and Japan, and delayed the full 
reconciliation between two countries. Thus, the relationship between Japan 
and Britain, after the end of World War II, encountered an uneasy moment 
of readjustment due to unresolved issues surrounding war prisoners (Nish 
and Kibata 2000, 196). 

The terrible conditions faced by British prisoners of war, as well as the 
inhumane behavior of the Japanese army, were propagated to the public 
through news stories, reminiscences, and art displays depicting the war. In 
this context, news of the comfort women, presented in the early 1990s as 
representative of Japanese war crimes, were arranged in the British media as 
a foundation for the validation of British requests for Japan’s compensation 
of former POWs. The stubborn attitude of Japan, reluctant to apologize 
to or compensate the comfort women or former British POWs, were 
arranged in apposition. For instance, The Guardian reported on August 
25, 1993, that survivors of the Japanese POW camps had initiated legal 
action against Japanese multinational enterprises, such as Mitsubishi and 
Nissan. The Japanese Labour Camp Survivors Association (JLCSA)3 was 
designated as responsible for the lawsuit, by which approximately £100,000 
of compensatory payment per soldier was claimed against Japanese 
enterprises in Britain. Consecutively, the article also reported: “Asian 
comfort women, mainly consisting of Korean women, requested the official 
apology of the Japanese government.”4 The situation wherein the Japanese 
government inevitably responded to the continuous voices of the comfort 
women was regarded as a precedent to inspire former British POWs to seek 
compensation. 

Another article reported news of the association of the JLCSA with the 
comfort women in the Japanese army. The report said a well-orchestrated 
publicity campaign, embracing the comfort women in Korea, historians, and 
former British soldiers of the Pacific War, was launched upon completion of 
a press conference and commemoration ceremony (The Guardian, January 

  3.	 The JLCSA was founded in 1989, and in the 2000s had approximately 6,500 members.
  4.	 Sally Weale, “Ex-PoWs Set to Sue Firms, Sally Weale Reports on How Victims of Japanese 

Atrocities Are Hoping to Gain Reparation for Wartime Suffering,” The Guardian, August 25, 
1993.



106 KOREA JOURNAL / SPRING 2021

29, 1995). However, follow-up news stories, detailing the actual activities of 
the meeting or the association of activists for former British soldiers with 
activists for the comfort women, were not found. 

The tone of newspapers, wherein claims for compensations by former 
British soldiers and the comfort women issue were placed in apposition, 
can be observed in other articles. Joan Bakewell, a journalist and currently 
a peeress of the Labour Party, covered the legal action for compensation 
by the JLCSA in her article for The Guardian, in which she wrote that 
the mistreatment of war prisoners by the Japanese army constituted an 
organized crime beyond the deviations of individual soldiers. Bakewell 
pointed out that Japan needed to compensate former Allied war prisoners 
and comfort women if it was to attain an international position consistent 
with its economic one. Further, she threw doubts on the temporal and 
spatial extent of historical responsibility by posing the following questions: 
“Will Latin America lodge a claim against Spain for the damage done by 
conquistadores? Are Napoleon and Alexander the Great to be charged as 
war criminals?”5 She insisted that moral debts and compensation therefore 
needed to be clearly distinguished, and that compensation should be limited 
to the extent granted by apparent evidential verification. 

The seriousness of the issue of compensation of ex-POWs can also be 
discerned from the unprecedented exploitation of the mass media by the 
Japanese prime minister. On the issue of compensation for harm inflicted 
upon war prisoners, the official position of the Japanese government 
adhered strictly to the San Francisco Peace Treaty of 1951, wherein one may 
find the provisions of a package settlement. But the former war prisoners 
had been compensated for their treatment with a mere £76 each. Japanese 
Prime Minister Hashimoto Ryutaro contributed an article to a popular 
British tabloid, The Sun, on January 14, 1998, expressing Japan’s remorse. 
The sudden apology to the war prisoners was actually a political gesture in 
preparation for the official visit of Emperor Akihito scheduled for May 27, 

  5.	 Joan Bakewell, “Paying for Our Crimes: Prisoners of War Are Demanding Compensation, 
and Africa Wants Recompense for Centuries of Grotesque Exploitation. But, Asks Joan 
Bakewell, How Far Should We Take the Desire for Reparations?” The Guardian, March 21, 
1994.



Going Selective? British Media’s Coverage of the Comfort Women 107

1998, in order to foster an amicable atmosphere (Nish and Kibata 2000, 
196). However, the political strategy of the Japanese prime minister did 
not work as planned, because Akihito encountered protests by activists 
for the war prisoners and their descendants in every place he stayed. The 
associations of the victims sacrificed for the Japanese army, such as the 
Association of British Civilian Internees-Far East Region (ABCIFER)6 and 
the Burma Campaign Fellowship Group (BCFG),7 planned and launched 
demonstrations according to the visit schedule of Akihito (Cunningham 
2004, 562). 

British mass media reported on the official visit of Akihito, while also 
providing detailed coverage of stories of former POWs and their family 
members simultaneously with stories on the comfort women. The Guardian 
reported on the experiences of Barbara Sowerby, who was detained in 
Manila in the Philippines, and her father, who was tortured and eventually 
killed by the Japanese army. According to the story, Sowerby made the 
drive from Wiltshire to the Victoria and Albert Museum in London, 
where a banquet celebrating Emperor Akihito’s visit was being held, and 
demonstrated alone in front of the museum wearing a white sash with 
the words, “Japanese War Prisoner during 1941–1945.” In addition, The 
Guardian reported on approximately 25,000 participants in a demonstration 
seeking compensation and an official apology from the Japanese 
government, and followed every move of Akihito’s official visit, including to 
Buckingham Palace and Hotel Grosvenor at Park Lane. The article contains 
a single paragraph, broaching the issue of comfort women, mentioning how 
“the historical judgment (the Shimonoseki Judgment) made last month 
shed a light of hope over the three Korean comfort women.” The article 
ends by quoting Arthur Tindall, a former war prisoner, “Japan will make the 

  6.	 ABCIFER was founded in 1994, and represents 2,400 survivors among the 18,300 British 
civilians who were captured by the Japanese army. Currently, approximately 750 members 
remain.

  7.	 The BCFG, founded in 1991, included over 100 members who had fought against the 
Japanese army in Burma or were arrested in Singapore. Over 50 members of the BCFG were 
present at these protests.



108 KOREA JOURNAL / SPRING 2021

judgment of payment for the compensation after we are all dead.”8 On this 
basis, the paper criticizes the Japanese government, of consistently ignoring 
the voices of victims of the Japanese army until they have passed away, and 
equates the damages of victimized soldiers who participated in the war with 
those of the comfort women. 

An article in the Financial Times reporting on the reactions of the 
Japanese people to the official visit of Akihito to Britain, and British claims 
for compensation for damages to former prisoners of war, is also interesting. 
One article by a Japanese reporter describes how Akihito’s visit was caught 
up in the turmoil of protest in Britain, though such issues were all buried 
silently in Japan. The reportage of the NHK, the Japanese public broadcasting 
company, on elderly British veterans and their descendants protesting 
before Buckingham Palace against the “Tenno” (the Japanese emperor) 
was fairly minor relative to its coverage of Asahara Shoko, the suspect who 
committed the sarin attack in the Tokyo subway in 1995, three years before 
the visit of the Japanese emperor to Britain, and to the upcoming World 
Cup. One housewife interviewed by the reporter stated, “Compared to the 
question of compensating Korean wartime comfort women, the issue of UK 
prisoners of war seems very remote.”9 The article revealed the difference in 
viewpoints of ordinary Japanese people between the comfort women issue 
and compensation claims by British former POWs. 

How do the British media understand the attitude of the Japanese 
government, which is reluctant to apologize for the past deeds of the 
Japanese army? The experience of the atomic bomb is indispensable to 
any analysis of the deep-seated tendency of the Japanese people to avoid 
responsibility for past war crimes. The status of being the only country 
to have suffered from a nuclear bomb has been exploited by the Japanese 
government to conceal its responsibilities for war crimes and to reposition 
itself from perpetrator to victim. In regard to this point of view, The 

  8.	 Luke Harding, “The Emperor’s Visit: War Survivors’ Last Stand Targets Both Emperor and 
‘Nissan’. Blair Veterans Vow to Dog Every Stop on Five-day State Visit in Pursuit of ‘Official 
Apology’. Compensation of Pounds 14,000 a Man Sought,” The Guardian, May 27, 1998. 

  9.	 Michiyo Nakamoto, “Subdued Tokyo Media Prefer the World Cup,” Financial Times, May 
27, 1998.



Going Selective? British Media’s Coverage of the Comfort Women 109

Guardian quoted Professor Yamaguchi Masao of Sapporo University 
in Japan, to introduce the unique consciousness of the Japanese people 
regarding culpability for war crimes. “There remains a feeling [among the 
Japanese] that the Allies were more responsible for the war than was Japan. 
Many also see the atomic bombings of Hiroshima and Nagasaki as proof 
that we were victimized more than Germany was.”10 The article revealed the 
attitude of the Japanese government toward its uncomfortable past, which 
is supported by the absence of social consensus and is grounded on the 
Japanese public’s obscure and inverted consciousness of responsibility for 
the war, which is promoted simultaneously by Japanese politicians. 

An article contributed to The Guardian by Martin Woollacott, a veteran 
foreign correspondent, is also worth reading. Reporting on the Kobe 
Earthquake that struck on January 17, 1995, Woollacott portrays the natural 
features of Japan encompassing tsunamis, earthquakes, and typhoons, 
and the unique sensibility of the Japanese people that embraces disaster, 
and then connects this sensibility to the attitude of the Japanese people 
toward the war and the atomic bomb. Most Japanese regard the experience 
of the atomic bombings of Hiroshima and Nagasaki as a manifestation 
of the natural disasters they have always experienced in order to activate 
the psychological defense mechanism to avoid reality. He goes on to say 
Japanese politicians take advantage of this collective mentality to avoid 
recognition of war crimes, including the comfort women. Historical events 
and the accompanying responsibilities for them are then transformed into 
a kind of natural disaster, which thereby reduces them to unavoidable 
incidences, reaching eventual rationalization. Westerners might take 
such an attitude by the Japanese of avoiding apologizing for war crimes, 
including the comfort women, as discomforting or strange. However, the 
Japanese people regard themselves as victims sacrificed for the war rather 
than as violators in the war, which makes it even more difficult to accept the 
Japanese people as partners or friends.11

10.	 Jonathan Watts, “Atrocity Victims Line up to Sue,” The Guardian, November 27, 1998.
11.	 Martin Woollacott, “A Nation Not for Turning the West Offers Compassion for the 

Earthquake Yet Expects Contrition from Japan at a Time when Asian Nations are Rejecting 
Our Values,” The Guardian, January 20, 1995.



110 KOREA JOURNAL / SPRING 2021

To date, the Japanese government has not acknowledged the torture and 
forced labor of Allied prisoners of war in the Pacific War. There was an 
individual apology by an old Japanese soldier to an old British soldier (Daily 
Telegraph, June 22, 2015); however, the Japanese government has yet to offer 
an official apology or compensation. 

In the 1990s, brief stories on comfort women appeared in British 
mass media, and most of these stories tended to be attached to pending 
issues in British society. The appearance of the news was triggered by the 
introduction of two incidents of sexual violence in the Yugoslav War and 
war crimes against British prisoners of war in the Pacific War. The news of 
the comfort women was summoned as a vehicle for reporting on these two 
former issues. Thereby, any efforts to communicate the actual voices of the 
comfort women to the British public were unfortunately absent in the news. 

Late 1990s to 2000: Conflicting Relationship between Korea and 
Japan, Growing Concerns over the Japanese Shift Rightward 

British news reports released during the period from the late 1990s to 2000 
are characterized by an interest in the relationship between Korea and Japan 
and by growing concerns over Japan’s rightward shift. In this period, views 
on the Korea-Japan relationship were commonly found in the British media, 
which commented on the growing nationalism of both countries that 
would have dire consequences for the Korean-Japan relationship. However, 
the general tone of these reports was the insistence that the Japanese 
government, reluctant to apologize for its uncomfortable past deeds, was 
most responsible for the deteriorating relationship. 

Regarding growing nationalism in Korea, the British media covered 
controversies surrounding the demolition of a historical building of the 
former Japanese colonial government in Korea. They introduced the history 
of the building, which was built in 1926 in front of Gyeongbokgung Palace 
of the Joseon dynasty; the building was used as the headquarters of the US 
Army after the Korean War, then as a the South Korean capitol building, 
and then housed the National Museum of Korea. Also reported on were the 



Going Selective? British Media’s Coverage of the Comfort Women 111

conflicting Korean opinions regarding the building’s removal, with some 
insisting it should be removed to clear away a gloomy vestige of Japanese 
colonialism, with others asserting that the building should be conserved 
as a symbol of that past colonialism and as a lesson for future generations. 
Eventually, the building was removed through the strong determination 
of then President Kim Young-sam. In this, British media maintained 
the position of a composed and dispassionate observer, pointing out the 
ambivalent attitudes of a Korean people at once eager to clear away the past 
history of Japanese colonialism, trying to learn the Japanese language, and 
also economically dependent on Japan (The Guardian, May 8, 1995). 

Richard Lloyd Parry, the Tokyo correspondent of The Independent, even 
criticized the chauvinistic aspects of Korean nationalism through a report 
on his visit to the Independence Hall of Korea, located in Cheonan City. In 
the report, Parry wrote how the Korean people seem to react with emotional 
xenophobia to the historical amnesia of the Japanese government toward its 
past. Parry commented on his impression of the Independence Hall as “a sad 
place, as well as a magnificent one, a shrine not to pride and achievement, 
but to victimhood, self-pity, and xenophobia.”12 

British media paid special attention to the 2002 Korea-Japan World Cup 
jointly hosted by the two countries. A total of 14 news articles associated 
with the comfort women were published in 1996, most of which were 
followed by news related to the joint hosting of the 2002 World Cup and 
Korea-Japan summit talks. In general, British media viewed the prospect of 
the joint World Cup as having the potential to ameliorate the relationship 
between Korea, the former colony, and Japan, the former colonizer; however, 
they also saw that the comfort women issue might derail this amelioration in 
their relationship. Despite the growing and active interchanges between the 
Korean and Japanese private sectors, such as the removal of trade barriers 
on film and music upon the inauguration of Korean President Kim Young-
sam, the comfort women issue remained the source of lingering grievances 
in the minds of the Korean people. Thus, British news outlets juxtaposed 

12.	 Richard Lloyd Parry, “Loathing for Former Colonial Master Casts 50-year Shadows between 
Korea and Japan,” The Independent, February 1, 1997.



112 KOREA JOURNAL / SPRING 2021

news of anti-Japanese protests in Korea and anti-Korean demonstrations 
in Japan, and reported that the relationship between the two countries was 
worsening. 

The articles that reported on the soccer summit on the co-hosting of 
the 2002 World Cup pointed out that the Japanese government, reluctant to 
apologize for its past history, was responsible for the suspension of efforts at 
compromise between the two countries. British news reported how Japanese 
Prime Minister Hashimoto had said Japan and Korea share a common 
future dream; however, Hashimoto did not place any urgent issues, such as 
the fisheries agreement or security issues associated with North Korea, on 
the summit table, and even the comfort women issue was not dealt with. 
The British media further reported that the key to resolving the comfort 
women issue was compensation for the more than 300 surviving comfort 
women, for which the Japanese government proposed using the private 
Asian Women’s Fund, something the associations of former comfort women 
rejected, demanding instead an official apology by the Japanese government 
(Financial Times, June 24, 1996; The Independent, June 24, 1996). 

Among news items in British media around this time prior to the joint 
World Cup in 2002, there were positive stories of Korean-Japanese relations 
among everyday people, stories that contrasted with the aura of conflict 
at the national level. Among these, there was one article about a Korean 
student, Lee Soo-hyeon, then studying in Japan, who on January 26, 2001 
saved the life of a Japanese who had accidentally fallen onto the subway 
tracks, only to be killed himself by an oncoming train. It was reported that 
Lee Sang-tae, the father of the so-called “hero of the subway,” was surprised 
at news of a fund of approximately 50 million yen collected by grateful 
Japanese people (The Independent, March 4, 2001). One can sense the view 
in such stories that compromise and cooperation between the two countries 
that will help heal the scars of war crimes and colonialism is possible 
through the self-sacrificing humanism of everyday citizens. 

The 1990s and early 2000s also saw the growth of international 
concerns and activism on behalf of women’s human rights, and along with it 
stronger opposition to Japan’s rightward shift. Meanwhile, the international 
community began to deal more decisively with the issue of sexual violence 



Going Selective? British Media’s Coverage of the Comfort Women 113

in the Yugoslav civil war. In May 1993, the International Criminal Tribunal 
of Yugoslavia was installed in The Hague in accordance with a resolution by 
the United Nations Security Council, with trials commencing in 1996. The 
International Criminal Tribunal of Yugoslavia was terminated in 2017, over 
the course of 22 years convicting 83 of 168 suspects brought before it on war 
crimes charges. Of these, 33 were prosecuted for wartime rape for the first 
time in history. The judgment was regarded as a step toward the realization 
of restorative justice for women’s human rights (Oh 2020, 186). As a story 
in The Guardian noted, news out of The Hague in 2001 of the punishment 
for rape in wartime provided a shimmer of hope to the surviving comfort 
women (The Guardian, February 23, 2001). 

However, in March 2001, the so-called Shimonoseki Trial, in which 
several former comfort women and forced laborers sued the Japanese 
government, ended with the failure of the plaintiff ’s case. British media 
widely reported on the outcome of this trial, which had dragged on for 
more than decade (The Guardian, Financial Times, and The Independent, 
March 30, 2001). The media’s oft-repeated reasoning for the unchanged 
position of the Japanese government on the comfort women issue was that 
the government had already issued a serious apology and expressed remorse 
over the issue with the Kono Statement of 1993. The official position of the 
Japanese government was also communicated to British society through 
a letter published in The Independent by Nishimiya Shinichi the Japanese 
ambassador to Great Britain (The Independent, April 2, 2000). 

The rightward shift in Japanese society emerged from approximately 
2000, when Japanese right-wing politicians began to deny past historical 
facts, including the Nanjing Massacre, the mobilization of women into 
sexual slavery, and the lethal human experimentations of Unit 731 of the 
Japanese army in Manchuria. A law also designated the “Hinomaru” and the 
“Kimigayo” as the national flag and national anthem of Japan, respectively, 
while the statement of former Minister of Defense Norota Hosei, that the 
people in Southeast Asian countries should express their gratitude to Japan 
for maintaining the independence of their countries, brought reproaches 
from the international community. 

The rightward shift appeared most intensely in the domain of 



114 KOREA JOURNAL / SPRING 2021

educating the future generation, that is, history textbooks. Conflicts over 
the distorted narratives of Japanese history textbooks had happened in the 
1960s and 1970s. But a third such controversy emerged in the early 2000s 
(Seo 2016, 243). The so-called Group for Preparing a New Textbook of 
History (GPNTH) acquired official government approval for its history 
textbook, which was then published by Husosha Press in April 2001. With 
the GPNTH textbook’s appearance Japanese historical revisionism began 
again in earnest. The revisionists criticized the history education that had 
supported Japanese democracy since the end of World War II as a feeble 
or masochistic historical view, and insisted that Japan needed to become a 
country promoting the pride of the Japanese people and a state that could 
even say “no” to what it had heretofore been obliged to do. The majority 
of the Liberal Democratic Party (LDP) in the Diet of Japan, including the 
minister of education, were reproached for their support of the GPNTH. 

British media regularly reported on the strong Korean denunciations 
of the GPNTH textbook, which passed over any mention of war crimes 
and comfort women (Financial Times, April 4, 2001; The Independent, April 
4 and April 10, 2001; The Guardian, April 10, 2001; Daily Telegraph, April 
21 and May 9, 2001). In May 2005, the Financial Times published a special 
contribution by Ian Buruma in which he criticized the ultra-rightists in 
Japan, and disputed those rightists’ claims that Japan had already sufficiently 
apologized for war crimes by the Japanese army. Buruma also expressed his 
concerns about the future of Japan when its young generation was learning 
history through revisionist textbooks (Financial Times, May 28, 2005).

The publication of the GPNTH history textbook by Husosha Press 
was also strongly condemned in China. Ironically, however, interest in the 
textbook exploded and it became a best seller. That said, the textbook was 
actually only used by 0.039 percent of Japanese educational institutions in 
2001, and by 2005 that percentage had risen only to 0.39 percent. This may 
be regarded as the result of grass-roots efforts by Japanese civil society. Such 
organizations as the Country-wide Network 21 for Children and Textbooks 
was a key player in stopping educational institutions in Japan from selecting 
the textbook for use in its classrooms (Jeong 2008, 21). However, British 
media did not provide any deep analyses of the formation and activities of 



Going Selective? British Media’s Coverage of the Comfort Women 115

civil society in Japan, but simply reported on the historical distortions as 
symbolic of the rightward shift in Japanese society and politics, and on the 
comfort women issue as the hottest dispute concerned with Japanese history 
textbooks. 

As for the Korea-Japan relationship, British media observed how both 
sides remained steadfast in their opposition to the other. Emperor Akihito, 
on his visit to Saipan on June 29, 2005, paid his respects at the monument 
to the dead of Korea. The Times reported on this unexpected event as a 
gesture of compromise, but one that failed to evoke the warm sympathies 
of Koreans. The article noted how Cho Jun-gu, president of the Association 
of Koreans in Saipan, could not accept the gesture of the Japanese emperor 
as an apology for the death in Saipan and on the adjacent island of Tinian 
of 5,000 to 10,000 Korean laborers, who were forcefully mobilized to work 
the sugar plantations and in the construction of military structures or as 
comfort women for the Japanese army (The Times, June 29, 2005). Notable is 
the article’s balanced coverage, including both the apologizing emperor and 
the victims of past war crimes of the Japanese army. 

British media occasionally criticized the rightward shift in Japan in 
a circumlocution employing Japanese intellectuals, such as covering the 
letter of Professor Arai Yutaka, who criticized the thoughtless words of the 
granddaughter of Tojo Hideki, or with an interview with Nakazawa Kenji, 
author of Barefoot Gen.13 

Professor Arai Yutaka of the University of Kent, an expert in 
international human rights law, penned a letter to the Financial Times on 
February 26, 2005, in which he criticized that newspaper for thoughtlessly 
quoting a statement by Tojo Yuko, who in the pages of the Financial Times 
of February 19, 2005, had denied the Nanjing Massacre. The Nanjing 
Massacre was one of history’s worst acts of mass murder, wherein at least 
20,000 Chinese residents of Nanjing were killed by the Japanese army; thus, 
the newspaper should not have thoughtlessly printed the arguments of 
people like Tojo Yuko, who stood at the center of the historical revisionism 

13.	 The Barefoot Gen (Hadashi no gen) is a famous comic book for children published in 1972 
and extending to over a thousand pages.



116 KOREA JOURNAL / SPRING 2021

movement and insisted on a reappraisal of the Nanjing Massacre. Professor 
Arai pointed out that the banalization of genocide, as with the Nanjing 
Massacre, and of the sexual slavery of the comfort women was the aim of the 
ultra-rightists in Japan, and required the most serious and vigilant attention. 
However, Arai maintained the optimistic attitude that the Japanese public, 
who had been enjoying a peaceful and democratic constitutional system for 
the past sixty years, would not support ultra-rightists professing militarism 
and ultra-nationalism.14 In fact, a key strategy of the historical revisionists 
in Japan is the promotion of the apology fatigue of the Japanese public and 
labeling the consecutive requests by Koreans for an official apology as an 
endlessly moving goal post (Son 2018, 160).

In an interview with the Daily Telegraph in 2005, Nakazawa Kenji 
criticized the rightward shift and unreflecting attitude of the Japanese 
in strong terms: “We can see signs of militarism re-emerging… I wrote 
[Barefoot] Gen in anger, and I am still angry.”15 The article in the Daily 
Telegraph also carried news of Japanese history textbooks in 2005, the 
sixtieth anniversary of the end of World War II, that continue to repeat 
the supposition that Japan liberated Asian countries from various imperial 
powers, such as the British Empire. 

In 2007, the number of articles related to comfort women reached 38, 
its peak during the entire period of our analysis. This surge was related to 
debates surrounding the United States House of Representative Resolution 
121 on Comfort Women, proposed by congressman Michael Honda, which 
was then in the final stage of deliberation in the United States Congress. The 
Resolution was eventually adopted unanimously by Congress on July 31, 
2007. Above all, British media focused on news of attempts to sway public 
opinion deployed before the vote on the resolution and the congressional 
testimonies of the comfort women, Lee Yong-Soo of Korea and Jan Ruff 
O’Herne of the Netherlands (Daily Telegraph, February 14, 2007 and May 3, 
2007). The British press reported on the statement of then Japanese Prime 

14.	 Yutaka Arai, “Revisionist Views on War Crimes by Japanese Military Prompt Fears for 
Nation’s Democracy,” Financial Times, February 26, 2005.

15.	 Colin Joyce, “Japanese Are Forgetting the Lessons of Hiroshima, Says the Man Who Was 
Barefoot Gen,” Daily Telegraph, August 4, 2005.



Going Selective? British Media’s Coverage of the Comfort Women 117

Minister Abe that there was no forced mobilization of comfort women, 
and thus no apologies were necessary, as well as the press conference of 
the comfort women in opposition to Abe’s statement. This latter press 
conference included Lee Yong-Soo, who was kidnapped in Daegu when 
fourteen years old and suffered two years in a concentration camp for 
comfort women (The Times, May 3, 2007). The British media also criticized 
Abe’s denials as showing poor political judgment and characterized the 
LDP as “one of the great zombies of the postwar period, an unstoppable, 
unkillable political monster, discreetly clad in a grey suit and dark tie,”16 
saying that the dominance of the LDP and the rightward shift in Japan 
would continue unless internal innovation occurred. 

British media articles released during the early 2000s are characterized 
by their objective and cool-headed criticism free from any overt side-
taking in the Korea-Japan relationship. To British media, it seemed that 
Korean nationalism and the nationalism of Japanese ultra-rightists were 
opposing one another in a relationship of antagonistic coexistence, wherein 
the rhetoric of both concerns parties was growing more intense. In this 
situation, the criticism of a third party, pointing out that such an antagonistic 
relationship between Korea and Japan was pointless, is worth listening to 
carefully.  

Post-2010: Korean and Japanese Memory Politics on the Comfort 
Women and the Postcolonial Boomerang 

The dispute between Korea and Japan has cooled from the contentious 
period of the early 2000s, and a Korea-Japan Agreement on Comfort 
Women was suddenly concluded in 2015 between the two governments. 
However, the agreement, concluded on the national level, but lacking the 
support of surviving comfort women in Korea, faced strong opposition 
and eventually entered down the road toward final abrogation. News 

16.	 Richard Lloyd Parry, “Why There is Life Yet in the Old Liberal Zombie,” The Times, July 30, 
2007.



118 KOREA JOURNAL / SPRING 2021

items on comfort women in the British media after 2010 are characterized 
first by an increased interest in the 2015 agreement and detailed reports 
thereof, wherein the context behind the agreement and politics of memory 
surrounding the comfort women are presented. In 2015, there were 35 
articles associated with issues of the comfort women, which is the second 
highest for the years examined. The boomerang of past history can be 
counted as a second characteristic of British news on the comfort women 
during this period. The statement of Osaka mayor Hashimoto Toru that 
the Allies also mobilized comfort women, stirred up great commotion in 
the press and raised the question: “Was the Japanese army the only one that 
mobilized comfort women?” In addition, with the British government’s 
compensation of some individuals for the violence committed at camps in 
colonial Kenya in accordance with the judgment of the so-called Mau Mau 
Trial, issues associated with compensation for past colonialism came again 
to the fore. 

The first feature of the British media in the mid-2010s concerns the 
Agreement on Comfort Women concluded between Korea and Japan. In 
2015, British media spotlighted the official apology and “permanent regret” 
of Japanese Prime Minister Abe over Americans who died in the Pacific War, 
expressed in his speech given to a joint session of the US Congress on April 
29, while he was visiting the United States for the seventieth anniversary of 
the end of the Pacific War. Simultaneously, the British media also reported 
that the United States, as a military protector of Japan, did not want to 
see any angry outbursts by the Korean people but wished to sustain the 
friendly relationship between its allies Korea and Japan, where thousands of 
American troops were stationed. Thus, British media suggested Abe should 
make renewed efforts to avoid conflict with the Korean people. In fact, the 
British press reported on summit talks between Korea and Japan, which 
had been suspended since 2012, that began again in November 2015 (The 
Guardian, May 1, 2014; The Times, August 13, 2015; Financial Times, August 
13 and November 3, 2015). 

Upon release of the Korea-Japan Agreement on Comfort Women on 
December 28, 2015, The Guardian assessed the agreement as the result of 
continual pressure from Barack Obama and the US government, which 



Going Selective? British Media’s Coverage of the Comfort Women 119

had changed the strong and steadfast position of Korea in order to affect 
reconciliation between Korea and Japan to better cope with the threats from 
North Korea and China (The Guardian, December 28, 2015). 

The Financial Times headlined an article on the issue as “Cautious 
Welcome” and quoted statements by Kim Bok-dong, a comfort woman 
covered by Yonhap News, who said Abe did not apologize officially for what 
Japan had done (Financial Times, December 30, 2015). The Times reported 
that the decisions made for the sake of the agreement were not welcomed by 
either the Korean or Japanese people. In Seoul, people who gathered before 
the Statue of Peace (also known as Statue of a Girl) shouted that Abe should 
apologize on his knees, just as Willy Brandt had done in Warsaw. In Tokyo, 
approximately 180 ultra-rightists gathered in front of the official residence of 
Prime Minister Abe and demonstrated by waving placards that the comfort 
women were a lie fabricated by the Korean people, and thus any agreement 
on comfort women would be considered an unforgivable betrayal of the 
Japanese nation (The Times, December 30, 2015). 

The next feature of British news coverage during this period is related 
to the boomerang effect of the past. New disputes on the issue of sexual 
violence in wartime were triggered by the provocative statements of 
Hashimoto, mayor of Osaka City, in 2013, and which raised embarrassing 
questions on whether sole responsibility for the mobilization of comfort 
women rested with the Japanese army. Hashimoto had stated that there 
were sexual slaves in both wartime Britain and United States. His statements 
triggered vocal opposition and criticism from British and American 
societies and the eventual withdrawal of his statements at a press conference. 
At this press conference, he apologized that his statements were made in 
the context of seeking to prevent sexual crimes by employing the legally 
authorized entertainment industry, as was done with the American military 
in Okinawa. In withdrawing his statements he remarked that they had been 
made without sufficient evidential support. 

The Guardian, The Times, and the Daily Mail all offered detailed 
reporting on the Hashimoto and comfort women controversy in their May 
28, 2013 issues. Though the three articles were similar to each other in their 
argumentative tone, the foci of their arguments differed slightly. The Times 



120 KOREA JOURNAL / SPRING 2021

and Daily Mail quoted statements of Hashimoto, “For soldiers who risked 
their lives in situations where bullets were flying around like rain and wind, 
if you want them to get some rest, a comfort women system was necessary. 
That’s clear to anyone.”17 In contrast, The Guardian looked at Hashimoto’s 
career and background, reminding its readers that Hashimoto was the 
joint-representative of the political party of rightists, the Japan Restoration 
Party (Nippon ishin no kai), and that his past statements that the comfort 
women were necessary as a means for military regulation were in reference 
to private brothels rather than national mobilization.18 The Times mentioned 
briefly how the statements by Hashimoto humiliating the comfort women 
had triggered the ire of the surviving Korean comfort women, two of 
whom requested an interview with Hashimoto to express opposition to 
his statements. According to an article in the Joong-Ang Ilbo, a widely 
circulating Korean daily, the interview with Hashimoto was agreed upon but 
later canceled because by the former comfort women out of worries it might 
be exploited as a “political show” by Hashimoto, despite the presence of a 
predetermined schedule for the interview.19 

British media did not inquire further into the issues of sexual violence 
in wartime. The target of the statements by Hashimoto is apparent. There 
were comfort women commonly in the United Kingdom, the United States, 
and even Korea, as well as in Japan. These were women mobilized for sexual 
purposes, and it would be absurd to ask Japan to take sole responsibility for 
comfort women. Hashimoto’s statements correspond to the argument of 
Hata Ikuhiko, a Japanese conservative scholar, that the comfort women were 
nothing more than the transfer of a state-regulated prostitution enterprise 
to the war zone, with the Japanese government free from any responsibility. 
Hata has argued that it would be unfair to place sole responsibility for the 

17.	 Lucy Alexander, “British Soldiers also had Sex Slaves, claims Mayor,” The Times, May 28, 
2013; “Britain and US also Kept Sex Slaves during World War Two, says Japanese Mayor who 
Claimed Use of comfort Women was Justified,” Daily Mail, May 28, 2013.

18.	 Justin McCurry, “Osaka Mayor Sorry for Saying US Troops Should Use Sex Workers,” The 
Guardian, May 28, 2013.

19.	 Seo Seung-wook, “Reasons behind the Silent Visit of Hashimoto, Who Said, ‘The Comfort 
Women Were Necessary,’” JoongAng Ilbo, July 2, 2018.



Going Selective? British Media’s Coverage of the Comfort Women 121

comfort women on the Japanese army, despite the presence of brothels in 
the armies of Britain, the United States, the USSR, among others, during 
World War II, together with many nurses who were expected to play sexual 
roles, which was similar to the operation of “comfort stations” (Hata 2018, 
120, 210).

Countering the logic of Hashimoto and identifying prostitution in the 
Japanese army with the forced mobilization of sexual slaves is not difficult. 
However, the more essential issue, whether other countries are free from the 
guilt of sexual violence against women in wartime, remains unanswered. 
The statements of Hashimoto might have been used by the British media to 
reflect upon the past history of Britain, particularly in terms of the intrinsic 
issues of the violation of women’s human rights and wartime rape; however, 
I found no such follow-up reports or articles in the British press I examined.  

The lack of further criticism of Hashimoto’s statements cannot be 
attributed to the British media alone. As was pointed out by Tessa Morris-
Suzuki (2015), the operation of brothels in the military camps of the Allies 
is an open fact. The oral interviews and evidential pictures testify to the 
presence of brothels. However, no further studies have yet been found. 
Who were the women? How did they come to the brothels? Under what 
conditions did they work? And similar questions need to be answered 
through further studies.

About the issue of overcoming the uncomfortable history of 
colonialism, the position of Britain is two-faced. As already noted, Britain 
officially asked Japan for compensation for the claims of British war 
prisoners of the Japanese in World War II. However, in turn, Britain was also 
asked to make amends for its history of colonialism. The Mau Mau Trial is a 
representative case in point. In June 2013, the British government admitted 
to the torture and violence that occurred in its detention camps during 
the Mau Mau Uprising of colonial Kenya in the 1950s, and compensated 
5,228 victims with £2,600 each. The Mau Mau Uprising was the armed 
independence struggle for the liberation of Kenya. For fifty years following 
the independence of Kenya in 1963, the British Empire was summoned to 
British courts through the testimonies and denunciations of four Kenyans. 
In that court, it was shown that during the crisis in Kenya from 1952 to 



122 KOREA JOURNAL / SPRING 2021

1960, the violence committed was part of a meditated and systematic plan 
by the British colonial government in Kenya, rather than merely cases of 
individual deviations. Another aspect of the trials was the contributions by 
historians. Historical studies on the Mau Mau movement were used to verify 
the arguments of the victims seeking individual compensation. The Mau 
Mau Trial was the first to agree upon individual compensation for tortures 
committed in the era of colonial government, by which the history of the 
British Empire had inevitably to be rewritten (Yeom 2015).

Some 974 articles on issues associated with the Mau Mau Trial 
appeared in British mass media during the decade from 2009 to 2019 (The 
Times: 369, Daily Mail: 170, The Guardian: 157, Daily Telegraph: 137, The 
Independent: 78, Financial Times: 42, The New Statesman: 11, The Economist: 
10). However, no articles connecting the comfort women in the Japanese 
army with the issues of the Mau Mau Trial were found. Only in articles 
in The East African and Los Angeles Times were the issues associated with 
the comfort women juxtaposed with the issues of the Mau Mau Trial as a 
problem between Korea and Japan to be resolved according to the judgment 
of compensation made by the Supreme Court of Korea on the compulsory 
drafting of workers by the Japanese government (The East African, July 27, 
2019; Los Angeles Times, August 18, 2019). In comparison with these articles, 
the British media seems to have avoided associating the general crimes of 
colonialism with the individual compensations of the Mau Mau Trial. This 
can be attributed to the reluctance of the British media to become a target 
of the criticisms they have leveled at the Japanese government, particularly 
concerning issues of colonialism that usually accompany the effects of the 
postcolonial boomerang. 

Conclusion 

When news of the comfort women in the Japanese army was first reported 
by the British mass media in the early 1990s, it was related to sexual violence 
in the Yugoslav civil war and to British war prisoners of Japan in the Pacific 
War. The issues of sexual violence in the war in Yugoslavia were taken 



Going Selective? British Media’s Coverage of the Comfort Women 123

rather indirectly, whereas the issues of British war prisoners were directly 
associated with claims for compensation for damage inflicted upon its own 
nationals. Features of British news related to the comfort women issue in 
the 1990s can be summarized as the evocation of the comfort women issue 
in association with the issue of former British POWs. In the 2000s, British 
news took the position of a third party free from any direct interest in the 
Korea-Japan relationship, by which the unresolved issues in the Korea-
Japan relationship were pointed out and reported on relatively objectively. 
The British media criticized as useless the state of antagonistic coexistence 
between Korean nationalism and the ultra-right nationalism of Japan. With 
the 2010s, the British media’s interest in the comfort women issue grew 
with the Korea-Japan Agreement on Comfort Women concluded in 2015; 
however, the media largely turned its collective back on any association 
between this issue and Britain’s own colonial past. 

The perspectives of the British media on the comfort women issue can 
be summarized in terms of whether they are multilateral or selective. Along 
with a growing interest in the history of violence encompassing common 
experiences of humankind, such as those of World Wars I and II, the 
Holocaust, colonialism, and decolonization—issues impossible to resolve 
within the framework of a nation-state—the network of transnational 
memories crossing national borders is being constructed, and the concerns 
about multidirectional memories are growing (Rothberg 2009, 1–29). The 
British media are participating in the politics of transnational human rights 
and memories. 

Simultaneously, the perspectives of the British media are selective. 
The selectivity of their perspectives is attributable to the past history of the 
British Empire with its subordinates of colonies. As a result, the British 
media criticize the unblushing Japanese government reluctant to apologize 
for what they did in their colonies and with the comfort women, insist on 
the contributions of the British government to universal human rights, and 
deploy a Japanism or Japanese identity discourse based on Orientalism. 
However, the criticisms remain within the domain of principles and 
divorced from demands for practical efforts. The reasons for this may be 
attributed to the history of the British Empire. As a consequence, the stance 



124 KOREA JOURNAL / SPRING 2021

of the British media seems to hesitate somewhere between that of guardian 
of human rights and bystander. 

Thus, a great chain of responsibility for the sexual violence committed in 
wartime in the 20th century, wherein nobody would be free of responsibility, 
needs to be developed. The ethics of multidirectional memories that cannot 
consist in selective perspectives are needed for the development of this 
great chain of responsibility. And the Japanese government should realize 
their place in this great chain of responsibility rather than appealing to their 
sense of apology fatigue. And British media should also adopt multilateral 
and objective perspectives, rather than selective ones, on issues of sexual 
violence. 

REFERENCES 

Primary Sources

Daily Mail
Daily Telegraph
Financial Times
JoongAng Ilbo
The Economist
The Guardian
The Independent
The New Statesman
The Times

Secondary Sources

Askin, Kelly D. 2001. “Comfort Women: Shifting Shame and Stigma from Victims to 
Victimizers.” International Criminal Law Review 1.1: 5–32.

Cunningham, Michael. 2004. “Prisoners of the Japanese and the Politics of Apology: A 
Battle over History and Memory.” Journal of Contemporary History 39.4: 561–574.



Going Selective? British Media’s Coverage of the Comfort Women 125

Hata, Ikuhiko. 2018. Comfort Women and Sex in the Battle Zone. Lanham, MD: 
Hamilton Books.

Jeong, Mi-ae. 2008. “Ilbon-ui bosuugyeonghwa-wa simin sahoe-ui gudo” (Shift 
toward Rightism, Conservatism and Composition of Civil Societies in Japan). 
Ilbon yeongu (Japanese Studies) 37: 7–32.

Morris-Suzuki, Tessa. 2015. “You Don’t Want to Know About the Girls? The ‘Comfort 
women,’ the Japanese Military and Allied Forces in the Asia-Pacific War.” The 
Asia-Pacific Journal: Japan Focus 13.31: 1–11.

Nish, Ian, and Kibata Yōichi, eds. 2000. The History of Anglo-Japanese Relations, 
1600–2000. 2 vols. London: Palgrave Macmillan.

Oh, Seung-eun. 2020. “Yugoseullabia jeonsiganggan munje yeongu: bakkwiji anneu 
minjokjuui jipdangieok” (Yugoslav War Crimes Trials and Post-War 
Unchanging Nationalist Collective Memory). Segye yeoksa-wa Munwha yeongu 
(World History and Culture) 54: 185–203.

Rothberg, Michael. 2009. Multidirectional Memory: Remembering the Holocaust in 
the Age of Decolonization. Stanford: Stanford University Press.

Seo, Jong-jin. 2016. “Ilbon bosuseryeog-ui gyoyukgaehyeok-gwa gyogwaseo 
gonggyeok” (The Educational Reforms of Japan’s Conservatives and the 3rd 
Textbook Attacks). Dongbuka yeoksa nonchong (Papers on Northeast Asian 
History) 53: 243–267.

Son, Yeol. 2018. “Wianbu habui-ui gukjejeongchi: jeongcheseong-anbo-gyeonje 
nekseoseu-wa Park Geun-hye jeongbu-ui daeil oegyo” (International Politics of 
the Comfort Women Agreement). Gukje jeongchi nonchong (Korean Journal of 
International Relations) 58.2: 145–177.

Yeom, Woon-ok. 2015. “Singminji pongnyeokpihae-wa baesang: Kenya Mau Mau-ui 
sarye” (Colonial Violence and Compensation: The Case of Mau Mau). Yeongguk 
yeongu (Korean Journal of British Studies) 34: 383–414.

Received: 2020.08.31. Revised: 2020.12.26. Accepted: 2020.12.26.


