바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

보호관찰 청소년과 일반 청소년의 심리 행동특성 비교: 도덕적 이탈, 자기효능감, 가출, 학업성취를 중심으로

Psychological and behavioral profiles of adolescenton probation and high school students:With specific focus on moral disengagement,self-efficacy, delinquency, and academic achievement

한국심리학회지 : 문화 및 사회문제 / Korean Psychological Journal of Culture and Social Issues, (P)1229-0661; (E)1229-0661
2006, v.12 no.2, pp.45-76
박영신 (인하대학교)
김의철 (인하대학교)
탁수연 (인하대학교)

Abstract

This article compares the psychological and behavioral profiles of adolescents on probation and high school students. A total of 253 adolescents on probation and 257 high school students completed an open-ended questionnaire developed by the present researchers and structured questionnaire that assessed moral disengagement and self-efficacy developed by Bandura (1995), delinquent behavior and academic achievement. Adolescents on probation reported that they engaged in delinquent behavior due to the fault of others and they were angry for being forced to be on probation. They are not likely to take responsibility and morally disengage from their delinquent actions. When compared to high school students, adolescents on probation are likely to report low self-efficacy, low academic grade, and less likely to feel proud of themselves. They are more likely to meet their friends in Internet and video game rooms and less likely to focus on academic achievement. Results of ANCOVA indicate that adolescents on probation have higher scores on moral disengagement, social efficacy, but lower score on efficacy for self-regulated learning. They are more likely to run away from home and have lower academic grade. The results of the discriminant analysis indicate that running away from home, social efficacy and moral disengagement are predictive of adolescents on probation and academic achievement and efficacy for self-regulated learning are predictive of high school students.

keywords
보호관찰 청소년, 가출, 도덕적 이탈, 자기효능감, 학업성취도, Adolescents on probation, delinquency, moral disengagement, self-efficacy, academic achievement

참고문헌

1.

(2005) 인문계와 실업계 고등학생들의 문제행동 비교 분석 3 수준 다층분석,

2.

(2002) 집단 따돌림을 당하는 학생과 주도하는 학생 및 일반 학생의 성격 특성과 감성지능 비교연구, 한국교육학회

3.

(1999) 학교폭력 및 왕따 예방 프로그램 (I) 개관,

4.

(1999) 한국 청소년문화의 형성요인 탐색 비행과 우울에 관하여,

5.

(1999) 한국의 왕따 현상의 개념화와 왕따 연구의 방법론적 고찰,

6.

(2004a) 청소년 일탈행동 무경험집단과 경험집단의 환경 행동 특성의 차이 분석, 한국아동교육학회

7.

(2004b) 청소년의 일탈행동 형성에 관한 종단연구,

8.

(1999) 한국 청소년의 심리 행동특성의 형성 사회 영향을 중심으로, 한국교육심리학회

9.

(2004) 한국 사회에서 학교 밖 청소년의 정체성과 삶의 질, 한국청소년상담원

10.

(1999) 자기효능감과 인간행동 : 이론적 기초와 발달적 분석, 교육과학사

11.

(2005) 건강과 삶의 질에 영향을 주는 요인에 대한 분석: 자기효능감, 사회적 지원 및 질병관리를 중심으로,

12.

(2004) 학교 내에서의 또래집단 괴롭힘 피해 경험과 아동의 대처전략 유형 및 외로움과의 관계, 한국교육학회

13.

(2004) 2004 청소년 백서,

14.

(2003) 청소년의 인간관계와 일탈행동,

15.

(1998) 청소년 비행과 성취행동: 가정환경, 귀인양식, 건강과의 관계를 중심으로,

16.

(2000) 부모-자녀관계 변화가 청소년에게 미치는 영향: 초 중 고 대학생의 성취동기, 생활만족도, 학업성취, 일탈행동을 중심으로, 한국교육학회

17.

(2001a) 청소년 학교폭력행동과 환경 및 심리특성의 관계: 위탁청소년과 중 고등학생을 중심으로, 한국교육심리학회

18.

(2001b) 학교폭력과 인간관계 및 청소년의 심리 행동특성: 폭력가해, 폭력피해, 폭력무경험 집단의 비교를 중심으로,

19.

(2003) 한국 청소년 일탈행동의 형성과 변화에 대한 고찰,

20.

(2004a) 한국인의 부모자녀관계 자기개념과 가족역할 인식의 토착심리 탐구, 교육과학사

21.

(2004b) 한국의 청소년 문화와 부모자녀관계, 교육과학사

22.

(2004c) 청소년의 인간관계와 일탈행동: 부모자녀관계, 친구관계, 교사학생관계를 중심으로,

23.

(2005a) 한국의 가족관계를 통해 본 청소년의 지도 방안: 청소년 일탈행동과 인간관계에 대한 탐구를 중심으로, 인천카운슬러협회

24.

(2005b) 학교폭력에 대한 연구의 방향 모색, 인천광역시 교육과학연구원

25.

(2004) 한국 청소년의 부모자녀관계와 성취에 대한 종단연구 자기효능감과 성취동기를 중심으로,

26.

(2004) 한국 일탈 청소년의 토착심리 탐구 보호관찰 청소년과 일반 청소년의 부모자녀관계에 대한 비교를 중심으로,

27.

(2005) 2005년 경찰 백서,

28.

(2003) 청소년 부적응 문제에 대한 부모와 청소년의 평가: 요인구조의 비교와 예측변인의 탐색, 한국교육학회

29.

(2004) 청소년의 문제행동 이해를 위한 다양한 접근 방법의 모색,

30.

(2003) 소년원 학교 교육과정의 특성과 문제점: 대안학교 특성화 교육과의 비교를 중심으로, 한국교육학회

31.

(2003) 보호관찰 청소년의 친구관계에 대한 분석,

32.

(2004) 보호관찰 청소년과 일반 청소년의 도덕적 이탈 자기효능감의 차이,

33.

(2004) 보호관찰 청소년의 가정환경과 부모자녀관계, 한국아동교육학회

34.

(2001) 청소년기 위험행동의 원인 및 보호적 요소와 발달적 모형에 대한 탐색적 연구, 한국교육학회

35.

(1995) Multifaceted scale of mechanisms of moral disengagement, Unpublished manuscript Stanford University

36.

(1997) Self-efficacy: The exercise of control, W. H. Freeman and Company

37.

(1999) Predictors of academic achievement, health, and delinquent behavior: Comparison of primary, junior high, and senior high students,

38.

(1997) School violence intervention: A practical handbook, Guilford press

39.

(2002) School violence of Korean adolescents, Singapore International Convention & Exhibition Centre

40.

(2004) Longitudinal analysis of delinquent behavior among Korean adolescents, Shaanxi Normal University

41.

Longitudinal analysis of delinquency of 6th 7th 9th and 11th grades,

42.

(2004) Indigenous psychologies. Spielberger, C. (Ed.)., Elsevier Academic Press

43.

(2006) Factors influencing academic achievement in relational cultures: The role of self, relational and collective efficacy, Information Age Publishing

44.

(2006) Indigenous psychological analysis of academic achievement in Korea: The influence of self-efficacy, parents, and culture, in press

45.

(1999) The Korean indigenous psychology approach: Theoretical considerations and empirical applications,

46.

(2004) School violence prevention,

47.

(1993) Bullying at school:What we know and what we can do, Blackwell

48.

(1998) Relationship among attributional style, home environment, and behavioral outcomes: Comparative analysis of primary, secondary, and university students and adolescents living in detention centers,

49.

(1999) The educational challenge of Korea in the global era: The role of family, school, and government, Chinese University of Hong-Kong

50.

(1999) Understanding and preventing school violence in Korea: The role of family, school, peer group, and society,

51.

(2001) Psychological, behavioral, and relational characteristics of school violence: Comparative analysis of victims, bullies, non-participants of aggression,

52.

(2003) The formation and change of adolescents' delinquent behavior, Tokyo University

53.

(2004) Paths to academic achievement, delinquency and life-satisfaction: Longitudinal analysis of influences of psychological, relational and cultural factors, Shaanxi Normal University

54.

(2004) Individual and social characteristics of adolescents on probation: Indigenous psychological analysis, Shaanxi Normal University

55.

(2003) Effects of school violence on psychological adjustment of Korean adolescents: Comparison of bullies and victims, Greenwood Publisher

56.

(1997) Self-efficacy: The exercise of control, W. H. Freeman and Company

한국심리학회지 : 문화 및 사회문제