본 연구는 한국대학생의 부모자녀관계와 진로정체감의 관계에서 진로에 대한 부모와 자녀의 상호작용방식이 매개하는 영향력을 살펴보는 것을 목적으로 하였다. 특히 본 연구는 독립적 자기/개인주의와 상호협조적 자기/집단주의의 이분법적인 관점에 대해 문제제기를 하였다. 즉, 개인주의문화/독립적 자기의 관점에서 한국의 정서적으로 끈끈한 부모자녀관계나 효의식은 분리개별화의 전단계 혹은 낮은 분화수준으로 간주될 수 있다. 이에 본 연구는 독립성과 자율성을 강조하는 독립적 부모자녀관계와 부모자녀간 정서적 일체감과 효의식을 강조하는 상호협조적 부모자녀관계가 어떠한 부모자녀진로합치과정을 거칠 때 진로정체감에 긍정적인 영향을 미치는지를 살펴보았다. 4년제 대학생 509명의 자료를 분석하였으며, 병렬다중매개모형분석을 실시하였다. 그 결과, 부자유친성정은 보완합치와 조정합치과정을 완전매개하여 진로정체감으로 이어지는 것으로 드러났다. 권위적 효의식은 진로정체감에는 부정적인 직접 영향을 미치지만 보완합치와 조정합치과정을 매개하면 진로정체감에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 드러났다. 자녀의 자율성을 지지하는 부모자녀관계는 보완합치와 조정합치과정을 완전매개하여 진로정체감으로 이어지는 것으로 드러났다. 가족침입성은 진로정체감에 부적으로 유의한 직접 효과만을 갖는 것으로 드러났다. 한편 유사합치과정은 상호협조적 부모자녀관계와 독립적 부모자녀관계 모두에서 통계적으로 유의한 매개효과를 갖지 않았으며, 진로정체감과는 부적인 직접효과를 갖는 것으로 드러났다. 이러한 결과를 통해 문화보편적 특성과 문화특수적 특성에 대해 논의하였으며, 연구의 한계와 향후 연구를 위한 제언점을 논의하였다.
The purpose of this study was to examine the mediating effect of career related parent-child interaction in the association between parent-child relationship and career identity. In particular, this study raised a question about the dichotomous approaches of the independent self/interdependent self or individualism/collectivism. In other words, from the point of view of the individualism-independent self, affective bonding and filial piety between parents and child in Korea could be regarded as the previous stage of separation/individualization or a lower level of differentiation. Therefore, we investigated the effects of independent parent-child relationship, including the value of independence and autonomy, and interdependent parent-child relationship, including the value of emotional oneness and filial piety, on career identity. We also analyzed the mediation effect of career related parent-child interaction(parent-child career congruence process) on these relationships. Data of 509 college students were analyzed, and parallel multiple mediation analysis was performed. As a result, congruence by complementary process and by attunement process had been confirmed to have significant positive mediation effects between parent-child affective bonding on career identity. Authoritative filial piety had a negative direct effect on career identity, but mediating the congruence by complementary process and by attunement process had a positive effect on these relationships. In the case of independent parent-child relationship, the mediation analysis showed that both the congruence by complementary process and the congruence by attunement process fully mediated the association between autonomy-granting parent-child relationship and career identity. However, family intrusion had only been found a negative direct effect on career identity. On the other hand, the congruence by supplementary process did not have significant mediating effects between all types of parent-child relationship and career identity and it was found to have a negative direct effect on career identity. Based on these results, we discussed about cultural-universal and cultural-specific characteristics as well as limitations and recommendations for future research.