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  • P-ISSN 2671-8197
  • E-ISSN 2733-936X

일제하 초등학교 교사의 조선사 인식

The Recognition of Primary School Teachers to Korean History under Japanese Imperialism

한국학 / Korean Studies Quarterly, (P)2671-8197; (E)2733-936X
2008, v.31 no.2, pp.87-117
https://doi.org/10.25024/ksq.31.2.200806.87
장신 (역사문제연구소)
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초록

이 글은 일제시기 초등학교 교사가 체득한 조선사상(朝鮮史像)을 다루었다. 교사는 다양한 과정에서 조선사를 학습하는데, 그 중에서도 자격, 취업, 승진시험의 의미를 지닌 교원시험이 제일 중요했다. 교사지망자는 시험 대비를 위해 기출문제를 정리한 뒤 주로 사범과정의 교과서를 반복 학습했다. 이 때 가장 대표 교과서가 대일본역사제요였다. 이 책은 조선총독부의 검정을 통과한 거의 유일한 교과서였다.열심히 공부했지만 수험과정을 통해 얻은 조선사는 일본사에 부속된 역사로서 그 자체로서 완결 구조를 갖지 못했다. 조선사는 일본과 관계되었을 때, 곧 한일관계사로만 의미를 지녔다. 따라서 신화에 불과한 신대(神代)부터 삼국시대까지, 그리고 개항부터 1910년 한국병합에 이르는 시기만 부각되었다. 또 한국사는 한번도 독립한 적이 없는 역사였다. 역사의 시작부터 한국의 남과 북은 일본과 중국의 통치대상이었다. 고려 이후의 한국사는 중국의 각 왕조에 복속된 역사였다. 왕조가 교체될 때마다 민중의 고통이 가중되는 역사였다. 반면에 일본은 만세일계의 천황이 통치하는 역사였다. 조선은 일본제국의 신민이 됨으로써, 외세의 지배와 왕조 교체에 따른 고난을 비로소 극복할 수 있었다. 역사교육의 최종 목적인 한국병합의 의의는 여기에 있었고, 이것은 교사가 반드시 숙지해야할 사항이었다.

keywords
훈도(primary school teachers), 교원시험(teacher’s license examination), 『대일본역사제요』(Daeilbonyeoksajeyo), 한국사(Korean history), 교과서(textbook)

Abstract

This is to deal with Korean history to which primary school teachers under Japanese Imperialism gave recognition. They learned Korean history in various courses, especially, the teacher’s license examination was most important as it means qualification, employment and promotion. Intending teachers filed questions from the former examinations and repetitively read relevant textbooks. In particular, the most important textbook for them was “Japanese History Summary”. In those days, there were scarcely any books authorized by the Japanese viceroy except that book. In the text book, Korean history was limited to Japan-related one. Namely, the textbook gave salience to the heroic age, the period of the Three States, the Opening of Ports, and Japan-Korea annexation (Japanese Invasion). Also, the textbook said as follows: “Korea never became independent, and from the first its south and north has been governed by Japan and China respectively. Also, it has been subjugated by China since the Goryeo Dynasty. Every time a new dynasty rose, the populace’s hurt got worse. On the other hand, Japan has been governed by the privileged Emperor. Korean people had not overcome external aggression and the populace’s hurt until it had been a tributary of Japan.” The textbook defined the significance of Japan-Korea annexation, and intending teachers had to master it.

keywords
훈도(primary school teachers), 교원시험(teacher’s license examination), 『대일본역사제요』(Daeilbonyeoksajeyo), 한국사(Korean history), 교과서(textbook)


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