Article Detail

Home > Article Detail
  • P-ISSN 2671-8197
  • E-ISSN 2733-936X

Modern Media and Cultural Politics of Socialism

Korean Studies Quarterly / Korean Studies Quarterly, (P)2671-8197; (E)2733-936X
2017, v.40 no.3, pp.255-280
https://doi.org/10.25024/ksq.40.3.201709.255
Choi, Byounggoo
  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

This article examines cultural politics of socialism in 1930s in connection with modern media. The term media in this article includes media source such as a newspaper and magazine, traffic and communication constructed by the development of technology, and a new genre in art such as a play and movie. First, the author focused the magazine Jo‒Seon‒Mun‒Ye (『朝鮮文藝』). The writings introducing Western plays and movies of the time and feelings emphasizing the city of Kyung‒Sung were posted in this magazine, Jo‒Seon‒Mun‒Ye. It brought machinery of capitalism and its sense to the forefront. From this viewpoint, ‘the arts as self‒expression’ was intensively discussed. Entering the 1930s, the Empire of Japan undertook political repression and then the socialism movement was impossible. In this period, the magazine Bipan (『批判』): The criticism) started to criticize the media of the time. The newspapers’ contents that the Bipan criticized were discrimination against men on the inside and outside, a false report about Socialist party of Germany, and eco‒nomic trade‒off for copyright. The Bipan focused reality that newspapers as commodities represent and its aspect of trade. Furthermore, the Bipan captured how human’s ethicality was distorted and how it contributes to maintaining a system, broadly paying attention to contemporary cultural phenomena. In other words, the Bipan keenly recognized how media‒politics produced by Japan under Fascism dominated people’s inner side living in the colonial Chosen and at the same time highlighted that newspapers and magazines need to have a critical attitude towards the media‒politics.

keywords
Im Hwa, Kim Nam‒Cheon, Jo‒Seon‒Mun‒Ye, Bipan, cultural politics, media, newspaper, magazine, capitalism, morality, ethics, 임화, 김남천, 조선문예, 비판, 문화정치, 미디어, 신문, 잡지, 자본주의, 도덕, 윤리


Reference

1

신두원 편, 『평론 1』(임화문학예술전집 4). 소명출판, 2009.

2

박정선 편, 『언제나 지상은 아름답다』(임화산문선집). 역락, 2012.

3

임규찬·한기형 편, 『볼세비키화와 조직운동』(카프비평자료총서 IV). 태학사, 1990.

4

하정일 편, 『평론 2』(임화문학예술전집 5). 소명출판, 2009.

5

권명아, 『역사적 파시즘』. 책세상, 2005.

6

권성우, 『횡단과 경계』. 소명출판, 2008.

7

권영민, 『한국 계급문학 운동사』. 문예출판사, 1998.

8

양자오 저, 김태성 역, 『자본론을 읽다』. 유유, 2013.

9

이진경 외, 『코뮨주의 선언』. 교양인, 2015.

10

임화문학연구회 편, 『임화 문학연구 4』. 소명출판, 2014.

11

칼 맑스·프리드리히 엥겔스 저, 김태호 역, 『공산주의 선언』. 박종철출판사, 2016.

12

칼 마르크스 저, 강유원 역, 『1844년의 경제학 철학 수고』. 이론과실천, 2006.

13

히오이 요시노리 저, 박제이 역, 『포스트 자본주의』. AK, 2017.

14

Shaviro Steven, No Speed Limit ‒Three Essays on Accelerationism. University of Minnesota Press, 2016.

15

레지 드브레 저, 김정한 역, 「매체론으로 본 사회주의의 역사」, 『뉴레프트리뷰』. 길, 2009.

16

박용규, 「일제하 민간지 기자집단의 사회적 특성의 변화과정에 대한 연구」. 서울대학교 박사학위논문, 1994.

17

서재길, 「프로문학과 라디오드라마: 『항구의 하로밤』의 경우」. 『민족문학사연구』 54, 2014.

18

송효정, 「1930년대 후반기 장편소설에 나타난 두 가지 미학적 양상: 김남천 『사랑의 수족관』과 이효석 『화분』을 중심으로」. 『어문논집』 56, 2007.

19

유석환, 「1930년대 잡지시장의 변동과 잡지 『비판』의 대응」. 『사이』 6, 2009.

20

유승환, 「하위주체적 ‘앎’과 사회주의 매체전략: 『비판』 소재 고정란을 중심으로」. 『민족문학사연구』 53, 2013.

21

이상길, 「1920‒1930년대 경성의 미디어 공간과 인텔리겐치아: 최승일의 경우」. 『언론정보연구』 47권 1호, 2010.

22

장신, 「1930년대 언론의 상업화와 조선·동아일보의 선택」. 『역사비평』 70, 2005.

23

최병구, 「1920년대 사회주의 대중화 전략과 『조선문예』」. 『반교어문연구』 37, 2014.

24

최병구, 「사회주의 문화담론과 프로문학」. 『민족문학사연구』 49, 2012.

25

허민, 「적대와 연대: 1930년대 ‘활자전선(活字戰線)’의 구축과 복수의 사회주의」. 『민족문학사연구』 53, 2013.

26

한기형, 「식민지 검열정책과 사회주의 관련 잡지의 정치 역학」. 『식민지 검열』, 소명출판, 2011.

상단으로 이동

Korean Studies Quarterly