Article Detail

Home > Article Detail
  • P-ISSN 2671-8197
  • E-ISSN 2733-936X

Changing History of Korean Goddess

Korean Studies Quarterly / Korean Studies Quarterly, (P)2671-8197; (E)2733-936X
2019, v.42 no.3, pp.231-261
https://doi.org/10.25024/ksq.42.3.201909.231
Mun Heajin
  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

Mariolatrous culture in Korean neolithic era can be proved by female figurines in Sinsamri of Ulsan and Nongpodong of Chengjin and a lozenge pattern in Bangudae Cheonjeon-ri Petroglyph Rock of Ulsan, which signifies the female fecundity. And then, Korean goddess are shown in paintings of shaman gods. Paintings of shaman gods are an iconographical representation of gods in Korean shamanism. Research subject of this study is 1,038 paintings of shaman gods in the museum of shamanism, which were used by shamans in Seoul. The purpose of this study is to examine the origin of Korean goddess and their changes under male-centered system, using paintings of the museum of shamanism. Among those in the museum of shamanism, the gods are 86% and the goddesses such as Taoist fairy/8 Taoist fairies, Hoguasi(a smallpox goddess), a wife of the sea god, princess Bari, Empress Myeongseong, Empress Shinduk, grandmother Bulsa/Daesin are 14%. This shows that goddess have been lost their powers by the gods, have been subordinated to the god by sacred marriage and have been disappeared or evil since the Bronze Age when a paternalistic system was constructed. Therefore, this paper will consider the prototype and changes of Korean goddess under a paternalistic system, categorizing paintings of shaman goddesses into a nature goddess, a giant goddess, a goddess held the testing initiation, a devilish goddess and a family tree of goddesses. This study might be helpful for highlighting Korean goddesses and understanding their change.

keywords
한국의 여신(Korean goddess), 무신도(Paintings of shaman gods), 가부장체제(Paternalistic system), 여신의 죽음(Death of goddess), 여신의 탄생(Rebirth of goddess)


Reference

1

서울새남굿보존회 편, 조흥윤 감수, 『서울새남굿 신가집』. 문덕사, 1996.

2

손진태, 『조선민족문화의연구』. 을유문화사판, 1984.

3

송정화, 『중국여신연구』. 민음사, 2007.

4

이건무, 『한국 미의 재발견: 선사 유물과 유적』. 솔출판사, 2003.

5

일연 저, 이민수 역, 『삼국유사』. 을유문화사, 2017.

6

잔스추앙 저, 안동준・김영수 역, 『도교와 여성』. 창해, 2005.

7

정병삼, 『그림으로 보는 불교 이야기』. 풀빛, 2016.

8

조지프 캠벨, 『여신들: 여신은 어떻게 우리에게 잊혔는가』③. 청아출판사, 2016.

9

조흥윤, 『한국의 샤머니즘』. 서울대학교출판부, 2000.

10

村山智順 저, 최석영 해제, 『部落祭』. 민속원, 2008.

11

ROBERT MOES, AUSPICIOUS SPIRITS: KOREAN FOLK PAINTINGS AND RELATED OBJECTS. Washingon, D.C.: International Exhibition Foundation, 1983.

12

강민경, 「도교적 상상력의 현대적 활용 가능성 고찰: 마고할미를 중심으로」. 『도교문화연구』 28, 2008, 37‒56쪽.

13

강삼혜, 「천전리 암각화의 기하학적 문양과 선사미술」. 『강좌미술사』 36권, 2011, 11‒37쪽.

14

강진옥, 「강원도지역 마고할미 설화에 나타난 여성신 관념」. 『한국민속학』 25, 1993, 3‒47쪽.

15

강현정, 「한국 고대 신화 속 여성성의 신화화 과정과 변용」. 『탐라문화』 55, 2017, 45‒74쪽.

16

고영희, 「서울지역 당신화 연구: 행당동 아기씨당을 중심으로」. 『한국무속학』11, 2006, 149‒173쪽.

17

현아, 「신라 원화제 시행의 배경과 성격」. 『역사와 현실』 67, 2008, 101‒129쪽.

18

권도경, 「한국설화의 남성성은 어디에서 탄생했는가, 남성성 연구사의 마이너러티와 젠더적 남성성의 시작점 문제」. 『한민족어문학』 68, 2014, 505‒542쪽.

19

권선경, 「여성 원혼의 존재양상과 신격화의 의미: 서울지역 호구를 중심으로」. 『민족문화연구』 65, 2014, 319‒344쪽.

20

권태효, 「우물의 공간적 성격과 상징성 연구」. 『민족문화연구』 56권, 2012, 253-292쪽.

21

금영진, 「『南總里見八犬傳』의 八犬士와 八仙女・八仙」. 『외국문학연구』 56, 2014, 9-30쪽.

22

김나영, 「한국 여신들의 영웅적 삶과 특성」. 『한국문학과 예술』 11, 2013, 19‒58쪽.

23

김명숙, 「첨성대, 여신 상이자 신전」. 『한국여성학』 32(3), 2016, 139‒187쪽.

24

金善子, 「마녀와 貞節女, 그리고 여신: 드러난 혹은 숨겨진 폭력의 진실에 관하여」. 『중국어문학논집』 38, 2006, 317‒342쪽.

25

김일권, 「고구려 고분벽화의 도교와 유교적 신화 도상 분석」. 『동북아역사논총』25, 2009, 249‒290쪽.

26

송정화, 「紅山文化의 신화・종교적 의미」. 『中國語文學誌』 제16집, 2004, 47‒72쪽.

27

송화섭, 「동아시아 해양신앙과 제주도의 영등할망・선문대할망」. 『탐라문화』 37, 2010, 183‒222쪽.

28

양종승, 「韓國 巫俗神 考察: 巫神圖를 中心으로」. 『몽골학』 4, 1996, 95‒155쪽.

29

양종승, 「황해도 굿에 쓰이는 종이 神花와 神具의 종류, 형식, 상징성 고찰」. 『한국무속학』 13, 2006, 7‒43쪽.

30

염원희, 「무가를 통해 본 서울굿 노들제 연구」. 『인문학연구』 19, 2011, 113‒141쪽.

31

양종승, 「무속신화의 여신 수난과 신 직능의 상관성 연구」. 『한국무속학』 20, 2010, 305‒333쪽.

32

우정미, 「일본의 명산과 여신」. 『동북아시아문화학회 국제학술대회 발표자료집』, 2012, 217‒230쪽.

33

윤혜신, 「한국 고대 여신의 유형과 역사적 先後 관계: 神格 획득방식을 기준으로」. 『東方學志』 제162집, 2013, 135‒166쪽.

34

이수자, 「무신도 <일원신도>의 형성 배경과 문화사적 의의」. 『한국무속학』 8, 2004, 147‒178쪽.

35

장영란, 「고대 위대한 어머니 여신의 변형의 논리와 철학적 상상력 비판」. 『서양고전학연구』 18, 2002, 31‒59쪽.

36

조현설, 「여신의 서사와 주체의 생산」. 『민족문학사연구』 18, 2001, 291‒242쪽.

37

주강현, 「동아세아 해양과 해양신앙」. 『도서문화』 27, 2006, 2‒28쪽.

38

허남춘, 「설문대할망과 여성신화: 일본・중국 거인신화와의 비교를 중심으로」. 『탐라문화』 42호, 2013, 101‒136쪽.

39

홍태한, 「한국 神母神話의 변화상 연구」. 『인문학연구』 3, 1999, 183‒200쪽.

40

양종승, 「서울굿 호구거리의 의미 연구」. 『한국민속학』 37, 2003, 385‒406쪽.

41

양종승, 「김석출 구송 <바리공주> 연구: <방신굿> 무가 연구」. 『한국무속학』 4, 2002, 209‒228쪽.

42

二階堂善弘, 「長岐唐寺の媽祖堂と祭神について」. 『東アジア文化交涉硏究』 2, 2009, pp. 99‒108.

43

Marsha Aileen Hewit, “Do Women Really Need a ‘God/dess’ to Save Them?:An Inquiry into Notions of Divine Feminine.” Method and Theory in the Study of Religion Vol. 10, No. 2, 1998, pp. 149‒156.

44

문화콘텐츠닷컴(http://www.culturecontent.com/).

45

한국사데이터베이스(http://db.history.go.kr/).

상단으로 이동

Korean Studies Quarterly