- P-ISSN 2671-8197
- E-ISSN 2733-936X
이 글은 신유박해 때 황사영에 의해 작성된 「백서」의 현대적 의미를 살펴보았다. 「백서」는 조선의 초기 천주교 공동체가 조선 정부의 박해로 송두리째 붕괴되어 가는 시기, 신앙의 자유와 교인들의 목숨을 유지하기 위해 황사영이 중국의 주교에게 도움을 요청한 편지이다. 여기에는 국가의 경계를 넘어서서, 국가의 억압에서 교회의 생존과 선교의 자유를 지키려는 개인의 의지, 즉 ‘국가와 개인’의 종교 대립 경험으로 싹튼 근대적 개인의식이 담겨 있다. 또한 조선후기 사회의 새로운 타자 경험으로 생성된 탈성리학적 사유가 내재되어 있다. 현대 사회의 시민 개념은 인간에 대한 보편적 가치를 갖고 있다. 그 보편적 가치를 지켜내는 데는 고유한 개인으로서 인간의 존엄에 대한 인식, 그리고 개인의 연대와 정치적 참여가 필요하다. 이 글을 통해 「백서」에서 ‘인간의 존엄에 대한 보편적 인식, 국가공동체에 종속되지 않는 고유한 개인의 발견, 개인의 보편적 권리를 지키기 위한 세계적 연대 추구’라는 민주시민성의 가능성을 모색해보았다.
This article examines the modern significance of the Silk Letter, written by Hwang Sayŏng during the Sinyu Persecution, which occurred during the Joseon Dynasty. The Silk Letter was a plea to the bishop in China to protect the freedom of faith and lives of the faithful, during a time when the early Catholic community in the Joseon Dynasty was collapsing owing to government persecution. It embodies a modern individual consciousness that traverses the boundaries of state and into the experience of religious confrontation between the state and the individual, namely, an individual’s will to ensure the church’s survival and freedom of missionary work. It also contains a new discourse that challenged Confucianism, arising from the experiences of the other in late Joseon society. The concept of the citizen in modern society carries universal values for human beings. Preserving these universal values requires an awareness of human dignity as unique individuals, as well as solidarity and political participation. Through this article, we explore the potential of democratic citizenship, such as the universal awareness of human dignity, the discovery of unique individuals independent of the national community, and the pursuit of global solidarity to protect the universal rights of individuals, present in the Silk Letter.