바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

도서관의 아웃소싱에 대한 비판적 연구

A Critical Study of Library Outsourcing in Korea

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2000, v.31 no.3, pp.1-21
윤희윤 (대구대학교 문헌정보학과)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구의 목적은 도서관계의 새로운 경영기법으로 주목받고 있는 아웃소싱을 비판적 시각으로 고찰하는데 있다. 도서관계가 아웃소싱의 적실성과 기대효과를 냉정하게 분석하지 않으면 무차별적으로 적용되는 경제논리와 정보문화를 천대하는 행정논리에 대항할 수 없을 뿐만 아니라, 종국에는 위탁관리나 명칭변경에 버금가는 밀레니엄 버그로 둔갑할 수 있다. 이에 정부의 아웃소싱 정책, 공공부문 및 도서관의 도입현황을 개관한다음. 그 본질과 변종, 제반여건, 명분과 기대효과, 대상과 영역, 사서직의 전문성과 정체성에 미치는 영향 등을 논급하였다. 아웃소싱이 불가피할 경우에는 대상업무를 비핵심영역으로 제한해야 하며, 장서개발 및 정보 봉사력의 저하, 사서직의 전문성 및 정체성의 훼손 등을 초래할 개연성이 많은 영역에 대해서는 비판적 입장을 고수해야 할 것이다.

keywords

Abstract

Outsourcing has been around a long time in libraries. Card catalogs of LC, and approvalplans, subscription agents and binding of journal are all forms of outsourcing that librarieshave come to accept as normal procedures. Nevertheless. outsourcing is one of the mostcontroversial topics discussed in library management today. It carries meanings ranging fromtraditionally outsourced activities to more recent outsourcing of entire functions anddepartments. This study will provide background and context for the issue of outsourcing.suggest several useful guidelines for the entities of library outsourcing in Korea. One of thecommon rationales for outsourcing is that the activity being outsourced is a "noncore"functions to the mission of the libraries. The best approach to outsourcing is probably a'middle-ground' objective approache-ground' objective approach.

keywords

참고문헌

1.

Davis, Susan. (1997). Outsourcing:Changing Roles. Serials Review, 23(1), 70-71.

2.

Benaud, Claire-Lise;Sever Bordeianu. .

3.

윤희윤. (2000). 공공도서관의 진단적 평가와 대안모색:대구광역시를 중심으로. 한국문헌정보학회지, 34(2), 47-67.

4.

Jette, Karen D.;Dixon, Clay-Edward. (1998). The Outsourced/Contingent Workforce:Abuse, Threat, or Blessing?. Library Administration & Management, 12(4), 220-225.

5.

國立大學圖書館協議會 圖書館組織·機構特別委員會. .

6.

Boss, Richard W.. (1998). Guide to Outsourcing in Libraries. Library Technology Reports, 34(5), 563.

7.

Broadmeadow, Sheila. (1997). Outsourcing Document Supply:the BT Experience. Interlending & Document Supply, 25(3), 108-112.

8.

Wilson, Karen;Martlou Colver. .

9.

Hill, Janet Swan. (1998). Boo! Outsourcing from the Cataloging Perspective. The Bottom Line, 11(3), 116-121.

10.

李哲雨. .

11.

윤희윤. (1999). 한국 공공도서관의 해체위기와 탈출구. 한국도서관·정보학회지, 30(2), 29-53.

12.

13.

Brown,Lynne Branche. (1998). Outsourcing at LSU:An Interview with Stanley Wilder. Journal of Library Administration, 12(1), 4-6.

14.

15.

Koenig, Michael. (1999). User Perceptions of the Effect of the Outsourcing of US Government Libraries. IFLA Journal, 25(2), 79-86.

16.

Miller, William. (1995). Outsourcing:Academic Libraries Pioneer Contracting Out Services. Library Issues, 16(2), 1.

17.

이정근. .

18.

Ogbum, Joyce L.. (1994). An Introduction to Outsourcing. Library Acquisitions, 18(4), 363-416.

19.

앤더슨 컨설팅;이강락(옮김). .

20.

윤희윤. (1998). 대학도서관 경영규모의 경제성 연구. 한국문헌정보학회지, 32(2), 143-167.

21.

윤희윤. (1999). 대도시 공공도서관의 경제성 평가. 한국도서관·정보학회지, 30(4), 207-227.

22.

Raymond, Boris;Richard Apostle. .

23.

Soong, Samson C.. Revitalizing Academic Libraries for the 21st Century.

24.

한국전산원. .

25.

Lowery, D.. (1982). The Political Incentives of Government Contracting. Social Science Quarterly, 63(3), 517-529.

26.

윤희윤. (1998). 공공도서관 위탁구상의 쟁점분석과 대응방안. 도서관, 53(3(가을)), 3-46.

27.

Wagner, J.L.;M. Khosrowpour(ed.). Issues in Outsourcing.

28.

Libby, Katherine;Caudle, Dana M.. (1997). A Survey on the Outsourcing of Cataloging in Academic Libraries. College & Research Libraries, 58(6), 550-560.

29.

Marcum, James W.. (1998). Outsourcing in Libraries:Tactic, Strategy, or Meta-Strategy. Library Administration & Management, 12(1), 15-25.

한국도서관·정보학회지