본 연구는 제 7차 교육과정 이후 학교 수업에서 교육의 효과를 제고하기 위해 등장한 ICT(Information Communication Technology) 활용교육의 궁극적인 목적인 정보활용능력에 대해서 살펴보고, 정보기술 수용 및 확산에 영향을 미치는 요인 분석에 유용한 이론적 기초를 제공해 주는 기술수용모형(TAM : Technology Acceptance Model)을 토대로 하여, 정보활용능력 교육의 수용 과정에 영향을 미치는 변인으로 인지된 유용성, 인지된 용이성, 태도, 정보활용능력 통합교육의 효과성, 교사의 혁신성, 사서교사와 학교도서관의 적합성과 지원, 자기효능감 등을 설정하였다. 이러한 변수들이 정보활용능력 교육의 수용 과정에 어떤 영향을 미치는지를 실증적 연구를 통하여 확인해보고, 이를 통해 정보활용능력 교육의 활성화를 위한 시사점을 찾고자 하였다.
This paper examined the information literacy which is the concrete purpose of the ICT using education which appeared in order to elevate the effects of education in school after the introduction of the 7th educational curriculum. Based on TAM(Technology Acceptance Model) that provides useful theoretical foundations for analyzing the factors influencing acceptance and diffusion of IT, it determined the factors influencing the process of accepting the information literacy instruction as follows: perceived usefulness; perceived ease of use; attitude; effects of the information literacy instruction; teachers' innovation; school library relevance; school librarians' support; and the self-efficacy. This paper confirmed the influences of these factors on the process of accepting the information literacy through empirical study. Through this study, it intended to suggest the ways to activate of the information literacy instruction.