바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

An Analysis of Elements for Teacher Librarians’ Educational Information Services Embedded in Inquiry Tasks of Elementary Social Studies Textbooks – based on the 4th․5th․6th Grade in the First term -

Journal of Korean Library and Information Science Society / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2016, v.47 no.3, pp.1-20
https://doi.org/10.16981/kliss.47.3.201609.1

  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

The purpose of this study is to analyze inquiry tasks of social studies textbooks of the first term focused on the information literacy process and find out teacher librarians’ educational information services in elementary schools. Results of the analysis show that there are 69 inquiry tasks. Among them 60 tasks are individual tasks. Within the information literacy process, the 4th grade students seem to resolve their tasks by researching or investigating resources, arranging and presenting the results of inquiry individually. The 5th and 6th grade students could read visual materials written in the text books to perform the individual inquiry tasks and present their results orally. So teacher librarian can help students judge proper information resources of the second step, order the found information of the 3rd step and evaluate the results and process of 4th step under the information literacy process.

keywords
초등학교 사회 교과, 탐구 과제, 정보활용과정, 교육정보서비스, 학교도서관, 사서교사, Elementary social studies, Inquiry tasks, Information literacy process, Educational information services, School libraries, Teacher librarians

Reference

1.

교육부. 2011. 『2011 수정 교육과정』. 서울: 교육부.

2.

교육부. 2014. 『사회 4-1』. 서울: 동아출판.

3.

교육부. 2015a. 『초・중등학교 교육과정 총론』. 세종: 교육부.

4.

교육부. 2015b. 『사회과 교육과정』. 세종: 교육부.

5.

교육부. 2015c. 『사회 5-1』. 서울: 동아출판.

6.

교육부. 2016. 『사회 6-1』. 서울: 동아출판.

7.

민 윤. 2007. 역사 학습에서 탐구의 재고: 실재적 탐구의 가능성. 『사회과교육연구』, 14(4):1-26.

8.

송기호. 2015. 중학교 『사회』 교과서의 공통 탐구 과제에 포함된 정보활용과정 요소 분석. 『한국문헌정보학회지』, 49(3): 233-252.

9.

신장미. 2009. 『초등학교 사회과 교과서에서 그림 읽기 전략을 통한 역사 학습 활용 방안』. 석사학위논문, 공주대학교 교육대학원.

10.

이광원. 2013. 동화를 활용한 초등학교 경제 수업 실천 방안. 『사회과교육연구』, 20(4): 81-96.

11.

이종일. 2006. 사회과 수업에서 탐구의 의미. 『사회과교육연구』, 13(2): 1-20.

12.

조혜미. 2009. 『교과독서를 위한 장서개발 연구: 초등학교 6학년 사회과 교과서를 중심으로』. 석사학위논문, 대진대학교 교육대학원.

13.

정수영. 2009. 『초등학교 6학년 사회 교과서 사료의 적합성 분석』. 석사학위논문, 한국교원대학교교육대학원.

14.

최정순. 2016. 초등학교 사회 교과서에 제시된 시각 매체의 특성 및 읽기 방향 탐색. 『교육과정평가연구』, 19(1): 97-118.

15.

한국학교도서관협의회 교육과정편찬위원회. 2011. 『도서관과 정보생활: 초등학교 4․5․6학년용』. 서울: 미래엔컬처.

16.

Breivik, Patricia Senn. 1998. Student Learning in The Information Age. Arizona : The Oryx Press.

17.

Educational Broadcasting Corporation. 2004. What is inquiry-based learning?. <http://www.thirteen.org/edonline/concept2class/inquiry/index.html>. [cited 2016. 7. 5.].

18.

IFLA. 2015. The IFLA School Library Guidelines. 2nd. completely updated and enlargededition. <http://www.ifla.org/files/assets/school-libraries-resourcecenters/publications/ifla_school_library_guidelines_draft.pdf>. [cited 2016. 6. 12].

19.

Stripling, Barbara K. and Sandra Hughes-Hassell. 2003. Curriculum Connections Through the Library. London : Libraries Unlimited.

Journal of Korean Library and Information Science Society