바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

학교도서관 서비스에 대한 교원들의 인식 분석 - 인천광역시교육청 교원들을 대상으로 -

An Analysis on the Teachers' Perception on School Library Services: Targeting the Teachers in Incheon City Office of Education

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2019, v.50 no.4, pp.581-610
https://doi.org/10.16981/kliss.50.4.201912.581
박주현 (건국초등학교 )
허우정 ( 인천광역시교육청 교육정책연구소)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구의 목적은 초·중·고등학교 교원들의 학교도서관 서비스에 대한 인식과 경험을 분석하여 학교도서관 서비스의 내용과 방향을 설정하는데 필요한 기초정보를 얻고 시사점을 도출하는 데 있다. 이를 위해 인천광역시교육청 소재 초·중·고등학교에서 근무하는 교원 498명을 대상으로 독서실태, 학교도서관 인식과 정서, 학교도서관 이용 경험, 학교도서관 활용 수업 경험, 사서교사의 역할 인식에 관한 설문조사를 수행하였다. 분석결과, 학교급과 학교도서관 근무인력에 따라 학교도서관 서비스에 대한 교원들의 인식과 정서와 경험에 차이가 있었다. 특히 학교도서관 근무인력은 교원들의 학교도서관 서비스 인식과 정서와 경험에 상당한 영향력을 미치고 있는 것으로 나타났다.

keywords
독서 리터러시, 정보활용능력, 미디어 리터러시, 정보 서비스, 독서 즐거움

Abstract

The purpose of this study is to analyze elementary, middle and high school teachers' perceptions and experiences on school library services, to obtain basic information and to draw implications for setting the contents and direction of school library services. For this purpose, a survey was conducted on 498 teachers working at elementary, middle and high schools in the Incheon Metropolitan Office of Education for reading status, recognition and emotion of the school libraries, school library experience, teaching experiences using school libraries, and the role of teacher-librarians. As a result of the analysis, there was a difference in teachers' perceptions, emotions, and experiences of school library services according to school level and school library personnel. In particular, the school library personnel was found to have a significant influence on teachers' perception, emotion and experience of school library service.

keywords
독서 리터러시, 정보활용능력, 미디어 리터러시, 정보 서비스, 독서 즐거움

한국도서관·정보학회지