ICT 환경의 정착 및 넷 미디어의 광범위한 보급으로 인해 정보접근성에 기반한 양적 정보격차는 정보활용 중심의 질적 정보격차의 형성으로 진화해 왔으며, 인터넷 상에 엄청난 양의 정보가 존재하는 현재의 정보환경에서는 기존의 양적, 질적 정보격차와는 다른 보다 심화된 지적 정보격차가 발생하고 있다. 본 연구에서는 정보환경의 진화에 따른 정보격차의 변화 양상을 확인하고, 지적 정보격차의 형성을 실증적으로 확인하였다. 또한 지적 정보격차는 기존의 양적, 질적 정보격차와 명확하게 구분되는 것이 아니라 기존의 정보격차의 요인들을 기반으로 정보에 대한 지적 능력의 차이로 인해 발생함을 실증하였다. 특히 정보격차의 핵심 요인으로 인식되어 온 교육수준과 경제적 수준은 여전히 양적, 질적 정보격차를 형성하고 있으며, 지적 정보격차의 형성에 있어서도 주요 요인으로 작용하고 있음을 확인하였다.
Due to the settlement of the ICT environment and the widespread dissemination of Net media, the quantitative digital divide based on access to information has evolved into the formation of a qualitative digital divide. In the current information environment where enormous amounts of information exist on the Internet, there is a deeper intellectual digital divide that is different from the existing quantitative and qualitative digital divide. This study identified the changes in digital divide resulted from the evolution of information environment and empirically verified the formation of the intellectual digital divide. It also demonstrated that the intellectual digital divide is not distinct from the existing quantitative and qualitative digital divide, but from differences in the intellectual capacity of the information based on the factors of the existing digital divide. In particular, it was confirmed that the educational and economic levels, which have been the key factors of the traditional digital divide, still form the quantitative and qualitative digital divide, and also act as the key factors in the formation of the intellectual digital divide.