이 연구는 독서동아리에 대한 사회적 지원이 확대되고 있는 상황에서, 지자체의 지원을 받고 운영된 독서동아리를 사례로 실제 운영현황은 물론 정책적 지원이 독서동아리 활동에 얼마나 유용한지에 대한 검증작업을 수행해보고, 향후 독서동아리 활성화를 위해 해결해야 할 과제가 무엇인지 논의하는데 목적을 두고 있다. 이를 위해 이 연구에서는 (1) 독서동아리의 구성요건과 독서동아리 참여 현황을 전반적으로 살펴보고, (2) 독서동아리의 운영실태를 바탕으로 동아리 회원의 관점에서 살펴본 동아리 활동의 만족도를 분석해봄으로써 지금까지의 성과와 지원활동의 의미를 확인하면서 (3) 향후 독서동아리 활성화를 위해 검토하고 준비해야할 과제가 무엇인지에 대해 논의하였다. 논의에 필요한 데이터의 수집을 위해 A지자체의 지원을 받은 15개 독서동아리 회원을 대상으로 설문조사를 수행하였으며, 수집된 데이터는 빈도분석을 이용하여 분석하였다.
With social support for reading clubs expanding, the purpose of this study is to examine the operational status of reading clubs, to investigate how useful policy support is, and to discuss the challenges to be solved in order to vitalize the reading clubs in the future. To the end, this study intends (1) to investigate the composition of the reading club and the status of participation in the reading clubs, (2) to analyze the satisfaction of club activities from the perspective of club members, and identify the results and the meaning of support activities so far, and (3) to discuss strategies to vitalize reading clubs. The data for discussion were collected through a survey of reading club members supported by a local government, and the collected data was analyzed using frequency analysis.