바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기
 
 

한국심리학회지:학교

메뉴

권호 목록

청소년의 우울증상과 신체화 증상의 관계에서 분노표현방식의 중재효과
정유진(숙명여자대학교) ; 하은혜(숙명여자대학교) pp.1-18 https://doi.org/10.16983/kjsp.2014.11.1.1
초록보기
초록

Abstract

The purpose of this study was to examine the moderating effects of anger expression type on therelationships between Adolescent's depression and somatization. The subjects of this study were 555students in the 1st and 2nd grade in high schools located in Seoul and Gyeonggi-Do. They were assessedby The Center for Epidemiological studies Depression scale(CES-D), State-Trait Anger ExpressionInventory-Korean version(STAXI-K) and Korean Children's Somatization Inventory. The results showed asfollows: First, adolescent's depression had significant effect on somatization. It was found that the moreadolescent experienced depression, the more they experienced somatization. Second, adolescent's depressionhad a significant effect on anger-in and anger-out. It showed that the more adolescent experienceddepression, the more they experienced anger-in and anger-out. Third, anger-in had a significant effect onsomatization. It was found that the more adolescent experienced anger-in, the more they experiencedsomatization. Fourth, it was found that anger-in had a moderating effects on the relationships betweentotal score of depression and somatization. Finally, the moderating effects of anger-out and anger-controlwere not significant.

청소년용 일상적 스트레스 반응 척도 개발과 타당화 연구
배성만(인제대학교부속일산백병원) ; 김병선(블레인컬러 연구소) pp.19-32 https://doi.org/10.16983/kjsp.2014.11.1.19
초록보기
초록

본 연구는 청소년 스트레스 반응 척도의 개발과 타당화를 위해 이루어졌다. 기존의 척도와문헌조사를 통해 91문항의 예비문항을 구성하였고, 예비조사와 전문가의 내용분석을 통해 총32문항의 척도를 구성하였다. 서울, 경기 지역에 거주하고 있는 622명의 중, 고등학생을 대상으로 본 조사를 실시하여 47명을 제외한 576(남: 295명, 여: 281명)명을 대상으로 타당화 분석을 실시하였다. 탐색적 요인분석 결과, 3개의 하위 요인(행동적, 정서적, 신체적 반응)이 척도총 변량의 40.96%를 설명하였다. 다음으로, 확인적 요인분석을 실시한 결과, 모델의 적합지수는 양호한 것으로 나타났고, 타당도 확인 결과, 표준화된 회귀계수가 .50이하이고 다중상관지수가 .20 이하인 3개의 문항을 제거하여 총 27문항을 최종 문항으로 확정하였다. 최종 문항들의 내적신뢰도는 .928로 양호한 수준이었다. 끝으로 척도의 활용가치와 향후 연구에 대한제언이 논의되었다.

Abstract

This study examined the development and validity of daily stress response inventory for adolescent. Wecomposed 91 preliminary items through existing scales and literature investigation and comprised 32 itemsthrough item analysis and discussion of licensed clinical psychologists. We examined the main surveytargeting 622 middle and high school students living Seoul and kyonggi-do and conducted validityanalysis for 576 people (man: 295, woman: 281) excluded 47 persons. Result of exploratory factoranalysis, 3 subfactors (behavioral, emotional and physical stress response) explained 40.96% of totalvariance of inventory. Next, result of confirmatory factor analysis, Fit-indices of model were good. Wedecided 27 items as final items excluded 3 items which standard regression weights below .50 andsquared multiple correlation below .20. the internal consistency coefficient was .928. Finally, theapplication of inventory and future studies were discussed.

음소분석훈련이학습부진 아동의 기억능력 향상에 미치는 효과
성태훈(고려대학교) ; 유연화(지우심리상담센터) pp.33-54 https://doi.org/10.16983/kjsp.2014.11.1.33
초록보기
초록

본 연구에서는 학습부진 아동의 기초 학습 기능 향상을 위한 음소분석훈련 프로그램을 개발하고 기억능력 평가를 통해 그 효과를 검증하고자하였다. 음소분석훈련이 학습부진아동의 기억능력과 작업기억 향상에 미치는 영향을 알아보기 위해 G도 소재 초등학교 4, 5학년에 재학 중인 31명의 아동들을 선발하였고, 학습부진아동을 선별하여 실험집단을 구성하고, 일반아동들을 비교집단으로 하여, 주 1회씩 12회 프로그램을 실시하였고, 사전과 사후의 측정치를 비교하였다. 반복측정 변량분석을 통해 SVLT-C와 숫자외우기 소검사의 8개 측정치에 대해서 처치조건×측정시기 상호작용 효과를 보았으며, 실험집단에서 시행3, 회상, 총학습량 3개척도가 훈련 전에 비해 유의미한 상승을 보이는 것으로 나타났다. 이는 학습부진 아동들의기억능력이 프로그램 수행의 영향을 유의미하게 향상되었음을 시사한다. 단, 작업기억은 상승 양상이 나타나지 않았다. 마지막으로 본 연구의 의의와 그리고 추후 연구를 위한 제언들이 논의되었다.

Abstract

This study was designed to develop a program for the training of a phoneme analysis aimed at improvingunderachieved children’s basic learning skills and to verify its effectiveness through the evaluation ofmemory ability. To investigate effects of phonemes analysis training on improvement of memory andworking memory for children with learning disability, 31 children in the 4th and 5th grade of elementaryschool in G province were selected in this study. Experimental group was organized by selecting childrenwith underachievement and control group was made from general children. The experimental group wastrained for 12 weeks - one session each week, 12 sessions in total. Measurements before and after thetraining was compared. A series of repeated measure variance analysis revealed that there was thesignificant treatment condition*time interaction effect for SVLT-C and 8 measure values of the subtest fordigit span. Also, three scales such as implementation3, recall, total learning quantity showed significantincrease in experimental group. This implies that memory ability of children with underachievementsignificantly improved by the program. But working memory was not improved. Finally, limitations andimplications of this study, and suggestions for further studies were discussed.

대학생의 성인애착과 진로의사결정문제와의 관계: 정서적 어려움의 매개효과를 중심으로
이지원(연세대학교) ; 이기학(연세대학교) pp.55-87 https://doi.org/10.16983/kjsp.2014.11.1.55
초록보기
초록

본 연구는 대학생의 성인애착이 정서적 어려움을 매개로 진로결정수준 및 진로결정 자기효능감에 미치는 영향에 대해 알아보고자 하였다. 이를 위해 대학생 190명을 대상으로 성인애착, 진로결정수준, 진로결정 자기효능감, 정서적 어려움(특성 불안 및 특성 비관주의, 상태 불안 및 상태 비관주의)을 측정하였으며, SPSS 18.0과 SPSS Macro를 사용하여 상관분석, 중다회귀분석, 다중매개효과분석을 실시하여, 성인애착이 진로결정에 영향을 미치는 경로를 확인하였다. 또한, 성인애착유형에 따라 경로의 영향력에 차이가 있는지 살펴보기 위하여 다변량분석을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 성인애착 하위요인 중 애착불안과 진로결정수준과의 관계는 상태 불안 및 상태 비관주의에 의해 완전히 매개되는 것으로 나타났다. 반면, 애착회피와 진로결정수준과의 관계는 상태 비관주의에 의한 간접효과만 유의한 것으로확인되었다. 둘째, 성인애착과 진로결정 자기효능감과의 관계에서는 애착불안과 애착회피의두 요인 모두 특성 불안 및 상태 비관주의에 의해 완전히 매개되는 것으로 나타났다. 셋째,변량분석결과 성인애착유형별로 진로결정수준, 진로결정 자기효능감에 유의한 차이가 있었고, 완전매개변수로 확인된 상태 불안, 상태 비관주의, 특성 불안에 대해서도 유의한 차이가보고되었다. 이러한 결과를 바탕으로 본 연구의 의의 및 진로상담 실제에서의 시사점과 후속연구의 필요성에 대해 논하였다.

Abstract

The purpose of this study was to identity mediating effect of emotional difficulties on the associationbetween insecure attachment and career indecision and career decision making self-efficacy. For this, a totalof 190 undergraduates were asked to complete the questionnaires that measuring adult attachment, careerdecision scale, career decision making self-efficacy, emotional difficulties(trait anxiety and trait pessimism,state anxiety and state pessimism). The data was analyzed using SPSS 18.0 and SPSS Macro. The mainfindings are as follows. First, there was a full mediation effect of state anxiety and state pessimism onrelationship between attachment anxiety and career indecision. However, there was indirect-only mediationeffect of state pessimism on relationship between attachment avoidance and career indecision. Second,relationship between insecure attachment(attachment anxiety and attachment avoidance) and career decisionmaking self-efficacy was full mediated by trait anxiety and state pessimism. Third, there was an significantdifferences in the career indecision, career decision making self-efficacy, state anxiety, trait anxiety andstate pessimism according to the differential adult attachment style. These findings contribute to theunderstanding of the path between adult attachment and career development and highlight the importantrole of emotional difficulties in the process of career decision making problems.

상담교사의 대리외상과 대리외상 후 성장간의 관계에서 마음챙김과 자기조절능력의 이중 매개효과
임정란(전남대학교) ; 강영신(전남대학교) ; 문정순(송원대학교) ; 이재우(전남대학교) pp.89-107 https://doi.org/10.16983/kjsp.2014.11.1.89
초록보기
초록

상담교사가 학교장면에서 학생들을 상담하는 과정에서 공감적인 태도로 경청하다보면 내담자의 외상에 대해 간접적인 외상경험을 하고 외상 후 성장을 할 수 있다. 직접적이거나 간접적인 외상경험 후에 외상 후 성장을 이루는데 영향을 주는 많은 변인 중에는 탄력성이 있는데 탄력성을 이루는 구성 요소 중에 하나가 자기조절능력이다. 이러한 자기조절능력은 마음챙김을 함으로써 향상시킬 수 있다. 즉 대리외상을 입은 후 마음챙김을 하면 부정적 상태를조절할 수 있게 되고 긍정적 변화인 외상 후 성장을 하게 된다. 선행연구를 바탕으로 본 연구에서는 대리외상이 외상 후 성장을 이루는 경로가 마음챙김과 자기조절능력의 이중매개를통하는지의 여부를 확인하였다. 연구의 참여자는 133명의 상담교사(남 14.3%, 여 85.7%)이었으며, 평균 상담 경력은 2년 3개월이었고 평균연령은 42.5세이었다. 연구결과는 대리외상과외상 후 성장 간의 관계에서 마음챙김과 자기조절능력이 부분 이중 매개효과가 있음이 밝혀졌으며 연구결과를 바탕으로 연구의 의의와 한계, 제언점을 논의하였다.

Abstract

While school counselors listen attentively and empathically to students during counseling sessions, theycould experience vicarious traumas through the clients' presented traumas. The vicarious trauma couldaffect the counselor negatively but yet bring about positive changes such as posttraumatic growth (PTG). Among many variables, resilience has been found to be significantly related with posttraumatic growthexperience. Also, previous studies show that the better self-regulation ability an individual has, the moreresilient he/she is. In addition, mindfulness has been known to be positively related with self-regulationability. Based on the prior research findings, the purpose of this study was to examine the doublemediation effects of mindfulness and self-regulation on the relationship between the counselors' vicarioustrauma experience and their posttraumatic growth. The participants of this study were 133 schoolcounselors (male 14.3%, female 85.7%) and their average counseling experience was two years and threemonths and their average age was 42.5. The results supported the hypothesis and proved a partial doublemediation effect of mindfulness and self-regulation. Implications, limitations and suggestions of the findingswere discussed.

권위주의 성격과 인기도에 따른 학교괴롭힘의 참여 역할
이종원(고려대학교) ; 허태균(고려대학교) ; 윤상연(성균관대학교) ; 김혜진(고려대학교) pp.109-135 https://doi.org/10.16983/kjsp.2014.11.1.109
초록보기
초록

최근 들어 학교괴롭힘의 특성으로 위계적인 서열과 주변인들의 역할이 주목받고 있다. 본 연구에서는 학급 내에서의 서열 형성과 역할 분화 과정에서 발생하는 학교괴롭힘에 권위주의 성격이영향을 미칠 것으로 보고 인기도와 함께 학교괴롭힘의 다양한 참여행위에 미치는 효과를 확인하였다. 이를 위해 서울 및 경기도 지역의 4개 남녀공학중학교에서 1학년생 총 559명을 대상으로가해와 피해뿐만 아니라 주변적인 역할로 분류되었던 가해동조, 방관, 방어를 포함하여 학교괴롭힘의 5가지 역할별 참여수준을 측정하였고, 이러한 역할들에 대한 설명변인으로 학생의 권위주의성격과 인기도를 측정하였다. 상관분석에서는 가해, 가해동조, 방관 간에 정적 상관이 확인되었고, 가해와 가해동조의 경우에는 피해와도 정적상관을 보였다. 또한 가해, 가해동조, 방관, 피해는권위주의 성격과 정적 상관이 있었고, 방관과 피해는 인기도와 부적 상관을 보였다. 회귀분석 결과에서는 권위주의 성격이 높을수록 가해나 가해동조를 더 많이 했다. 또한 권위주의 성격이 높을수록 방관이나 피해 역시 더 많이 발생하였고, 인기도가 낮은 경우에도 방관이나 피해 수준이높았다, 마지막으로 (피해자에 대한) 방어의 경우 인기도가 영향을 미치기는 하였으나 효과가 미약하였다. 본 연구는 학교괴롭힘 참여 유형별로 권위주의 성격과 인기도의 효과를 확인함으로써학교괴롭힘의 권력적 속성을 확인할 수 있었다.

Abstract

The hierarchy in classrooms and the participant roles in bullying are suggested to be the importantpredictors of school bullying. With the hypothesis that student's authoritarian personality would have animportant bearing in bullying, which occurs from the formation of in-class ranks and the differentiation ofparticipant roles, the current study investigated the effects of authoritarian personality on differentparticipant roles in bullying situations (bully, follower, victim, outsider, and defender) with regard toin-class popularity. 559 first-grade co-ed middle school students in Seoul and Gyeonggi Provinceparticipated. Bullying, following, and ignoring were positively correlated to each other, and both bullyingand following showed positive correlations to being-victimized. Also, bullying, following, ignoring, andbeing-victimized were positively correlated with authoritarian personality while ignoring andbeing-victimized were negatively correlated with popularity. In regression analyses, authoritarian personalitywas found to be an important factor in predicting pro-bullying behaviors such as bullying and following,showing that authoritarian students took the leading roles in bullying. Ignoring and being-victimizedoccurred more with high authoritarian personality and low popularity. However, neither of them weresuitable for explaining defending behavior. Indicating the authoritarian aspect of school bullying, theresults showed the effects of authoritarian personality and popularity in accordance with each of theparticipant roles in school bullying.

중년여교사의 직무스트레스 경험에 관한 현상학적 연구
정은미(경성대학교 학생상담센터) ; 천성문(경성대학교) pp.137-164 https://doi.org/10.16983/kjsp.2014.11.1.137
초록보기
초록

본 연구에서는 중년여교사들이 학교 현장에서 어떤 직무스트레스 경험을 하는지, 그 경험의의미와 구조는 무엇인지를 알아보고자 하였다. 이를 위해 B광역시 중․고등학교에서 20년 이상 근무한 중년여교사 6명을 대상으로 총 2회에 걸친 인터뷰를 실시하였다. 인터뷰 자료는현상학적 연구방법 중 Giorgi의 방법을 사용하여 분석과 해석의 과정을 거쳤으며, 그 결과 의미단위 854개를 도출하고, 다시 하위구성요소 24개로 묶은 뒤 최종 구성요소를 9개의 범주로나누었다. 분석 결과, 중년여교사들의 직무스트레스는 수업과 생활지도, 동료교사와 관리자,업무, 교육체제로부터 유발되고, 경직되고 위축된 태도나 책임감과 실천의지로 인해 심화 또는 감소되며, 스트레스 경험이 걸림돌이 되어 주저앉기도 하지만 궁극적으로는 성숙한 삶의밑거름이 되어 도약하는 변화를 보였는데, 이것을 직무스트레스 유발요인, 조절요인, 경험의결과라는 관계의 맥락 속에서의 하나의 현상으로 파악할 수 있었다. 연구 결과를 토대로 중년여교사의 직무스트레스 경험을 ‘주저앉게 만드는 아픔 뒤의 성숙한 삶으로의 나아감’으로그 본질적 의미를 규명하였고, 이에 대한 학문적․실천적 함의를 논하였으며, 연구의 의의와제한점 및 제언을 제시하였다.

Abstract

The purpose of this study was to explore the experiences of middle-aged female teachers by finding outwhat their job-related stress was and examining on their life. Interviews were conducted three times to sixfemale teachers who were middle-aged and have worked at middle school or high school for more than20 years. The interview data were analysed and interpreted based on the phenomenological researchmethod introduced by Giorgi. From a thorough investigation on the participants’ experiences, 114meaning units were derived. Based on them 24 sub-constituents and 9 constituents were constructed. Theresult showed that teaching and student guidance, fellow teachers and administrators, workload and theeducational system caused the job stress of middle-aged female teachers. The level of stress increases ordecreases according to rigid attitudes, responsibility and will to act. The experiences of stress can be anobstacle to get frustrated. However, the experiences of stress can be ultimately a good stepping stone tochange a life. A cause factor of work stress, a control factor and the result of the experiences areconsidered a phenomenon that is associated in a cyclical system. The essential meaning of the job stressexperienced by middle-aged female teachers can be described as growing and becoming mature after thepains and frustrations. Limitations to the current study and recommendations for future research arediscussed.

중학생의 탄력성에 영향을 미치는 요인: 개인 간 차와 개인 내 변화량의 비교
이지희(고려대학교) ; 이상민(고려대학교) ; 엄정호(고려대학교) ; 김소린(고려대학교) pp.165-184 https://doi.org/10.16983/kjsp.2014.11.1.165
초록보기
초록

본 연구의 목적은 탄력성에 영향을 미치는 보호요인과 위험요인이 탄력성의 개인 간 차와개인 내 변화량에 미치는 영향을 비교하는 데 있다. 이를 위해 서울 소재의 중학교에 다니는학생 400여 명을 대상으로 탄력성과 우울, 불안, 학업자아개념, 대처전략을 측정하였다. 탄력성의 개인 간 차에 영향을 미치는 요인을 알아내기 위해 첫 번째 분석은 1차 시점에서 측정한 우울, 불안, 학업자아개념, 대처전략을 독립변수로, 1차 시점에서 측정한 탄력성을 종속변수로 설정하여 회귀분석하였다. 개인 내 탄력성의 변화량에 영향을 미치는 변인을 알아내기위하여 두 번째 분석은 1-2차 탄력성 변화량에 대한 1차 보호요인 및 위험요인의 회귀분석을실시하였다. 연구 결과, 첫 번째 분석에서는 학업자아개념, 문제중심 대처전략이 탄력성의 개인 간 차이에 정적인 영향을 미쳤고, 우울과 소망적 사고 대처전략이 부적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 반면 두 번째 분석에서는 개인 내 탄력성 변화량에 학업자아개념과 우울이각각 유의미한 정적, 부적 영향을 주는 것을 확인하였다. 이는 탄력성에 영향을 미치는 변인이 개인 간 차와 개인 내 변화량에서 차이가 남을 의미한다. 연구 결과를 토대로 탄력성에영향을 주는 변인에 대한 논의를 전개하였고, 상담 실제에 있어서의 시사점을 제시하였다.

Abstract

This study aimed to compare factors affecting inter- and intra-individual differences of resilience. Depression and anxiety, academic self-concept, coping strategies, and resilience were measured among 400middle school students in Seoul. The first analysis was to determine risk and protective factors affectingindividual differences on resilience. Independent variables of the first analysis were depression, anxiety,academic self-concept, and coping strategies, and dependent variable was resilience, all of which weremeasured at Time 1. The second analysis was to identify factors influencing intra-individual difference ofresilience, which is the change of resilience, using standardized residuals of resilience as dependent variable. In this analysis, independent variables were depression, anxiety, academic self-concept, and copingstrategies, all of which were measured at Time 1. Results of regression showed that risk and protectivefactors affecting inter- and intra-individual differences were different. When it comes to individualdifferences, academic self-concept, problem-focused coping positively influenced resilience, while depressionand wishful thinking coping negatively affected resilience. On the other hand, academic self-concept, anddepression influenced intra-individual difference of resilience positively and negatively, respectively. Resultsof this study indicated that different factors affect inter- and intra-individual differences of resilience. Implications and limitations of the current study were discussed.

성별에 따른 부모-자녀 관계, 비공식 낙인, 비행의 관계
장은비(고려대학교) ; 이상민(고려대학교) ; 최현주(고려대학교) ; 하규영(고려대학교) ; 박은혜(고려대학교) pp.185-205 https://doi.org/10.16983/kjsp.2014.11.1.185
초록보기
초록

본 연구는 부모-자녀 관계, 비공식 낙인, 청소년 비행의 종단적 상호관계에서 성별에 따른 차이를 알아보는데 목적이 있다. 이를 위해 한국청소년정책연구원의 청소년패널조사(KoreaYouth Panel Survey: KYPS)의 중2패널 중 고등학생 자료인 3, 4, 5차년도 자료에서 비행을 한번이라도 경험해 본 적이 있다고 응답한 남녀 고등학생 총 1,084명의 자료를 활용하였다. 연구 결과, 부모-자녀 관계와 비행은 부적 상관, 비공식 낙인과 비행은 정적 상관이 있었다. 또한 여학생들은 남학생들에 비해 부모 애착이 높고 부모 감독도 많이 받는 반면, 비행은 덜저지르는 것으로 나타났다. 한편, 자기회귀 교차지연 모형(Autoregressive Cross-Lagged Modeling)을 적용하여 분석을 실시한 결과, 부모-자녀 관계, 비공식 낙인, 비행 간 관계에서는 남녀 간차이가 있는 것으로 나타났다. 즉, 여학생의 경우 부모-자녀 관계와 비공식 낙인이 비행에 영향을 미치는 반면, 남학생은 비행이 부모-자녀 관계와 비공식 낙인에 영향을 미치는 것으로나타났다. 본 연구는 청소년 비행 발생 경로에 있어 성별 차를 이해하고 접근할 필요성과 비행을 예방, 개입하는 데 필요한 실천적 함의를 제공하였다.

Abstract

This research examines gender difference in the relationship of Parent-Child Relationship, Informal Labeland Delinquency using the data from the Korea Youth Panel Survey(KYPS). More specifically, usingautoregressive cross-lagged modeling, this study analyzed the third, fourth and fifth wave data whichincluded 1,084 students with a delinquent history. The findings of this study were as follows. First,Parent-Child Relationship had negative relationship with Delinquency, and Informal Label had positiverelationship with Delinquency. Next, female students showed more Parental Attachment and ParentalMonitoring, but less delinquency behavior than male students did. Lastly, there were gender difference inrelationship among Parent-Child Relationship, Informal Label and Delinquency. That is, in case of femalestudents, Parent-Child Relationship and reputation influenced on Delinquency. On the other hand, malestudents’ delinquent behaviors had impact on Parent-Child Relationship and reputation. The findingssuggest that prevention and intervention of adolescent delinquency should be gender specific. Theimplications of results are discussed.

청소년의 사회적 자아존중감의 수준과 불안정성, 사회적 성취목표, 공격성 및 사회불안의 구조적 관계
염혜선(경북대학교) ; 이은주(경북대학교) pp.207-226 https://doi.org/10.16983/kjsp.2014.11.1.207
초록보기
초록

본 연구는 청소년의 공격성과 사회불안에 대한 사회적 자아존중감의 수준과 불안정성, 사회적 성취목표의 구조적인 관계를 살펴보는데 목적이 있었다. 연구대상은 D광역시 소재의 2개고등학교에 재학중인 1학년 학생 705명(남 341명, 여 364명)이었다. 연구결과, 사회적 자아존중감의 수준이 높을수록 사회적 숙달목표 및 수행접근목표를 추구하였으며, 사회적 자아존중감이 불안정할수록 사회적 수행접근목표 및 수행회피목표를 추구하였다. 사회적 숙달목표가높을수록 주도적 공격성이 낮아졌으며 사회적 수행접근목표가 높을수록 사회불안이 감소하였다. 반면, 사회적 수행회피목표를 추구할수록 반응적 및 주도적 공격성, 사회불안이 모두높은 것으로 나타났다. 사회적 자아존중감 수준은 사회적 숙달목표를 매개로 하여 주도적 공격성에 부적인 영향을 미쳤으며, 사회적 수행접근목표를 매개로 하여 사회불안에 부적인 영향을 미쳤다. 사회적 자아존중감의 불안정성은 사회적 수행회피목표를 매개로 하여 반응적및 주도적 공격성, 사회불안에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 연구결과의 교육적함의와 후속연구에 대한 제언이 논의되었다.

Abstract

The purpose of this study was to identify the structural relationship among the level and stability of socialself-esteem, social achievement goals, aggression, and social anxiety of adolescents. This study also examinedwhether social achievement goals play significant roles in the mediation of the level and instability of socialself-esteem on aggression and social anxiety. The participants were 705 students(48.4% boys), first graders inhigh schools. Main results were as follows. First, the level of social self-esteem had positive effects on socialmastery goal and social performance-approach goal. Second, social mastery goal was negatively associated withproactive aggression, whereas social performance-approach goal was negatively associated with social anxiety. Social performance-avoidance goal was positively associated with proactive aggression, reactive aggression andsocial anxiety. Third, social mastery goal mediated the relation between social self-esteem level and proactiveaggression. The social performance-approach goal mediated the relation between social self-esteem level andsocial anxiety. More importantly, social self-esteem instability predicted proactive aggression, reactive aggressionand social anxiety indirectly through social performance-avoidance goal. These results suggested that highlyunstable social self-esteem raised a possibility to pursue social performance- avoidance goal, which, in turn,increased the involvement in proactive aggression, reactive aggression and social anxiety. The importance ofthe level and instability of social self-esteem as well as social achievement goal were discussed for the morecomprehensive understanding of aggression and social anxiety among adolescents.

예술계 고등학생의 소명의식과 부정적 진로조언 수용성: 확인편향의 매개효과와 행동활성화 체계 및주관적 성적의 조절효과
임지윤(연세대학교) ; 하유진(연세대학교) ; 신용환(연세대학교) ; 이창환(연세대학교) ; 손영우(연세대학교) pp.227-251 https://doi.org/10.16983/kjsp.2014.11.1.227
초록보기
초록

본 연구는 고등학생들의 소명의식과 진로에 대한 부정적 진로조언 수용성의 관계를 심도 있게 연구함으로써 소명의식이 높은 학생들은 어떠한 태도로 진로를 선택하고 추진해 나가는지를 살펴보고자 하였다. 본 연구는 첫째 소명의식과 부정적 진로조언 수용성의 관계를 검증하고자 하였고, 둘째, 소명의식이 부정적 진로조언 수용성에 미치는 영향에 있어서 확인편향의 매개효과를 검증하고, 셋째 소명의식과 매개변인인 확인편향 간의 관계를 행동억제체계(BIS) 및 행동활성화체계(BAS)와 주관적 성적이 조절하는지를 알아보고자 하였다. 이를 위하여국내 부산광역시에 소재한 예술고등학교에 재학 중인 학생들을 대상으로 설문조사를 실시하여 총 218명의 응답자료를 분석에 사용하였다. 분석 결과는 다음과 같다. 소명의식은 진로에대한 부정적 진로조언 수용성에 부적인 영향을, 확인편향에는 정적인 영향을 미쳤고 소명의식과 부정적 진로조언 수용성 간의 관계를 확인편향이 부분매개 하였다. 마지막으로, 행동활성화체계와 주관적 성적은 소명의식과 확인편향 간의 관계를 조절하는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과를 토대로 본 연구의 시사점과 제한점, 그리고 추후 연구과제 필요성에 대해논의하였다.

Abstract

This study explores the relation between calling and career decision making process. This study aims toexamine whether confirmation bias mediates the relationship between calling and career-related advicereceptivity and whether BAS and subjective grade moderate the relationship between calling andconfirmation bias. In this study, data were gathered from 218 amateur high school musicians in Busan,Korea. Our results indicated that (a) calling was positively correlated to, and also a significant predictor ofconfirmation bias and, (b) calling lowered career-related negative advice receptivity, and confirmation biaspartially mediated this relationship (c) both BAS and subjective grade moderated the relation betweencalling and confirmation bias. The authors discuss the findings in terms of the implications andlimitations.

자기결정성 이론에 따른학습동기 변화의 잠재프로파일 분류 및 영향요인 검증
최현주(고려대학교) ; 조민희(고려대학교) pp.253-274 https://doi.org/10.16983/kjsp.2014.11.1.253
초록보기
초록

Abstract

The present study classified groups based on latent profile of self-determination motivation(amotivation,external motivation, intrinsic motivation), and examined the determinants for each group. The data wascollected through panel data of Korea Education Longitudinal Study(KELS), total 5,459 participants whoanswered questionnaires of self-determination motivation of two times both second grade of middle schooland second grade of high school. To identify the change motivational type, standardized residual wasconducted using SPSS 17.0., and the latent classes for the change of motivational type was investigatedusing M-Plus in the frame work of Latent Profile Analysis(LPA). The results indicated that fivegroups(increase of self-determination, self-determination maintenance, self-determination developmental delay,elf-determination confusion, decrease of self-determination group) were classified based on latent profile. Inaddition, parental control, academic self-concept, teacher-student relationship, test anxiety, avoidanceorientation, gender, father's education, and income were significantly related to each group. Lastly, theimplications for directions of the adolescent counseling, limitations and future research are discussed.

애착유형과 친밀감의 관계에서 온라인 공간의 반응성 경험의 매개효과
이서현(고려대학교) ; 양은주(고려대학교) ; 우성범(고려대학교) ; 권정혜(고려대학교) pp.275-290 https://doi.org/10.16983/kjsp.2014.11.1.275
초록보기
초록

Abstract

Since the emergence and development of online space, online communication becomes more popularamong adolescents. The aim of this study was to examine how attachment styles would predict changesin responsiveness experience in online space, which, in turn, affect the level of intimacy with close friends. A total of 650 adolescents (males 49.9%, females 50.1%) with an age range between 14 and 17completed a questionnaire three times in a 6-month interval. Latent growth modeling was used to test amodel in which changes in responsiveness experience would mediate the relationship between attachmentstyles and intimacy. Results supported the linear change model of responsiveness experience. Avoidantattachment was negatively associated with the initial level of responsiveness experience. Anxious attachmentwas positively related to the initial level of responsiveness experience, but negatively predicted the changesof perceived responsiveness. Finally, the implications, limitations, direction for future studies were discussed.

가정폭력이 아동의 대인관계문제에 미치는 영향: 발달자산의 조절효과
박주희(전남대학교) ; 신현숙(전남대학교) pp.291-315 https://doi.org/10.16983/kjsp.2014.11.1.291
초록보기
초록

선행연구에서 가정폭력이 여러 부적응 문제의 발생과 관련되지만 가정폭력에 노출된 일부 아동에서는 부적응 문제가 발견되지 않았다. 이러한 배경에서, 대인관계문제의 발생에 미치는 가정폭력의 영향이 발달자산에의해 조절되는지를 검증할 목적으로 이 연구를 수행하였다. 조사대상 초등학교 5, 6학년 학생들 중에서 가정폭력을 직접 경험했거나 목격한 적이 있는 학생 683명(남학생 351명, 여학생 332명)을 대상으로 가정폭력, 외적 및 내적 발달 자산, 대인관계문제를 평가하는 척도를 실시하여 자료를 수집하였다. 구조방정식모형 분석을 적용하여 연구가설을 검증하였다. 연구에서 밝혀진 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 가정폭력과 대인관계문제 간 관계에서 외적 발달자산의 조절효과가 유의하지 않았지만, 외적 발달자산이 대인관계문제에 미치는 직접 효과가 유의하였다. 둘째, 가정폭력과 대인관계문제 간 관계에서 내적 발달자산의 조절효과가 유의하였다. 이는 가정폭력이 대인관계문제의 발생에 미치는 부정적 영향을 내적 발달자산이 완충한다는 것을의미한다. 또한 가정폭력에 많이 노출된 집단과 적게 노출된 집단의 대인관계문제 수준이 내적 발달자산의보유 정도에 따라 달라서, 가정폭력에 많이 노출된 집단에 비해 적게 노출된 집단에서 대인관계문제의 발생을 완화시키는 내적 발달자산의 보호효과가 더욱 컸다. 이러한 결과에 비추어, 외적 발달자산은 아동이 가정폭력에 노출된 정도와 무관하게 대인관계문제의 발생가능성을 낮추는 자산으로서 기능하며, 내적 발달자산은 가정폭력이라는 위험요인이 대인관계문제에 미치는 영향을 완화시키는 보호요인으로 작용한다는 점을 알수 있다. 이 연구의 결과는 아동이 가정폭력에 노출되기 이전에 또는 가정폭력에 노출되었더라도 그 직후에내적 발달자산을 증진시킴으로써 가정폭력의 부정적 영향을 감소시키는 예방과 조기개입이 필요함을 시사한다. 마지막으로, 이 연구의 제한점과 후속연구를 위한 제언을 제시하였다.

Abstract

The negative effects of exposure to domestic violence on children’s development are well established in theliterature. However, not all of the children who have been exposed to domestic violence are maladjusted butsome are resilient in the face of such adversity. The purpose of this study was to examine the moderatingeffects of external and internal developmental assets on the relations between children’s exposure to domesticviolence and their interpersonal problems. Six-hundred eighty-three 5th- and 6th-graders (351 boys, 332girls) participated in this study. Data were collected through a questionnaire designed to measure theexposure to domestic violence, developmental assets, and interpersonal problems. Correlational analyses andthe structural equation modeling were conducted to test research hypotheses. The results of this study weresummarized as follows. First, the moderating effect of external developmental assets on the relations betweendomestic violence and interpersonal problems was not significant. However, external assets had a positivemain effect on interpersonal problems. That is, regardless of the level of domestic violence, externaldevelopmental assets functioned as assets in decreasing interpersonal problems. Second, the moderating effectof the internal developmental assets was significant. Therefore, the relations between children’s exposure todomestic violence and the level of interpersonal problems differed by the degree to which they have internaldevelopmental assets. Particularly, the moderating effect of internal developmental assets was stronger in thelow domestic violence exposure group than in the high domestic violence exposure group. These resultsimply that internal developmental assets work as protective factors to ease off the negative effects of the riskcalled domestic violence. Prevention and early intervention should be effective when provided before childrenare exposed to domestic violence or immediately after domestic violence exposure occurs. Finally, thelimitations of this study and suggestions for future research were discussed.

성격강점 및 덕목 그리고 행복 간 관계에서 학교적응의 매개효과
김현정(고려대학교) ; 고영건(고려대학교) pp.317-334 https://doi.org/10.16983/kjsp.2014.11.1.317
초록보기
초록

성격강점 및 덕목은 아동 및 청소년의 행복에 기여할 수 있는 중요한 변인으로 평가받고 있다. 본 연구에서는 아동 및 청소년의 성격강점 및 덕목과 행복 간 관계에서 학교적응이 매개효과를 나타내는지 알아보고자 하였다. 이를 위해 한 초등학교의 4학년부터 6학년까지 총393명(남자 199명, 여자 194명)의 학생을 대상으로 설문을 실시하였다. 상관분석 결과, 각 성격 덕목은 행복 및 학교적응과 정적인 상관을 나타냈다. 6가지의 성격 덕목을 하나의 잠재변인으로 구성하여 성격 덕목이 학교적응을 매개로 하여 행복에 미치는 효과를 구조방정식 모형을 사용해 검증하였다. 그 결과, 학교적응이 성격 덕목과 행복의 관계를 완전히 매개하는모형이 타당한 것으로 나타났다. 즉 성격강점 및 덕목이 행복에 직접적인 영향을 주는 것이아니라 학교적응을 통해 간접적으로 영향을 미친다는 점을 확인하였다. 이 결과를 토대로 아동 및 청소년의 행복을 높이기 위해서는 학생들 개인의 성격강점 및 덕목을 증진시키는 것뿐만 아니라, 학교적응 수준을 높이는 것이 필수적임을 제안하였다. 끝으로 연구의 제한점및 추후 연구를 위한 제안이 논의되었다.

Abstract

Character strengths and virtues are considered as important factors which may contribute to child andadolescent happiness. The present study examined the mediating effects of school adjustment on therelationship between character strengths and virtues, and happiness. The subjects were 393 elementaryschool children (199 boys, 194 girls) from grade 4 to 6 were participated in the study. The correlationanalysis revealed that character virtues were positively correlated with happiness and school adjustment. Then the mediating effects of school adjustment on the relationship between character strengths andvirtues, and happiness were examined using structural equation modeling. The result revealed that schooladjustment fully mediated the relationship. In conclusion, the present study showed that child andadolescent character strengths and virtues affect happiness indirectly through school adjustment. Accordingly, it is suggested the importance of school adjustment for child and adolescent happiness. Lastly, the implications and limitations of the present study were discussed.

한국심리학회지:학교