본 연구는 열심히 공부하고 학교생활을 잘하려는 사회적 이유, 즉 사회적 목표(사회적 승인목표, 참여목표, 지위목표, 관심목표 및 책임목표)가 성취목표지향성(숙달접근목표, 수행접근목표) 및 기본심리욕구를 매개로 또래관계의 질과 수업참여에 대해 어떠한 효과가 있는지 알아보는데 목적이 있었다. 연구대상은 3개 중학교에서 표집된 중학생 582명이었다. 연구결과 첫째, 사회적 승인목표는 수행접근목표를 정적으로, 기본심리욕구를 부적으로 예측하였으며, 기본심리욕구를 매개하여 수업참여 및 또래관계 질을 부적으로 예측하였다. 둘째, 사회적 참여목표는 수행접근목표와 또래관계의 질을 정적으로, 숙달접근목표와 수업참여를 부적으로 예측하였으며, 숙달접근목표를 매개하여 수업참여를 부적으로 예측하였다. 셋째, 사회적 지위목표는 수행접근목표와 숙달접근목표뿐만 아니라 기본심리욕구도 모두 정적으로 예측하였다. 넷째, 사회적 관심목표는 수행접근목표를 부적으로 예측한 반면, 숙달접근목표, 기본심리욕구, 또래관계 질을 이미 정적으로 예측하였다. 사회적 지위목표와 관심목표는 각각 기본심리욕구의 단일매개를 통해, 또는 숙달접근목표와 기본심리욕구의 이중매개를 통해 또래관계의 질을 정적으로 예측하였다. 또한 사회적 지위목표는 기본심리욕구 및 숙달접근목표의 단일매개를 통해, 사회적 관심목표는 기본심리욕구 및 숙달접근목표의 단일매개뿐만 아니라 숙달접근목표와 기본심리욕구의 이중매개를 통해 수업참여를 정적으로 예측하였다. 마지막으로, 사회적 책임목표는 수업참여에 대해 정적 직접효과만 유의한 것으로 나타났다. 연구결과의 이론적 함의를 논의하고, 향후 연구방향을 제시하였다.
The purpose of this study was to examine the structural relationship among social goals, academic achievement goal orientations, basic psychology needs, quality of peer relationship, and academic engagement of adolescents. The participants were 592 seventh grade students in 3 middle schools. Main results were as follows. First, social approval goal, affiliation goal, and status goal had positive effects on performance-approach goals, whereas social concern goal had negative effect on performance-approach goals. Social concern goal and status goal had positive effects on mastery-approach goals, whereas social affiliation goal had negative effects on mastery-approach goals. Second, social concern goal and status goal had positive effects on basic psychological needs, whereas social approval goal had negative effect on basic psychological needs. Third, social affiliation goal and concern goal had positive direct effects on quality of peer relationship. Basic psychological needs mediated the associations of social approval, concern, and status goals with quality of peer relationship. Mastery-approach goals and basic psychological needs had dual-mediation effects on the relationship between social concern, status goal and quality of peer relationship. Fourth, both mastery-approach goals and basic psychological needs had mediation effects on the relationship between social concern, status goal and academic engagement. Mastery-approach goals and basic psychological needs had dual-mediation effects on the relationship between social concern, status goal and quality of peer relationship. The importance of social goals as well as academic achievement goals were highlighted for the more comprehensive understanding of peer relationship and academic engagement of adolescents.
이 연구는 초등학교 6학년을 대상으로 우정관계 질투가 관계적 공격성으로 이어지는 과정에서 내부귀인, 외부귀인 그리고 자기효능감의 조절효과를 살펴보고자 실시하였다. 연구대상은 서울과 경기도의 초등학교 6학년에 재학 중인 학생 570명으로 측정도구는 우정관계 질투척도, 또래갈등 척도, 귀인성향 척도, 자기효능감 척도로 설문조사를 시행하였다. 이 연구의 주요결과는 다음과 같다. 첫째, 우정관계 질투는 관계적 공격성과 정적 상관이 나타났다. 둘째, 중다회기분석을 통하여 조절효과를 검증한 결과 외부귀인과 자기효능감이 우정관계 질투와 관계적 공격성간의 관계에서 조절효과를 나타냈다. 상호작용효과를 분석했을 때 외부귀인이 높은 사람은 우정관계 질투가 높을수록 관계적 공격성이 높은 것으로 나타났다. 또한 자기효능감의 경우에는 자기효능감의 각 수준에 따라 차이가 있는 것으로 나타나 자기효능감이 높은 사람이 우정관계 질투가 낮아질 때 관계적 공격성이 감소하는 것으로 나타났다. 마지막으로 이 연구의 제한점과 의의에 대하여 논의하였다.
The present study examined the effects of friendship jealousy on relational aggression of early adolescents and addressed the question as to whether locus of control and self-efficacy had any moderating effect upon the relationship between friendship jealousy and relational aggression. The participants of this study consisted 570 students(6th grade, 276 boys & 294 girls) from elementary schools located in Seoul and Gyeounggi province. It was measured with Friendship Jealousy Questionnaire(Parker & Low, 1999), Locus of Control Scales (Levenson, 1981), Self-Efficacy Scales(Cha, J. E., Kim, A. Y., 1996). The Peer Conflict Scale(Marsee, Komonis, & Frick, 2004) was used to measure the level of relational aggression. Statistical analyses of data used for this study comprised the following methods; frequency, mean, standard deviation, and hierarchical regression. The results indicated that the level of friendship jealousy and external locus of control of elemantary school students increased the level of relational aggression whereas the level of self-efficacy decreased the level of relational aggression. In addition, external locus of control and self-efficacy moderated the effects of friendship jealousy on relational aggression whereas internal locus of control did not.
내담자의 심리․정서와 별개로 이루어질 수 없는 진로 상담은 부정적 심리․정서를 극복하도록 조력해 주는 것이 중요하다. 그러나 특별한 심리․정서적 문제를 지니지 않은 내담자라 하더라도 급변하는 현대사회에서 자신이 지닌 긍정적 강점을 발견, 향상시켜 생애 전체에 걸친 자신의 진로를 스스로 잘 꾸려나갈 수 있는 심리적 자원을 마련하도록 조력해 주는 것 또한 중요한 의의가 있다. 이에 본 연구의 목적은 긍정적 심리 자원과 진로 변인 간의 관계를 다룬 국내 학술연구의 동향 및 연구결과를 분석함으로써 향후 진로 상담 및 연구에서의 긍정적 심리자원 활용에 대한 시사점을 살펴보는데 있다. 이를 위해 긍정심리자본(psychological capital) 개념에서 도출한 ‘자기효능감(self-efficacy), 희망(hope), 복원력(탄력성, resilience), 낙관성(optimism)’ 4개 요소와 Fitzgerald와 Rounds(1989)가 개발한 진로 및 직업상담 분야 연구주제 분류기준에서 도출한 ‘가치관, 생애주기, 은퇴, 자아정체감, 진로결정, 진로발달단계, 진로성숙, 진로전환, 진로행동, 진로효능감, 흥미’ 11개 요소를 조합하여 KCI 등재지 중 교육학, 사회과학, 심리과학 중분야에 해당하는 학술지에 게재된 논문 56편을 분석하였다. 이와 같은 방법을 통해 첫째, 일반적 동향(연도별 현황, 연구대상, 연구방법), 둘째, 연구결과에 대한 분석과 시사점을 제시하였다. 또한 진로 상담 및 연구에서 긍정심리자본 요소별로 어떤 방향의 추가적 관심을 더 기울여볼 수 있을 것인지에 대해 논의하였다.
It is important that career counselling helps the client to overcome a negative psychology or emotion. But it is also worthwhile work that helping the client who has not psychological problem and lives in rapidly changing society to manage a career: life-span perspectives for oneself by developing their positive psychology strengths. The aim of this study was to provide the information abut the trends and to inquire into issues of career counselling or study in relations between positive psychological resource and career variable. A total 56 empirical articles in the Korean Journal of education, social science, psychology science fields were classified into 4 component elements of positive psychological capital (Luthans, Avolio, Avey & Norman, 2007) and 11 component elements of substantive areas of career and vocational counseling research devised(Fitzgerald & Rounds, 1989). Conclusively (1) analyzed trends as follows: yearly, objects, methodologies distribution, (2) analyzed results of relations between positive psychological resource and career variable, (3) discussed a way to application.
본 연구의 목적은 청소년의 아동기 학대경험과 학교폭력 가해 및 피해경험 간의 관계에서 초기 부적응 도식의 매개효과를 알아보고자 하는 것이다. 이를 위해 경기도 소재 중․고등학교의 중3, 고1 학생 502명을 대상으로, 아동기 학대경험 척도, 학교폭력 가해 및 피해경험 척도, 초기 부적응도식 단축형을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학대경험, 초기 부적응 도식, 학교폭력 가해 및 피해경험 간에는 모두 유의한 정적상관이 나타났다. 둘째, 아동기 학대경험과 학교폭력 경험 간의 관계에서 초기 부적응 도식은 부분 매개효과가 있는 것으로 나타났다. 학교폭력 가해의 경우, 융합, 유기도식이 아동기 학대경험과 학교폭력 가해경험 간의 관계를 부분 매개하였다. 피해경험의 경우 복종도식이 아동기 학대경험과 학교폭력 피해경험 간의 관계를 부분 매개하였다. 이 같은 연구결과는 학교현장 및 상담장면에서 학교폭력 가해자와 피해자를 이해하고, 학교폭력예방과 상담개입에 대한 유익한 자료가 될 것이다. 끝으로 본 연구의 의의 및 제한점과 향후 연구방향에 대해 논의하였다.
The purpose of this study was to evaluate the mediating effect of early maladaptive schemas in the relationship between adolescents' childhood abuse and school violence offense and victimization experience. The participans were 502 9th grade middle school students and high school freshman in Gyeonggi-do, who filled out the Questionnaires with child abuse scale, School violence experienced scale, Early maladaptive schemas - short form scale. The results of this study were summarized as follows. First, by analyzing the correlations among variables, there were a significant static relationships among adolescents' childhood abuse, early maladaptive schemas and school violence offense/victimization experience. Second, the early maladaptive schemas partially mediated the relationship between childhood abuse and school violence experiences. In school violence offense, a enmeshment and abandonment schema partially mediated the link between childhood abuse and school violence experience. In school violence victimization, a subjugation schema partially mediated the link between childhood abuse and school violence. This research results can help ourselves to understand perpetrators/victims of school violence and it may suggest informative resources in school fields and counseling for school violence prevention. For the last, based on the represented results, the implications and limitations of this study was discussed.
본 연구는 전문상담교사의 상담 경력과 수퍼비전 경험이 사례개념화 능력과 역전이 관리 능력에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 총 141명의 전문상담교사를 대상으로 상담 경력, 수퍼비전 경험(횟수), 사례개념화 능력 및 역전이 관리 능력을 측정하였다. 수집된 자료는 일원분산분석 및 사후검증을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 전문상담교사의 상담 경력에 따른 집단 간에 사례개념화 능력은 중간경력과 고경력 집단 간에 유의미한 차이를 보였고, 역전이 관리 능력은 집단 간 차이가 없는 것으로 나타났다. 한편, 전체 역전이 관리 능력에서 집단 간 차이가 없었던 것과는 달리, 역전이 관리 능력의 하위 요인인 ‘불안관리’ 영역에서는 고경력 집단이 중간경력 집단에 비해 유의미하게 높은 차이를 보이는 것을 확인할 수 있었다. 둘째, 전문상담교사의 수퍼비전 경험에 따른 집단 간에 사례개념화 능력 및 역전이 관리 능력은 수퍼비전 저경험 집단에 비해 고경험 집단이 유의미하게 높은 차이가 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로 연구의 의의와 학교 상담과 전문상담교사 교육에 대한 시사점을 논의하였다.
The purpose of this study was to analyse differences in school counselors' case conceptualization and counte-rtransference management abilities by their career length and supervision experiences. A total of 141 professional school counselors' career, supervision experience, case conceptualization ability and countertransference management ability were surveyed. The collected data were analysed by one-way ANOVA, and Scheffe follow-up verification. The study results are as follows. First, the high professional school counselor career group showed statistically higher case conceptualization ability than the middle professional school counselor group. But there was no difference in countertransference management ability among the professional school counselor's career groups. On the other hand, on ‘anxiety management’, a factor of overall countertransference management ability, the high professional school counselor career group showed statistically higher than the middle professional school counselor career group. Second, the more than the higher supervision experiences group is better case conceptualization ability and countertransference management ability than the lower supervision experiences group. Based on these results, the implications of school counseling and school counselor's education. were discussed.
이 연구의 목적은 청소년의 자의식을 신뢰롭고 타당하게 측정하기 위하여 최근 미국에서 개발된 Takishima- Lacasa 등(2014)의 아동․청소년 자의식 척도 개정판(Revised Self-Consciousness Scale for Children: R-SCS-C)을 번안하고 우리나라 청소년들을 대상으로 신뢰도와 타당도를 검증하는데 있다. 본 연구는 다음과 같이 진행되었다. 첫째, 척도 원저자로부터 아동․청소년 자의식 척도 개정판(R-SCS-C)의 한국어 번안 및 사용에 관한 허락을 받은 다음, 척도를 번안하여 3명의 중학교 1학년 학생들에게 예비적으로 실시하고 전문가 3명(학교심리사 1급, 초등학교 교사, 중학교 영어교사)의 감수를 받아 문항을 수정하였다. 둘째, 최종 번안본을 초등학교 5학년에서 중학교 3학년까지의 1,150명(남학생 542명, 여학생 608명)에게 실시하여 수집한 자료에 탐색적 요인분석, 확인적 요인분석, 상관분석, 분산분석을 실시하였다. 탐색적 요인분석의 결과, 청소년 자의식의 3요인(공적 자의식, 사적 자의식, 사회불안)이 구분되었고, 이러한 요인구분은 선행연구의 결과와 일치하였다. 세 요인에 교차적재된 한 문항을 삭제하여, 최종적으로 총 28개 문항의 청소년 자의식 척도를 구성하였다. 확인적 요인분석의 결과, 3요인모형의 적합도가 양호한 것으로 나타났다. 또한 청소년 자의식 척도의 내적일관성지수와 반분검사신뢰도가 양호하였다. 분산분석의 결과, 청소년 자의식 수준이 학교급과 성별에 따라 유의한 차이를 나타냈다. 자의식 총점, 공적 자의식, 사적 자의식, 사회불안 각각에서 중학생이 초등학생보다 유의하게 높았고, 여학생이 남학생보다 유의하게 높았다. 상관분석의 결과, 청소년 자의식 척도의 하위요인 점수들과 청소년 자의식에 관한 국내외 연구에서 사용된 Fenigstein 등(1975)의 척도의 하위요인 점수들 간 정적 상관이 유의하였다. 또한 청소년 자의식 척도 하위요인과 자의식 관련변인인 사회불안, 우울, 삶의 만족, 긍정 정서, 부정 정서 간 상관 역시 대체로 유의하였다. 이처럼 신뢰롭고 타당한 청소년 자의식 척도는 우리나라 청소년들의 자의식을 이해하고 평가하는 학교심리 실제에 유용할 것으로 기대된다.
There is a paucity of reliable and valid measures of adolescents’ self-consciousness. The purpose of this study was to test the reliability and validity of Takishima-Lacasa et al.’s Revised Self-Consciousness Scale for Children (R-SCS-C) in Korean adolescents. First, the R-SCS-C was translated into Korean, pilot items were administered to three 7th graders, and items were modified with the help of three professionals (a school psychologist, an elementary school teacher, and a middle school English teacher). Second, the final form of the R-SCS-C was administered to 1,150 students in Grades 5 to 9 (542 boys, 608 girls). Data were analyzed through exploratory factor analyses, confirmatory factor analyses, correlational analyses, and analyses of variances. The results of the exploratory factor analyses yielded three factors (public self-consciousness, private self-consciousness, social anxiety), which were also identified in previous studies. After one cross-loaded item was removed, the Self-Consciousness Scale for Adolescents was composed of 28 items. Confirmatory factor analyses revealed that the three-factor model has a resonable fit to the observed data. Also, internal consistency and split-half reliabilities of the Self-Consciousness Scale for Korean Adolescents were high. Grade-related and gender differences in the overall self-consciousness and the three subscales were all significant. Self-consciousness of middle school students was higher than that of elementary school students, and girls reported higher self-consciousness than did boys. The concurrent evidence of the Self-Consciousness Scale for Korean Adolescents was supported through statistically significant correlations between its subscale scores and the subscale scores of Fenigstein et al.’s Self-Consciousness Scale. In addition, the convergent and discriminant evidence of the Self-Consciousness Scale for Korean Adolescents was supported through significant correlations between the three factors of the Self-Consciousness Scale for Korean Adolescents and social anxiety, depression, satisfaction with life, positive affect, and negative affect. Such findings imply that the Self-Consciousness Scale for Korean Adolescents be a reliable and valid measure and be useful for school psychological practices of understanding and assessing Korean adolescents’ self-consciousness.