본 연구의 목적은 일반대학 학생이 대학생활 과정에서 이루어 가야야 할 대학생성공 척도를 개발하고 타당성을 검증하기 위한 것이다. 척도를 개발하기 위해 첫째, 대학생성공 인식조사 연구 분석, 문헌 검토, 전문가 인터뷰를 통해 예비문항을 개발하였다. 이에 따라 6요인의 145문항이 완성되었다. 둘째, 예비문항에 대한 요인을 분석하기 위해 대학생 301명을 대상으로 예비조사를 실시하였다. 탐색적 요인 분석결과, 6요인의 48문항이 추출되었다. 셋째, 예비조사에서 추출된 문항에 대한 타당도를 검증하기 위해 대학생 609명을 대상으로 본조사를 실시하였다. 조사 대상자를 두 그룹으로 구분하고 교차타당도를 검증하여, 6요인의 26문항이 도출되었다. 최종 도출된 요인과 문항은 ‘삶의 목표 설정’ 5문항, ‘진로개발’ 4문항, ‘주도적 학업’ 5문항, ‘대인관계 증진’ 5문항, ‘성숙한 시민의식’ 3문항, ‘자기성장’ 4문항이다. Thriving Quotient(성장 지수)와 상관분석을 실시하여 수렴타당도를 확인하였으며, 성적, 학교적응, 진로결정, 주관적 행복감과 상관분석을 실시하여 준거관련타당도를 검증하였다. 학생성공 척도와 TQ는 유의미한 상관을 나타냈으며, 준거관련타당도 분석결과 통계적으로 모두 유의미한 결과가 나타나 본 척도의 타당도를 확보하였다. 마지막으로 본 연구의 의의와 기존 연구에서 개발된 학생성공 관련 척도와의 차이점에 관해 논의하였으며, 본 연구의 학문적 의의와 실무적 의의 및 제한점과 향후 연구 방향을 제시하였다.
This study was conducted to develop and verify the validity of a university student success scale. To develop the scale, first, preliminary questions were developed after conducting research on college students’ perceptions of success, a literature review, and expert interviews. Accordingly, 145 items for 6 factors were developted. Second, a preliminary survey was conducted on 301 college students to analyze the preliminary questions’ factors. As a result of exploratory factor analysis, 48 items for all 6 factors were selected. Third, the cross-validation of the extracted items was verified and the construct validity, convergent validity, and criterion-related validity were verified by conducting a survey on 609 college students. Thriving Quotient analysis, which is a growth index, and correlation analysis were conducted to verify the items’ convergent validity. To verify the items’ validity, a correlation analysis was conducted with the respondents’ GPA from the preceding semester, career decisions, and subjective happiness and the degree to which they had adapted to college life. As a result of the final analysis, 26 questions were selected for all 6 factors. The finally derived factors and questions were ‘Setting a life goal (5 questions)’, ‘Career development (4 questions)’, ‘Initiative study (5 questions)’, ‘Improvement of interpersonal relationships (5 questions)’, ‘Mature citizenship (3 questions)’ and ‘Self-growth (4 questions)’. The student success scale and thriving quotient were statistically significantly correlated. Criterion-related validity analysis was conducted to identify all statistically significant results, indicating the scale’s validity. This paper discusses this study’s significance and limitations, how the scale developted in this study is different from other student success instruments, its academic and practical significance, and directions for future research.