바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Korean Journal of School Psychology

Middle school students' perceptions and their own level of peer relationship competence

Abstract

The purpose of this study is to explore middle school students' perception of peer relationship competence by concept mapping and to find out the importance of each statement describing peer relationship competence and their own level of competence. For this, 18 students solicited, gathered and analyzed statements that 160 middle school students' participated and wrote and then did multidimensional scaling and hierarchical cluster analysis. In addition, 156 students rated the importance of each describing peer relationship competence and their own level of competence. Results were as follows: First, 79 statements of peer relationship competence were solicited and as a result of concept mapping peer relationship competence were categorized as ‘emotional characteristic’, ‘enterprising’, ‘group harmony’, ‘social skill’, ‘material factor’, ‘physical factor’ and ‘external strong force’. Second, except for ‘group harmony’ in all categories, importance of peer relationship competence and middle school students' level of competence showed no significant differences. To compare with the precedent study about high school students, they consider external categories as a factor of peer relationship competence, but high school students considered internal categories divided into relationship formation and promotion as a factor of peer relationship competence. As this study explored middle school students' peer relationship competence in 7 categories, it suggested that program for middle school students who are having trouble with peer relationship and measurement scale considered characteristic of middle school students' peer relationship should be developed.

keywords
또래관계 역량, 발달단계, 개념도, Peer relationship competence, developmental stage, concept mapping

Reference

1.

김윤명 (2009). 청소년과 성인이 지각하는 한국인의 특성. 청소년포럼. 한국청소년문화연구소, 21, 10-34.

2.

김융희 (2001). 청소년 발달단계에 따른 특성과 발달 과업으로서의 교육적 과제에 대한 새로운 가설. 한국교육연구소소식, 55(0), 79-87.

3.

김의철, 박영신 (2004). 한국청소년 문화와 부모와의 관계: 토착심리 탐구. 서울: 교육과학사.

4.

김지영 (2009). 남녀 청소년의 가족 및 또래요인과 자아존중감. 중앙대학교 대학원 석사학위 논문.

5.

김희화, 김경연 (1999). 청소년의 자아존중감 성별차이와 발달적 변화. 대한가정학회지: 대한가정학회, 37(5), 1-14.

6.

박경애, 이재규, 권해수 (1998). 대인관계향상 프로그램 개발. ’98 청소년 상담연구 63. 청소년 대화의 광장.

7.

연합뉴스 (2009년 8월 16일). “교내 언어폭력에 시달릴라.”

8.

오원정, 이은해 (2000). 아동의 친구관계 특성과 자아지각의 관계. 생활과학집: 연세대학교 생활과학 연구소, 14(1), 36-48.

9.

은혁기 (1999). 청소년들의 대인관계 실태와 대인 만족에 대한 조사 연구. 청소년들의 대인관계: 제2회 안양 청소년상담 세미나자료. 안양시청소년 상담실.

10.

이경은 (2008). 청소년의 사회불안에 대한 스트레스 - 취약성 모델 검증. 숙명여자대학교대학원 석사학위 논문.

11.

이규미, 구자경, 김은정, 이시형 (2001). 외톨이 청소년의 심리사회적 특성에 관한 연구. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 13(1), 147-162.

12.

이은해, 고윤주 (1999). 학령기 아동을 위한 친구관계의 질 척도개발에 관한 연구. 아동학회지: 한국아동학회, 20(2), 225-242.

13.

이은해, 고윤주, 오원정 (2000). 청소년기 친구에 대한 만족감과 친구의 지원 및 갈등해결. 한국심리학회지, 13(3), 105-121.

14.

이은주 (1995). 빈곤층 아동의 또래관계 역량. 숙명여자대학교 대학원 석사학위 논문.

15.

이진화 (1983). 연령, 성별, 사회 측정적 지위에 따른 아동의 자기능력지각과 부모의 책임지각. 동아대학교 대학원 석사학위 논문.

16.

장휘숙 (2004). 청년심리학. 서울: 박영사.

17.

정순지 (1990). 지능에 대한 개념 및 자아능력지각과 학업 성취에 관한 연구. 부산대학교대학원 석사학위 논문.

18.

정선진 (2003). 학령기 아동의 행동문제와 또래지위 및 친구관계의 질. 연세대학교 대학원 석사학위 논문.

19.

정찬석 (2004). 청소년 내담자가 지각한 상담의 도움 측면 탐색 연구. 연세대학교 대학원 박사학위 논문.

20.

지승희, 박정민, 임영선 (2005). 인턴상담원이 지각하는 개인상담 수퍼비전에서의 도움 및 아쉬운 경험. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 17(1), 75-90.

21.

천수혜 (2008). 청소년의 여가활동과 또래애착이 학교생활 적응에 미치는 영향. 대구대학교대학원 석사학위 논문.

22.

최성윤 (2000). 또래관계와 심리사회적 적응과의 관계에 대한 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위 논문.

23.

최윤정, 김계현 (2007). 고학력 기혼여성의 진로단절 위기 경험에 대한 개념도(Concept Mapping) 연구: 진로지속 여성과 중단 여성 간의 비교. 상담학연구, 8(3), 1031-1045.

24.

최정미, 김미란 (2003). 청소년의 친구관계 특성과 만족도 및 자아존중감에 관한 연구. 청소년학연구, 10(3), 373-394.

25.

최한나 (2007). 좋은 슈퍼비전 관계에 대한 수퍼바이지의 인식차원. 서울대학교 대학원 박사학위 논문.

26.

최한나, 김삼화, 김창대 (2008). 청소년이 지각한 또래관계 역량. 상담학연구, 9(1), 181-197.

27.

한성열 (1994). 한국문화와 그릇된 교육의식 및 관행. 한국심리학회지: 사회문제, 1(1), 95-107.

28.

Asher, S. R., & Hymel, S. (1981). Children's social competence in peer relations: Sociometric and behavioral assessment. In J. D. Wine & M. D. Smythe (Eds.), Social competence. New York: Guilford Press.

29.

Beneson, J. F., & Dweck, C. (1986). The development of trait explanation and self-evaluation in the academic and social domains. Child Development, 57, 1179-1187.

30.

Bigelow, B. J., & La Gaipa, J. J. (1980). The development of friendship values and choice. In H. B. Foot, A. J. Chapman, & J. R. Smith (Eds.), Friendship and social relations in children (pp.15-44). New York: Wiley.

31.

Bishop, J. A., & Inderbitzen, H. M. (1995). Peer Acceptance of Friendship: An Investigation of the Relation to Self-Esteem. Journal of Early Adolescence, 15, 476-489.

32.

Clark, M. L., & Bittle, M. L. (1992). Friendship expectations and the evaluation of present friendships in middle childhood and early adolescence. Child Study Journal, 22, 115-135.

33.

Conrad, M.,. & Hammen, C.(1993). Protective and resource factors in high-and low-risk children: A comparison with unipolar, bipolar, medically ill, and normal mothers. Development and Psychopathology, 5(4), 593. Cambrige University press.

34.

Eccle, J. S., Wigfield, A., Flanagan, C. A., Miller, C., Reuman, D. A., & Yee, D. (1989). Self-concepts, domain values and self-esteem: Relation and change at early adolescence. Journal of Personality, 57(2), 283-310.

35.

Edgar, D. (1980). Introduction to Australian Society. Sydney: Prentice-Hall.

36.

Erwin, P. (1998). Friendship in childhood and adolescence. New York: Routledge.

37.

Frankel, K. A. (1990). Girls' perceptions of Peer Relationship Support and Stress. Journal of Early Adolescence, 10, 69-88.

38.

Gol, A. R., & Cook, S. W. (2004). Exploring the underlying dimensions of coping: A concept mapping approach. Journal of Social and Clinical Psychology, 23, 155-171.

39.

Harter, S. (1988). Developmental processes in the construction of the self. In T. D. Yawkey, & J. E. Jonson (Eds.), Integrative process and socialization only to middle children. NJ: Lawrence Erlbaum.

40.

Kane, M. & Trochim, W. M. K. (2006). Concept mapping for planning and evaluation. Sage: California.

41.

Keefe, K., & Bermdt, T. J. (1996). Relations of Friendship Quality to Self-Esteem in Early Adolescence. Journal of Early Adolescence, 16, 110-129.

42.

Kernberg, P. F, Clarkin A. J., Greenblatt, E., & Cohen, J. (1992). The Cornell interview of peers and friends: Development and validation. Journal of the American Academy and Adolescent Psychiatry 31(3), 483-489.

43.

Larson, J. J., Whitton, S. W., Hause, S. T., & Allen, J. P. (2007). Being close and being social: Peer rating of distinct aspects of young adult social competence. Journal of Personality Assessment, 89(2), 136-148.

44.

Mendelson, M. J., & Aboud, F. E. (1999). Measuring friendship quality in late adolescents and young adults: McGill Friendship Questionnaires. Canadian Journal of Behavioral Science, 31(2), 130-132.

45.

Merten, D. E. (1996). Virility and Vulnerability; Responses to Rejection by Nonaggressive Junior High school boys. Journal of Early Adolescence, 16, 5-26.

46.

Moran, P. B., & Eckenrode, J. (1991). “Gender Differences in the Coasts and Benefits of Peer Relationships during Adolescence.” Journal of Adolescent Research, 6, 396-409.

47.

Ogbu, J. U. (1981). Origins of human competence cultural-ecological perspective. Child Development, 52, 413.

48.

Paulson, B. L., & Truscott, D., & Stuart, J. (1999). Clients' perception of helpful experiences in counseling. Journal of Counseling Psychotherapy, 46, 317-324.

49.

Paulson, B. L., & Worth, M. (2002). Counseling for suicide: Client perspective. Journal of Counseling and Development, 80, 86-93.

50.

Pryor-Brown, Lannie; Cowen, Emory L.(1990). Stressful life events, support, and children's school adjustment. psycscan development psychology, 11, 37. American Psychological Association.

51.

Reisman, J. M., & Shorr, S. I. (1978). Friendship claim and expectations among child and adult's. Child Development, 49, 913-916.

52.

Ramsey, P. G. (1991). Making friends in school: Promotion peer relationships in early childhood. New York: Teachers College, Columbia University.

53.

Sebald, H. (1986). Adolescents' Shifting Orientation toward Parents and peers: A Curvilinear Trend over Recent Decades. Journal of Marriage and the Family, 48, 5-13.

54.

Smoller, J., & Youniss, J. (1982). Social development through friendship. In K. H. Rubin, & H. S. Ross (Eds.), Peer relationships and social skills in childhood. New York: Springer-Verlag.

55.

Webster, N., & McKechnie, J. (1978). Webster's New Twentieth Century Dictionary of the English Language, Unabridged. New York: Collins World.

56.

Wigfield, A., Eccles, J. S., Iver, D. M., Reuman, D. A., & Midgley, J. (1991). Transitions during early adolescence: Change in children's domain-specific self-perceptions and general self-esteem across the transition to junior high school. Developmental Psychology, 27(4), 552-565.

57.

Wine, J. D. (1981). From defect to competence. In J. D. Wine (Eds.), Social Competence. New York: Guilford Press.

Korean Journal of School Psychology