주택부족 문제를 해결하기 위해 대규모로 단기간에 공급된 노후계획도시들은 준공 후 30년이 지나면서 건축물 노후화, 주차난, 기반시설 노후화 등의 문제에 직면해 있다. 그러나 현행 법제도 하에서는 체계적인 광역적 정비가 어려워 노후계획도시의 특성에 맞는 새로운 정비제도에 대한 요구가 높아지자, 정부는 노후계획도시의 특성에 맞는 정비를 위해 특별법을 제정하였다. 특별법은 노후계획도시의 정비를 위해 법의 적용 범위, 규제 완화 등 각종 특례 부여, 공공기여 방식 등을 규정하고 있다. 그러나 여전히 특별법의 역할, 특례의 형평성 및 공공기여의 적정성에 대한 논의가 필요하다.
The new towns, which were built on a large scale and in a short period of time to solve the housing shortage, are facing problems such as aging buildings, parking shortages, and deteriorating infrastructure as 30 years after completion. However, under the current legal system, it is difficult to carry out systematic and wide-scale maintenance, so the government has enacted a special act for improvement that fits the characteristics of old new town. The special act stipulates the scope of application of the law, granting various special exemptions such as deregulation, and public contribution methods in order to improvement of old new town. However, there is still a need to discuss the role of the special law, the equity of the special exemptions, and the adequacy of public contributions.