Article Detail

Home > Article Detail
  • P-ISSN 2671-8197
  • E-ISSN 2733-936X

A Study of the Modernity through Strategic Death and Post-mythical Sexuality of Kim, Dong-in: Focusing on <Potatoes>, <Baetharagi> and <A Insane painter>

Korean Studies Quarterly / Korean Studies Quarterly, (P)2671-8197; (E)2733-936X
2007, v.30 no.3, pp.227-249
https://doi.org/10.25024/ksq.30.3.200709.227
Jung-Ok Pyo
  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

This article has the aim to study Kim, Dong-in's viewpoint about modernization of a represented sexuality in his novels. Kim, Dong-in's sexuality is to be sorted with a binary formula: sacred and unsacred. His women are all unsacred regardless of being modernized or not. The unsacred women are commonly trapped with a sexual desire to be sacrificed as a tragic scapegoat. Their lot is destructive rather than cosmic with having excessive desires. This article defines excessive desirable sexuality as woman-excluded modernization strategy. The male order and system are renamed and decorated in the name of modernization but a female desire and free will are painted as a derailed side effect of modernization. This process can be named as Post Mythology. The archetypal female Image of Kim, Dong-in's novel are different from Korean mythical archetypes. This fact is related with an writer's biographical history. His female characters has a mixed female image of Western canonized novels. Accordingly, the born sexuality with writer's imaginative reading is derailed from our original mythical female image. Our original mythical sexuality has a strong life and fidelity. Makmakbuin, Wongangami, Gungsang's wife, and Dangumagi are the image keeping earth and house and family. They all have a strong will. In contrast with traditional and mythical women, Kim's women are ruined and destroyed with their excessive desires. The derailed sexuality is functioned as a post mythological process. In addition to a derailed sexuality and post mythology, Kim's women are all killed by herself or male characters. Kim have referred to his writing skill as 'the skill of handling dolls'. So, his female characters are inevitably killed by herself and murdered. Then, their death will have a strategic meaning and the accomplished art after female character's death will have a mythical meaning.

keywords
Post-Myth, Modernization, Archetypal Sexuality, the skill of handling dolls, Strategic Death, Desire, vraisemblable, 탈신화, 근대화, 원형적 여성성, 인형조종술, 전략적 죽음, 욕망, 乏盡性.


Reference

1

(2006) 金東仁 短篇 全集, 서울: 가람기획

2

(2005) 사실주의 소설의 재인식, 서울: 한국학술정보

3

(2006) 문학과 신화. 한국문학과 신화, 서울: 예림기획

4

(2005) 여성성과 대중성이라는 문제설정: 젠더화된 문화적 기억의 재현을 중심으로, 시학과 언어학회

5

(2001) 한국 여성 그들은 누구인가, 서울: 한국학술정보

6

(2006) 한국인의 자서전, 서울: 웅진

7

(2000) 한국 소설사, 서울: 도원미디어

8

(2003) 세계 신화 속의 여성들, 서울: 도원미디어

9

(2005) 한국의 신화, 서울: 한얼미디어

10

(2000) 비평의 해부, 서울: 한길사

11

(2003) 어휘로 풀어 읽는 영상기호학, 서울: 시각과 언어

12

(2006) 신화로 읽는 여성성She, 서울: 동인

13

(1998) 이미지와 상징, 서울: 까치

14

(2006) 近代文學의 形成과 感情論 ,

15

(2003) 우리가 정말 알아야 할 우리 신화,

16

(2004) 다시 읽는 한국 신화, 서울: 휴먼북스

17

(1999) 郁達夫와 김동인 소설의 여성문제, 서울: 국학자료원

18

(2005) 탈신화 시대의 신화들, 서울: 기파랑

19

(2004) 살아있는 우리 신화, 서울: 한겨레신문사

20

(2005) 김동인 소설에 나타난 ‘연애’의 의미구조: <약한자의 슬픔>, <마음이 약한 자여>, <김연실전>을 중심으로, 시학과 언어학회

21

(1997) 문학교육과 문화론, 서울: 서울대학교 출판부

22

(1989) ‘노래’로서 승화된 ‘아내’의 죽음 한국 현대 소설 작품 연구,

23

(2006) 김동인의 삶과 문학. 김동인 단편 전집, 서울: 가람기획

24

(2007) 현대소설의 서사 주제학 , 서울: 문학과 지성사

25

(2006) 1920년대 문학과 근대성: 3.1운동과 근대문학. 한국문학의 근대와 근대성, 서울: 소명출판

26

(2001) 신화 속의 여성, 여성 속의 신화, 서울: 문예출판사

27

(2004) 이야기 동양신화, 서울: 황금부엉이

28

(2004) 신화와 함께하는 삶, 서울: 한숲

29

(2006) 우리 신화의 수수께끼, 서울: 한겨레출판

30

(1998) 신화비평과 신화분석, 서울: 살림

31

(2000) 상상력의 과학과 철학, 서울: 살림

32

(2001) 문학의 귀환 , 서울: 창작과 비평사

33

(2004) 이승과 저승을 잇는 다리 한국 신화, 서울: 여름언덕

34

(2006) 현대문화와 신화, 서울: 연세대학교출판부

35

(2006) 한국 신화의 연구, 서울: 새문사

상단으로 이동

Korean Studies Quarterly