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  • P-ISSN 2671-8197
  • E-ISSN 2733-936X

1910-1920年代 經學院의 人的 構成과 役割: 司成과 講士를 중심으로

The Constitution and role of the Kyonghagwon, in 1910~1920

한국학 / Korean Studies Quarterly, (P)2671-8197; (E)2733-936X
2007, v.30 no.1, pp.221-248
https://doi.org/10.25024/ksq.30.1.200703.221
정욱재 (충남대학교)
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초록

이 연구는 1910~1920년대에 경학원(經學院)에 참여했던 유교 지식인들의 활동과 역할을 살펴본 것이다. 경학원은 조선총독부의 직속 기구로 1911년에 설립되었다. 경학원의 설립 목적은 한국의 유림들을 포섭하여 항일 의지를 꺾는 한편, 친일유림을 양성하여 총독부의 통치에 필요한 교화와 선전의 도구로 이용하는 데에 있었다. 경학원의 활동에 사성(司成)과 강사(講士)가 큰 역할을 담당하였다. 사성은 경학원의 운영뿐만 아니라 강사들의 지방 순회 강연을 시찰하면서 전국 유림들의 동향을 살피고 보고서를 올리는 한편, 직접 일본의 지배정책을 적극 홍보하고 조선과 일본의 완전한 동화를 주장하는 강연을 하였으며, 일본 황실에 충성을 다짐하는 시문을 지어 올렸다. 사성은 경학원 주요 사업 중에 하나인 기관지 경학원잡지(經學院雜誌)의 간행을 주관하였다. 경학원잡지에 실린 글들은 유교를 이용하여 일제의 통치를 합리화하는 내용이 다수를 차지하였으며, 사성을 비롯한 경학원 직원과 강사들의 일본천황 칭송문, 일제의 지배정책 찬양, 한국인의 일본 동화를 촉구하는 글 등이 실려 있다. 경학원 강사들은 해당 지역 유교 지식인들의 정황을 시찰보고하는 한편, 유교의 충효덕목을 강조하며 일제의 지배정책을 홍보, 지지하는 순회강연을 실시하였다. 경학원 강사들의 중요 역할은 순회 강연을 통해 지방 유교 지식인들의 항일 의식을 제압하고 그들을 일본제국의 충량한 신민으로 변화시키는 것이었다.

keywords
경학원, 사성, 강사, 경학원잡지, Kyonghagwon, Sasung, Gangsa, Kyonghagwonjobji

Abstract

The aim of this study is to inspect the activities and role of the Confucian intellectuals who participated in Kyonghagwon. Kyonghagwon was founded in 1911 as an organization under direct control of Chosun Government General. The purpose of the foundation of Kyonghagwon is to persuade the Korean Confucian to drop the anti-Japanese notions, and to educate pro-Japanese Confucians and use them as the educational and advertisement tool for the control of Government General. In the activities of Kyonghagwon, Sasung(司成) and Gangsa(講士) took the main role. Sasung not only ran the Kyunghagwon, but also made reports regarding the Confucian activities nationwide as they observed the nationwide lecture tour of the Gangsa's; actively advertised the government policies of Japan, and did the lectures calling for the complete assimilation of Chosun and Japan; and wrote the poetries swearing their loyalty to the Japanese imperial family. Sasung also supervised the publication of Kyonghagwonjobji, the regular journal of the institution. The articles of the journal mainly included the rationalization of the Japanese control over Chosun with the Confucian logic, and also included the eulogies to the Japanese Emperor, praises for the Japanese governmental policies, and writings insisting Chosun people to be assimilated to the Japanese, all written by the intellectuals of Kyunghagwon, including the Sasungs, and Gangsas. The Gangsas of Kyunghagwon inspected and reported the activities of Confucians in their appointed area, and did the nationwide lectures to advertise and backed the control policies of Japanese government, emphasizing the Loyalty and Obedience of the Confucian virtues. Their initial role was to suppress the anti-Japanese awareness of the local Conficians by the nationwide lectures, and turn them into the loyal servants of the Japan.

keywords
경학원, 사성, 강사, 경학원잡지, Kyonghagwon, Sasung, Gangsa, Kyonghagwonjobji


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