ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

  • ENGLISH
  • P-ISSN2586-0755
  • E-ISSN2799-8444
  • KCI

논문 상세

Home > 논문 상세
  • P-ISSN 2586-0755
  • E-ISSN 2799-8444

강점기반 미술치료 코칭 프로그램이 느린학습자의 심리ㆍ사회성숙도에 미치는 영향

Effect of Strength-based Art Coaching Programs on Psychosocial Maturity of Slow Learners

한국심리학회지: 코칭 / KOREAN JOURNAL OF COACHING PSYCHOLOGY, (P)2586-0755; (E)2799-8444
2022, v.6 no.1, pp.1-32
https://doi.org/10.51457/kjcp.2022.06.6.1.1
윤수진 (광운대학교 산업심리학과)
탁진국 (광운대학교 산업심리학과)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구의 목적은 초등학교에 다니는 느린학습자를 대상으로 심리․사회성숙도 향상을 위한강점기반 미술치료 코칭 프로그램을 개발 적용하여 효과성을 검증하는 데 있다. 이를 위해서울지역에 거주하는 초등학생 느린학습자 32명을 선정하여 실험집단 16명, 통제집단 16명을 구성하였다. 실험집단 16명을 대상으로 강점기반 미술치료 코칭프로그램을 주 1회 60분씩 총 10회 실시하였다. 프로그램의 주 내용은 긍정심리기반 강점을 인식하고 일상생활에서강점을 활용하는 것, 나의 감정과 타인의 감정을 인식하고 공감하는 것, 구체적인 의사표현방법을 터득하고 표현해보도록 하는 등의 내용으로 구성되어졌다. 프로그램의 효과성 검증을 위해 심리․사회성숙도 검사(정서적안정감, 사회적유능감, 의사소통능력, 학교생활적응력, 대인관계친화력)를 사전, 사후, 추후1(4주 후), 추후2(12주 후)로 실시한 결과, 사전-사후 유의미하게 향상되었고 프로그램 지속성도 검증되었다. 본 연구결과를 통한 연구의 시사점, 연구의 제한점, 향후 연구에 대한 제언 등으로 논의하였다.

keywords
느린학습자, 긍정심리학, 강점, 코칭, 미술치료, 심리.사회성숙도

Abstract

The purpose of this study is to verify the effectiveness of developing and applying a strength-based art coaching program to improve psychological and social maturity for slow learners attending elementary school. To this end, 32 slow elementary school learners living in the Seoul area were selected to form 16 experimental groups and 16 control groups. A total of 10 session of strength-based art coaching programs were conducted once a week for 60 minutes for 16 experimental groups. The main contents of the program consisted of recognizing positive psychological strengths and utilizing strengths in daily life, recognizing and empathizing with my emotions and other people's feelings, and learning and expressing specific ways of expressing my thoughts. To verify the effectiveness of the program, psychological and social maturity tests (emotional stability, social competence, communication skills, school life adaptation, interpersonal friendliness) were conducted in advance, post, 4 weeks later, and 2 weeks later. The implications of the study through the results of this study, limitations of the study, and suggestions for future research were discussed.

keywords
Slow learner, positive psychology, strengths, coaching, art, social maturity


투고일Submission Date
2022-04-29
수정일Revised Date
2022-06-03
게재확정일Accepted Date
2022-06-15
상단으로 이동

한국심리학회지: 코칭