Article Detail

Home > Article Detail
  • P-ISSN 2671-8197
  • E-ISSN 2733-936X

Korean Avant-garde Poetry and the Poetics of Modern Publication

Korean Studies Quarterly / Korean Studies Quarterly, (P)2671-8197; (E)2733-936X
2008, v.31 no.2, pp.245-271
https://doi.org/10.25024/ksq.31.2.200806.245
Park, Hyun-soo
  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

It is very important to study the system of the modern print media for understanding the advent of avant-garde poetry and its cultural significance. Avant-garde poetry is a genre which extremely tries to test the possibility of the printed media technology. Only the one who knows the possibility of the printed media technology can try to write an avant-garde poem. But without the growth of a printing technique, one cannot be successful in publishing that poem. The combination of Korean avant-garde poet's experimentalism and the growth of a printing technique in Korea made it possible for the advent of Korean avant-garde poetry in the mid-1920s. The poetics of the modern printed media, — something in common found in avant-garde poetry and a printing technology — had three elements: the reification of voice, a message as a form, and an abstracted plane. The reification of voice means the disappearance of voice in the visual printing media. And a message as a form means that a poetic form in itself becomes a kind of message by the aggressive use of signs and figures in avant-garde poetry. An abstracted plane means an abstracted thinking pattern by the loss of multi-dimensional voice.

keywords
활판술적 상상력(typographic imagination), 근대출판의 시학(the poetics of the modern printed media), 음성의 사물화(the reification of voice), 형태의 메시지(a message as a form), 관념화된 평면(an abstracted plane)


Reference

1

김광균, (1985) 김광균문집 와우산, 범양사출판부

2

김기림, (1988) 김기림 전집2, 심설당

3

김봉희, (1994) 근대인쇄문화의 도입과 발전과정에 관한 연구, 서지학연구

4

김준오, (1995) 시론, 삼지원

5

나기, (2001) 한국의 다다: 모던이라고 불린 안티모던, 다층

6

무위산봉 고사리, (1924) 다다’? ‘다다’!, 동아일보

7

문덕수, (1981) 한국모더니즘시연구, 시문학사

8

박인기, (1988) 한국현대시의 모더니즘 연구, 단대출판부

9

박현수, (2003) 모더니즘과 포스트모더니즘의 수사학, 소명출판

10

박현수, (2007) 한국 모더니즘 시학, 신구문화사

11

신백수, (1939) 활판술: 활판구축법서설(活版構築法序說), 박문

12

안상수, (1995) 타이포그라피적 관점에서 본 이상 시에 대한 연구,

13

오세영, (1996) 한국 근대문학론과 근대시, 민음사

14

오세웅, (2006) 한국 근대인쇄술에 미친 일본의 영향, 아시아민족조형학회

15

원고지, (1926) 인쇄물이 독자의 손에 들기까지, 잡지나 신문이나, 별건곤

16

임명섭, (1997) 이상의 문자경험 연구,

17

춘파, (1924) 出版界로 觀한 京城, 개벽

18

한국출판협회, (1996) 인쇄출판문화의 기원과 발달에 관한 연구 논문집, 청주고인쇄박물관

19

Bradbury, Malcolm, (1976) Modernism, Penguin Books

20

Calinescu, M., (1993) 모더니티의 다섯 얼굴, 시각과 언어

21

Frye, Northrop, (1982) 비평의 해부, 한길사

22

Hewitt, Andrew, (1993) Fascist modernism: aesthetics, politics, and the avant-garde, Stanford: Stanford University Press

23

Mcluhan,H.M, (2007) 미디어의 이해, 커뮤니케이션북스

24

Ong,W, (1995) 구술문화와 문자문화, 문예출판사

25

Paz, Otavia, (1999) 흙의 자식들, 솔

26

Poggioli, Renato, (1996) 아방가르드 예술론, 문예출판사

27

Webster, Michael, (1995) Reading Visual Poetry after Futurism: Marinetti, Apollinaire, Schwitters, Cummings, New York: Peter Lang Publishing

상단으로 이동

Korean Studies Quarterly