Article Detail

Home > Article Detail
  • P-ISSN 2586-0755
  • E-ISSN 2799-8444

A Study of the Effectiveness on the Emotion-Focused Resilience Group Coaching Program

KOREAN JOURNAL OF COACHING PSYCHOLOGY / KOREAN JOURNAL OF COACHING PSYCHOLOGY, (P)2586-0755; (E)2799-8444
2019, v.3 no.1, pp.1-23
https://doi.org/10.51457/kjcp.2019.06.3.1.1


  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

This study was designed to examine the effects of group coaching program based on Emotion-Focused Therapy to enhance resilience. Participants were 45 adult women, 15 for the experiment group, 15 for the comparison group, and 15 for the control group. The experiment group was intervened for the Resilience Emotion-Focused Group Coaching program and the comparison group was intervened for the previous group coaching program to enhance happiness. Data were collected across four times, pre, post, follow-up 1, and follow-up 2. To measure overall resilience, the Korean-version of Connor-Davidson Resilience scale, negative affect schedule, perceived stress scale were measured. Results showed that there were significant interaction effects between time interval and groups for the resilience, confirming the effects of the coaching program. Also, the Resilience Emotion-Focused Group Coaching program confirms the duration of the program effect across time. Finally, implications and limitations of the study were discussed.

keywords
resilience, Emotion-focused, group coaching, thematic analysis, happiness


Reference

1

권석만 (2010). 긍정심리학: 행복의 과학적 탐구. 서울: 학지사.

2

김나미․김효원․박완성 (2014), 학사경고 대학생을 위한 회복탄력성 프로그램과 동료멘토링의 효과. 열린교육연구, 22(1), 391-412.

3

김미숙 (2015). 성숙한 리더십을 위한 내러티브 코칭 유용성 연구. 연세상담코칭연구, 4, 33-54.

4

김정은․김유미 (2013). 아동의 분노감소를 위한 정서중심치료 프로그램 개발 및 효과성 검증. 아동교육, 22(1), 163-176.

5

김연홍․성경주 (2014). 중학생의 스트레스 및자아탄력성이 학교적응에 미치는 영향. 교육연구, 22, 103-126.

6

박보라․최정숙 (2014). 자살사고를 가진 초기청소년 가족을 대상으로 한 정서중심치료사례연구. 한국가족치료학회지, 22(3), 275-300.

7

박성덕․이우경 (2008). 정서중심적 부부치료:이론과 실제, 서울: 학지사.

8

박은영․이명선 (2012). 유방암 환자를 위한표현적 글쓰기 프로그램의 개발 및 효과. 대한간호학회지, 42(2), 269-279.

9

박준호․서영석 (2010), 대학생을 대상으로 한한국판 지각된 스트레스 타당화 연구. 한국심리학회지: 일반, 29(3), 611-629.

10

변지애 (2016). 긍정 및 부정 정서가 남녀고등학생의 폭식행동에 미치는 영향. 동덕여대석사논문.

11

서경현 (2015). 한국여성독거노인을 위한 웰빙증진 프로그램 개발 및 효과분석. 한국심리학회지: 문화 및 사회문제, 21(4), 595-615.

12

석혜경․최정숙 (2015). 치매노인 가족을 위한가족레질리언스 강화 프로그램 개발 연구. 가족과 가족치료, 23(3), 499-523.

13

성혜옥 (2010). 정서중심부부치료의 한국적 모델에 관한 연구: 부부관계를 중심으로. 장로회 신학대학원 박사학위논문.

14

오선영․노상충․강민우․서용원 (2015). 변혁적 리더십과 인간존중 조직문화에 의한회복탄력성이 조직구성원의 행복감과 조직효과성에 미치는 영향. 한국심리학회지:산업 및 조직, 28(4), 829-854.

15

유안진․이점숙․김정민 (2005). 신체상, 부모와 또래애착, 탄력성이 청소년의 생활만족에 미치는 영향. 한국가정관리학회지, 23(5), 123-132.

16

윤영진 (2007). 청소년의 자기조절능력 관련변인연구. 숙명여대 박사학위논문.

17

이유정 (1995). 성격특질이 기분의 수준 및 변화성에 미치는 영향. 중앙대학교 박사학위논문.

18

이해리 (2007). 청소년의 역경과 긍정적 적응:유연성의 역할. 한양대학교 교육학 박사학위논문.

19

이현경 (2012). 지각된 부모의 공감능력이 후기청소년의 자기조절능력에 미치는 영향. 한양대학교 석사학위논문.

20

전보람 (2012). 위협지각, 낙관성 및 삶의 의미가 암 환자의 외상 후 성장에 미치는 영향. 계명대학교 석사학위논문.

21

정미현 (2003). 부모의 양육태도와 아동의 자아탄력성 및 친구간 갈등해결전략과의 관계. 숙명여대 석사학위청구논문.

22

정윤화․이경화 (2016). 간호대학생의 폭력경험, 대처양식 및 회복탄력성이 정서반응과 임상실습 스트레스에 미치는 효과. 디지털융복합연구 14(3), 391-399.

23

정은이 (2011). 개별성-관계성 및 대인관계 유능성이 심리적 안녕에 미치는 영향. 한국교육학 연구, 17(2), 97-120.

24

채명옥 (2016). 간호대학생의 자아탄력성, 공감능력과 대인관계능력. 한국산학기술학회논문지, 17(5), 95-103.

25

최정숙 (2008). 결혼초기 부부의 가족레질리언스 강화 프로그램 개발 연구. 한국가족복지학, 23(8), 103-152.

26

탁진국․임그린․정재희 (2014). 행복증진을위한 긍정심리기반 코칭프로그램 개발 및효과성 검증. 한국심리학회지: 일반, 33(1), 139-166.

27

하수정 (2014). 자아탄력성과 긍정 정서가 스트레스 반응에 미치는 영향. 계명대 석사학위논문.

28

홍은숙 (2006). 탄력성의 개념적 이해와 교육적 방안. 특수교육학연구, 41(2), 45-67.

29

황해익․강현미․탁정화 (2014), 유아교사의정서지능과 낙관성의 관계에서 회복탄력성의 매개 효과. 유아교육연구, 34(2), 323-346.

30

Lyubormirsky, S., & Della Porta, M. (2008), Boosting happiness, buttressing resilience:results from cognitive and behavioral interventions. In J. W. Reich, A. J. Zautra, J. Hall (Eds.), Handbook of adult resilience:Concepts, methods, and applications. New York:Guilford Press.

31

Greenberg, L. S. (2015). 정서중심치료. 김현진역, 서울: 교육과학사.

32

Greenberg, L. S., & Safran, J. D. (1987). Emotion in psychotherapy: Affect, cognition, and the process of change. New York, NY: Guilford Press.

33

Thornton, C. (2013). 창조적 조직을 위한 그룹코칭과 팀코칭. 서울: 시그마프레스.

34

Ahern, N. R., Kiehl, E. M., Sole, M. L., & Byers, J. (2006). A review of instruments measuring resilience. Issues in Comprehensive Pediatric Nursing, 29, 103-125.

35

Baek, H. S., Lee, K. U., Joo, E. J., Lee, M. Y., & Choi, K. S. (2010). Reliability and validity of the Korean version of the Connor-Davidson resilience scale. Psychiatry Investigation, 7, 109-115.

36

Bandura, A. (1993). Perceived Self-Efficacy in Cognitive Development and Functioning. Educational Psychologist, 28(2), 117-148.

37

Bandura, A. & Adams, E. N. (1977). Analysis of self-efficacy theory of behavioral change. Cognitive Therapy and Research, 1(4), 287-310.

38

Behboodi, M. & Katebi, A. (2015). Investigating the correlation between the acceptance &commitment with resilience and happiness in students. Indian Journal of Fundamental &Applied Life Science, 5(S2), 2110-2114.

39

Brockbank, A. (2008). Is the coaching fit for purpose? A typology of coaching and learning approaches. Coaching: An International Journal of Theory, research and Practice, 1(2), 132-144.

40

Cohen, S., Kamarck, T., & Mermelstein, R. (1983). A global measure of perceived stress. Journal of Health and Social Behavior, 24, 385-396.

41

Connor, K. M., & Davidson, J. R. T. (2003), Development of a New Resilience Scale: The Connor-Davidson Resilience Scale(CD-RISC). Research Article: Depression and Anxiety, 18, 76-82.

42

Dawson, M. & Pooley, J. A. (2013). Resilience:The role of Optimism, Perceived parental autonomy support and perceived social support in 1st year university students. Journal of Education and Training Studies, 1(2), 38-49.

43

Egeland, B., Carson. E., & Shrouf, L. A. (1993). Resilience as a process. Development and psychopathology, 5, 517-528.

44

Friborg, O., Hjemdal, O., Rosenvinge, J. H., Martinussen, M. A. (2003). New rating scale for adult resilience: what are the central protective resources behind healthy adjustment? International Journal of Methods Psychiatry Resources, 12, 65-76.

45

Garza, K. K., Bain, S. F., & Kupczynski, L. (2014). Resiliency, self-efficacy, and persistence of college seniors in higher education. Research in Higher Education Journal, 26.

46

Ives, Y. (2006). What is ‘coaching;?- An exploration of conflicting paradigms International Journal of evidence Based Coaching &Mentoring, 6(2), 100-113.

47

Maynard, S. (2006). Personal and Professional Coaching: A Literature Review, Master of Science Psychology, Walden University.

48

Mohatashami, A. R., Tajari, F., & Akhbari Rad, M. R. (2014). Studying the relationship between hardiness & resilience personality traits & academic achievement among students of Kashan university. Cumhuriyet University Faculty of Science, 36(Special), 3294-3301.

49

Reivich, K., Shatte, A., & Gillham, J. (2003). Penn resilience training for college students:Leader’s guide and participant’s guide. Unpublished manuscript of University of Pennsylvania.

50

Schiffrin, H. H., & Nelson, S. K. (2010). Stressed and happy? Investigating the relationship between happiness & perceived stress. Journal of Happiness Studies, 11, 33-39.

51

Sinclair, V. G., & Wallston, K. A. (2004). The development and psychometric evaluation of the Brief Resilient Coping Scale. Assessment, 11, 94-101.

52

Walsh, F. (1998), Strengthening family resilience. New York: Guilford Press.

53

Watson, D., Clark, L. A., & Tellegen, A. (1988). Development and Validation of Brief Measures of Positive and Negative Affect: The PANAS Scales. Journal of Personality and Social Psychology, 54, 1063-1070.

54

Zarei, E., Fallahchai, S. R. & Sarrigani, N. V. (2013). The study of relationship between family communication patterns with resilience & quality of life the high school girls students. Journals of Life Science and Biomedicine, 3(4), 289-293.

Submission Date
2019-04-30
Revised Date
2019-06-25
Accepted Date
2019-06-26
상단으로 이동

KOREAN JOURNAL OF COACHING PSYCHOLOGY