- P-ISSN 2586-0755
- E-ISSN 2799-8444
내재적 학습동기와 사회적 지지가 아동 청소년의 적응과 학업에 중요한 역할을 한다는 연구는 다수 존재한다. 그러나 초등학생을 대상으로 실제 학업적 수행을 측정하여 내재적 학습동기와 사회적 지지의 영향을 살펴본 연구는 드문 상황이다. 이에 본 연구는 초등학교 5, 6학년 학생들에게 내재적 학습동기가 국어수행에 미치는 영향과 사회적 지지의 조절효과를 검증하고자 하였다. 지방 군단위 지역의 초등학교 5, 6학년 122명을 대상으로 연구가 진행되었다. 내재적 학습동기와 가족 및 교사의 사회적 지지가 측정되고 약 5개월 후 국어시험이 실시되었다. 연구 결과, 국어수행은 내재적 학습동기, 사회적 지지와 유의한 정적 상관을 보였고, 학습동기화와 사회적 지지간에도 유의미한 상관을 나타냈다. 통제변인을 넣고 분석한 회귀분석에서도 내재적 학습동기는 국어수행에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 사회적 지지의 조절효과는 다중가산조절모델을 통해 가족 지지와 교사 지지로 나누어 분석되었다. 분석 결과, 학습동기화와 가족 지지의 상호작용이 통계적으로 유의하지 않으나 교사 지지는 상호작용이 통계적으로 유의한 것으로 나타났다. 교사 지지의 수준에 따른 단순회귀선의 유의성 검증 결과 교사 지지가 높을 때는 학생의 학습동기 수준과 관계없이 국어수행이 높게 나타났으나 교사 지지가 낮은 수준일 때는 학생의 학습동기에 따라 가파른 기울기를 보이며 국어수행의 변화가 나타났다. 본 연구 결과를 바탕으로 시사점, 제한점, 후속 연구를 위한 제언을 제시하였다.
There are many studies that intrinsic learning motivation and social support play an important role in the study of children and adolescents. However, studies examining the effects of intrinsic learning motivation and social support by measuring the actual academic performance of elementary school students are rare. This study attempted to verify the effect of intrinsic learning motivation on Korean language performance and moderating effect of social support in 5th and 6th graders in elementary school. 122 elementary school students in local county-level areas participated in this study. The Korean language test was conducted about 5 months after intrinsic learning motivation and social support of families and teachers were measured. The results revealed that Korean language performance showed a significant positive correlation with intrinsic learning motivation and social support, and also showed a significant correlation between learning motivation and social support. In the regression analysis with control variables, it was found that intrinsic learning motivation had a significant effect on Korean language performance. The moderating effect of social support was analyzed by dividing it into family support and teacher support. The interaction effect of learning motivation and social support was significant only in teacher support, not in family support. In specific, when teacher support was high, Korean language performance was high regardless of the student's learning motivation level, but when teacher support was low, the student's learning motivation mattered in the performance. Based on the results of this study, implications and limitations were discussed.