최근 우리사회가 해결해야 하는 심각한 사회문제 중의 하나는 디지털 성범죄이다. 특히 우리나라 국민 대부분은 ‘n번방’ 사례를 계기로 디지털 성범죄의 심각성을 인식하게 되었고, 적극적 대처방안을 모색하게 되었다. 디지털 성범죄는 디지털을 매개로 발생하기에 디지털 기기에 익숙한 아동·청소년이 연루될 가능성이 높고 확산되기 쉬운 디지털의 특성상 피해가 지속적으로 증가하고 있다. 따라서 이 연구는 대구지역 아동·청소년을 대상으로 디지털 성범죄 인식과 실태를 분석하였다. 즉, 대구지역 초·중·고등학생 944명을 대상으로 디지털 성범죄 인식 및 실태조사를 실시한 결과는 다음과 같다. 첫째, 아동청소년의 약 95.1%는 디지털 성범죄의 심각성을 인식하고 있었다. 특히 여학생의 경우 97.6%가 심각성을 인식하고 있었고, 남학생은 92.3%가 심각성을 인식하고 있어 여학생의 심각성 인식이 상대적으로 높았다. 둘째, 디지털 성범죄 예방교육 이수자와 미이수 집단 사이에서 디지털 성범죄의 심각성에 대한 인식의 차이가 있었다. 즉, 디지털 성범죄 예방교육 이수자의 디지털 성범죄 심각성 인식 비율이 높았다. 이러한 결과를 볼 때 아동·청소년 대상 디지털 성범죄 예방교육이 중요함을 알 수 있다. 셋째, 디지털 성범죄의 심각성 인식 유무와 가해경험의 차이가 있었기에 디지털 성범죄 인식개선 공모전과 캠페인을 통해 아동·청소년이 디지털 성범죄의 심각성을 인식할 수 있도록 유도하는 것도 필요하다.
Recently, One of the serious social problems that our society has to solve is digital sex crime. In particular, the majority of the people became aware of the seriousness of digital sex crimes after in the case of “Nth Room", and they came to find countermeasures proactively. Since digital sex crimes occur through digital, teenagers who are familiar with digital devices are likely to be involved, and the damage is continuously increasing due to the nature of digital, which is easy to spread. This study analyzed the perception and status of digital sex crimes among children and adolescents in Daegu. The results of the digital sex crime recognition and fact-finding survey of 944 students(who contained as elementary, middle, and high school) in Daegu are as follows. First, about 95.1% of children and adolescents recognized the seriousness. In particular, 97.6% of female students recognized the seriousness, and 92.3% of male students recognized the seriousness, so the seriousness of female students was relatively high. Second, there was a difference in the perception of the seriousness of digital sex crimes between those who completed a course of digital sex crime prevention education and those who did not. Those who completed a course of digital sex crime prevention education recognized the seriousness of digital sex crimes. From these results, it can be seen that digital sex crime prevention education for children and adolescents is important. Third, it was found that children and adolescents who perceived the seriousness of digital sex crimes committed less digital sex crimes. Therefore, it is necessary to recognize the seriousness of digital sex crime through various contests and campaigns so that students can recognize the seriousness of digital sex crime.