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ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

유아교사의 디지털 역량 측정 도구 개발을 위한 타당성 연구

A Validity Study for the Development of a Digital Competency Assessment Tool for Preschool Teachers

한국사물인터넷학회논문지 / Journal of The Korea Internet of Things Society, (P)2466-0078;
2024, v.10 no.2, pp.93-102
https://doi.org/10.20465/kiots.2024.10.2.093
이영미 (백석대학교)
박선영 (숭의여자대학교)
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초록

본 연구의 목적은 유아교사들의 디지털 역량 수준을 측정할 수 있는 도구를 개발하기 위해 디지털 역량 지표에 대한 타당성을 검토하는 것이다. 이를 위해 유아교사 272명 대상으로 자료를 수집한 후 탐색적 요인분석과 확인적 요인분석을 실시하였다. 탐색적 요인분석 결과 4개 요인이 도출되었으며 확인적 요인분석을 통해 각 역량군과 하위역량지표 구성 모형에 대한 적합도, 타당도(집중타당도, 판별타당도) 및 신뢰도를 검증하였다. 최종적으로 검증된 4요인은 ‘디지털 기술 이해’, ‘디지털 기술 활용’, ‘디지털 기술 기반 상호작용’, ‘디지털 윤리 이해 및 실천’ 역량군으로 명명하였다. 분석결과를 통해 유아교사들의 디지털 역량을 측정하는 도구에 대한 신뢰도와 타당도를 입증할 수 있었고 본 연구결과는 유아교사들의 디지털 역량을 측정하고 각 디지털 역량 수준에 적합한 교육을 실시하는데 기초를 제공할 수 있다는 점에서 의의가 있다.

keywords
유아교사 디지털 역량, 유아교사 역량, 디지털 역량 측정도구, 디지털 역량, 교사 역량 진단, Preschool teacher’s digital competency, Preschool teacher’s competency, Digital competency measurement tool, Digital competency, Teacher competency assessment

Abstract

The purpose of this study is examine the validity of digital competency indicators in order to develop a tool that can measure the digital competency of preschool teachers. To review the validity, exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis were conducted on the data of 272 preschool teachers. The exploratory factor analysis resulted in four factors, and the confirmatory factor analysis verified the fit, validity(convergent validity, discriminant validity) and reliability of each competency group and the model composition of sub-competency indicators. The four factors validated were named 'Understanding Digital Technologies', 'Digital Technology Understanding’, ‘Digital Technology Application’, ‘Digital Technology-based Communication’, ‘Digital Ethics Understanding and Practice'. The analysis results demonstrated the reliability and validity of the tool for measuring the digital competencies of preschool teachers, and it is meaningful in that it can provide a foundation for measuring the digital competency of preschool teachers and conducting education program suitable for each digital competency level.

keywords
유아교사 디지털 역량, 유아교사 역량, 디지털 역량 측정도구, 디지털 역량, 교사 역량 진단, Preschool teacher’s digital competency, Preschool teacher’s competency, Digital competency measurement tool, Digital competency, Teacher competency assessment

한국사물인터넷학회논문지