바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

사물인터넷시대의 유학생의 국내대학 적응을 위한 KSL 교과과정과 ESL 교과과정 비교

Comparison of KSL Curriculum and ESL Curriculum for Adaptation of International Students in the Internet of Things era to Domestic Universities

사물인터넷융복합논문지 / Journal of The Korea Internet of Things Society, (P)2799-4791;
2021, v.7 no.2, pp.21-29
https://doi.org/https://doi.org/10.20465/kiots.2021.7.2.021
강현주 (한국문화다양성연구원)
정세리 (한국문화다양성연구원)
최장원 (동명대학교)

초록

본 연구에서는 4차산업으로 인해 미래교육으로 교육들이 전화되고 있는 시대에 유학생들이 한국에 적응하여 정착시키기 위해 한국어 교육 과정의 보완이 필요하다. 유학생들이 접하는 KFL(Korean as a Foreign Language)상황에서 한국어 교육 프로그램의 유학생 적응에 대한 문화 적응 스트레스 요인 중 하나인 언어 능력 부족으로 인해 의사소통에 문제로 대학 수학에서 어려움을 겪는다. 이 문제를 해결하기 위한 영어권 국가의 ESL프로그램과 한국의 KSL프로그램을 분석하여 유학생들에게 목적을 달성하기위한 교육 목표, 교과과정, 교육방법을 설정하고 커리큘럼과 학습 과정을 수립 하고자 하였다. 따라서 한국어 교육과정 내에 있는 외국인 유학생을 위한 한국어 교육 프로그램(KSL프로그램)도 영어권 국가의 교육과정에 ESL프로그램의 정확한 목표설정과 대학졸업과 연계하는 장점을 받아들여 보완해야 한다. 또한 유학생들의 한국어 학습을 위해서 4차산업 시대에 맞는 IT를 활용한 한국어교육 통합 과정 및 관리 시스템이 필요하다.

keywords
IoT, Communication skills, KSL program. ESL program, KFL, language skills. Integrated Korean language education management system, IoT, 의사소통능력, KSL프로그램. ESL프로그램, KFL, 언어능력. 한국어교육통합관리 시스템

Abstract

본 연구에서는 4차산업으로 인해 미래교육으로 교육들이 전화되고 있는 시대에 유학생들이 한국에 적응하여정착시키기 위해 한국어 교육 과정의 보완이 필요하다. 유학생들이 접하는 KFL(Korean as a Foreign Language)상황에서 한국어 교육 프로그램의 유학생 적응에 대한 문화 적응 스트레스 요인 중 하나인 언어 능력 부족으로 인해 의사소통에 문제로 대학 수학에서 어려움을 겪는다. 이 문제를 해결하기 위한 영어권 국가의 ESL프로그램과 한국의 KSL프로그램을 분석하여 유학생들에게 목적을 달성하기위한 교육 목표, 교과과정, 교육방법을 설정하고 커리큘럼과 학습 과정을 수립 하고자 하였다. 따라서 한국어 교육과정 내에 있는 외국인 유학생을 위한 한국어 교육 프로그램(KSL프로그램) 도 영어권 국가의 교육과정에 ESL프로그램의 정확한 목표설정과 대학졸업과 연계하는 장점을 받아들여 보완해야 한다. 또한 유학생들의 한국어 학습을 위해서 4차산업 시대에 맞는 IT를 활용한 한국어교육 통합 과정 및 관리 시스템이 필요하다.

keywords
IoT, Communication skills, KSL program. ESL program, KFL, language skills. Integrated Korean language education management system, IoT, 의사소통능력, KSL프로그램. ESL프로그램, KFL, 언어능력. 한국어교육통합관리 시스템

참고문헌

1.

K.H.Youn and J.Y.Lee, “The Effect of Social Support on Service Quality of Youth Training Facility Employees in Internet of Thing Environment: The Mediating Effect of Empowerment,” Journal of The Korea Internet of Things Society, Vol.6, No.1, pp.31-38, 2020.

2.

J.S.Cha and J.S. Cha "A study on the design of a customized SW curriculum based on the analysis of the suitability of university SW education." Smart Media Journal, Vol.4, No.4. pp.86-92. 2015.

3.

J.H.Ryoo C.Sung and T.H.Kang "Searching for future curriculum and education method directions in preparation for the 4th industrial revolution."Education Research Vol.72, pp.101-117. 2018.

4.

K.S.Yoon., "A study on the administrative service innovation plan using information technology in the era of the 4th industrial revolution." Basic Research Project 2018. pp.6112-6537. 2018.

5.

E.S.Choi,. “Analysis of foreign students' adaptation to Korean culture and learner needs,” Korean Language and Literature, Vol.14, No,1. pp.223-251, 2017.

6.

K.M.Cho, “Utilization of Mobile New Media based on Video Curation”, Journal of The Korea Internet of Things Society, Vol.6, No.2, pp.51-56, 2020.

7.

J.K.Park, and T.N. Yoon "A study on the perception of pre-primary school teachers about AI-based classes -Focusing on art and English-." Journal of the Korean Society of Design Culture. Vol.26, No.4, pp.217-226. 2020.

8.

H.J.Kang and S.R.Jung,"Analysis of Multicultural Elements in the 2015 Revised Elementary Curriculum."Journal of Korea Multimedia Society. Vol.22, No.3, pp.403-416, 2019.

9.

https://www.moe.go.kr/boardCnts/view.do?boardID=350&lev=0&statusYN=W&s=moe&m=0309&opType=N&boardSeq=75729

10.

https://www.moe.go.kr/sn3hcv/doc.html?fn= e5e3d6107c 0b7fe944acddd9554409fc&rs=/upload/synap/201902

11.

S.N. Kim, “A Study on Communication Strategies for International Adaptation in Chinese Students,” Korea Political Information Society, Vol.10, No,1. pp.185-206, 2007.

12.

J. W.Park, "A Study on the Cultural Adaptation Stress and Empathy of Chinese Students, School Life Satisfaction," Master's Thesis, Korea University. Seoul, South Korea. 2016.

13.

H.Jin, “The Effects of Self-Efficacy and Stress Coping Methods on University Life Adjustment according to the Period of Study Abroad by Chinese Students in Korea,” Master's Thesis, Kyung Hee University. Seoul, South Korea, 2015.

14.

S.Y.Wnag. "Study of Chinese students' adaptation to academic lives in Korea : focused on stress response."Busna University of Foreign Studies, Master's Thesis. Busna Korea., 2019

15.

I.S.Na, “The Effects of Foreign Students on Cultural Adaptation Stress and Life Stress,” Korean Non-Profit Society, Vol.5, No.2, pp.159-197. 2006.

16.

C.R.Noh, “A Study on Adaptation to College Life of Specially Admitted Foreign Students,” Korean Mental Health and Social Welfare Society, Vol.13, No.0, pp. 87-120, 2002.

17.

https://khei-khei.tistory.com/2168 2019.2.11.

18.

https://www.hankyung.com/society/article/201902089808h

19.

https://www.moe.go.kr/boardCnts/view.do?boardID =350 &lev=0&statusYN=C&s=moe&m=0309&opType=N&boardSeq=70583 2019.2.10.

20.

L.L.Sin,“The impact of foreign students' language ability and perceived discrimination on their adjustment to university life: mediating effects of cultural adaptation stress.” Sookmyung Women's University Graduate School. Master's Thesis. Seoul, South Korea. .2014.

21.

Y.K.Lee. “A Study on Foreign Students' Graduate School Culture and Academic Adaptation,” Bilingual Society, Vol.55, No,0, pp.250-283. 2014.

22.

M.K.Oh.“Exploring ways to improve'learning Korean'in the Korean language (KSL) curriculum diagnostic evaluation.” Korean Cultural Convergence Society Conference Data, Vol.0, No,. pp.487-492. 2018.

23.

J.H.Lee, “Analysis of Korean University English Education Program: Comparison with American University ESL and Foreign Language Programs,”Foreign Language Education, Vol.19, No,4., pp.245-269. 2012.

24.

https://klce.bufs.ac.kr/klce/index.php?pCode=MN200021

25.

http://skli.silla.ac.kr/klec/index.php?pCode=adkor01

26.

http://www.iie.ac.kr/bbs/content.php?co_id=OnCamp us&s ub_me_code=202010

27.

https://klc.korea.ac.kr/klckor/course/regular_intro.do

사물인터넷융복합논문지