- P-ISSN 2586-0755
- E-ISSN 2799-8444
본 연구는 코칭에서 진행되는 일련의 변화 및 성장과정을 심리학 관점으로 재구성하여 코칭심리 연구와 전문가 훈련과정의 기초가 될 수 있는 통합적 코칭심리 모델을 제안하였다. 통합적 성장 코칭 모델은 개인의 주도적이고 지속적인 성장과정을 지원하기 위해 관련된 심리학 이론들을 체계적으로 결합한 하나의 심리학 기반 코칭 모델로서 코칭 실무의 원리와 기제들을 이해하여 코칭의 효과성을 높이는 것을 목표로 한다. 이 모델은 피코치의 자기 인식 과 주도적인 변화를 촉진하는 일련의 과정으로 구성되어 있으며, 구체적으로 성장지향 관점, 전체론 관점, 주도성 증진, 변화 촉진 및 성장 잠재력 구축이라는 주요 코칭 단계 및 과제들을 포함하고 있다. 또한 이 모델은 개인의 성장 과정을 효과적으로 지원하는데 기본이 되는 틀로서 향후 다양한 코칭 이론과 접근들 간 체계적 절충에도 도움이 될 수 있을 것이다. 마지막으로, 본 연구에서 제안한 가설적 모델이 향후 코칭심리학의 연구 방향과 코칭심리 전문가 훈련 과정에 어떤 시사점을 제공해 줄 수 있는지에 대한 논의가 이루어졌다.
An integrative coaching psychology model of development is suggested as the foundation for the research and professional training in coaching psychology. This model is a psychology based coaching model which is developed on the basis of the multiple psychological perspectives and related theories, in order to understand the principles and mechanisms of coaching practices and improve the effectiveness of coaching. It consists of the key elements that help the coachees to improve their self-awareness and self-directedness toward goals they want: developmental perspectives, wholistic perspectives, improving self-directedness, promoting for changes, and establishing the foundation for continuous growth. And it is expected that this model may give a way to make many different coaching approaches and skills combined systematically. In addition, the implications for research and professional training in coaching psychology are discussed.