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  • P-ISSN 2586-0755
  • E-ISSN 2799-8444

GROW모델을 활용한 1:1 코칭과 예시 아이디어가 신제품 개발 아이디어 창의성에 미치는 영향

The effect of the 1:1 coaching and the example ideas with the GROW model on the creativity of new product development ideas

한국심리학회지: 코칭 / KOREAN JOURNAL OF COACHING PSYCHOLOGY, (P)2586-0755; (E)2799-8444
2021, v.5 no.2, pp.1-24
https://doi.org/10.51457/kjcp.2021.12.5.2.1
황현희 (숭실대학교 경영학과)
정문선 (숭실대학교)
김근배 (숭실대학교)
김보민 (숭실대학교 평생교육학과)
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초록

본 연구는 GROW모델을 활용한 1:1코칭과 예시 아이디어가 신제품 아이디어 창의성에 미치 는 영향을 살펴보기 위한 실험 연구이다. 참여자는 신제품 개발 관련 업종과 관계가 없는 성인 32명으로 구성하였으며, 1:1 코칭 그룹, 예시 아이디어 그룹, 통제 그룹으로 무작위 배 정하여 실험을 진행하였다. 참가자가 답변한 아이디어는 실험 후 전문가 집단 4인이 참신성, 적합성, 지불의사가격을 측정해 아이디어 창의성을 평가하였으며, 최종분석에는 30명의 실험 자료와 3명의 전문 평가 자료가 사용되었다. 연구 결과 GROW 모델을 활용한 1:1 코칭은 신 제품 아이디어 창의성에 유의미한 영향을 미쳤으며, 특히 참신성에 긍정적인 영향을 미쳤다. 예시 아이디어 그룹은 참신성과 적합성에서 통제집단을 포함한 세 그룹 중 가장 낮은 점수 를 받아 아이디어 창의성에 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 바탕 으로 창의적인 아이디어를 제시하는 업무나 상황에서 코칭 활용에 대한 시사점과 제한점을 논의하였으며, 후속 연구에 대한 제언을 하였다.

keywords
코칭, GROW모델, 신제품 개발, 예시 아이디어, 아이디어 창의성

Abstract

This study is an experimental study to examine the effect of the 1:1 coaching and example ideas with the GROW model on the creativity of new product ideas. Participants were composed of 32 adults who did not know coaching and were not related to new product development-related industries, and the experiment was randomly assigned to 1:1 coaching group, example idea group, and control group. The ideas answered by the participants were evaluated by measuring novelty, appropriateness, and willingness to pay after the experiment, and 30 experimental data and 3 expert group evaluation data were used for the final analysis. As a result of the study, the 1:1 coaching using the GROW model had a significant effect on the creativity of new product ideas, and in particular, had a positive effect on novelty. The example idea group received the lowest score among the three groups, including the control group, in novelty and suitability, and was found to have a negative effect on idea creativity. Based on these results, implications and limitations for the use of coaching in the work or situation of presenting creative ideas were discussed, and suggestions for follow-up studies were made.

keywords
coaching, GROW model, new product develoment, example idea, idea cretivity


투고일Submission Date
2021-10-09
수정일Revised Date
2021-12-08
게재확정일Accepted Date
2021-12-15
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