바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

피난연결통로터널의 지보패턴 및 보강범위 연구

Research on the Support System and Reinforcement range of Cross Passage Tunnel

(사)한국터널지하공간학회 / (사)한국터널지하공간학회, (P)2233-8292; (E)2287-4747
2010, v.12 no.3, pp.201-213
문훈기 ((주)용마엔지니어링)
정민 (한국도로공사)
한기환 (한국도로공사)
박진원 (한국도로공사)
백경민 (한국도로공사)

초록

최근 도로계획 및 건설추세는 터널의 개소수 증가와 장대터널의 건설이 증가하는 추세에 있으며, 이와 더불어 터널내 사로고 인한 재해발생도 증가하는 경향을 보이고 있다. 터널안에서 재해나 사고는 이용객의 안전에 치명적이므로 방재시설에 대한 사회적관심이 증가 하고 있다. 피난연결통로는 병설터널에서 유용한 방재시설이므로 설치개소가 늘고 있으나 지보패턴에 관한 연구는 미미한 실정이다. 본 연구에서는 경험적 방법으로 지보패턴을 선정하고 이론식과 피난연결통로부의 계측결과를 이용한 역해석으로 적정성을 검증하고자 한다. 또한 지반강도비를 이용한 케이스 스터디를 통하여 본선과 피난연락갱의 접속각도에 따른 보강범위도 검토하고자 한다.

keywords
방재시설, 피난연결통로, 지보패턴, 지반강도비, Disaster prevention facility, cross passage tunnel, support system, strength/stress ratio of rock mass

Abstract

Recently, plans of tunnel and construction have increased. Unfortunately, the more we have tunnels, the more we have accidents in there. Because an accident or a fire in the tunnel is fatal to user safety, social concerns are focusing on the disaster prevention facilities. Cross passage tunnel is regarded as one of the useful disaster prevention facilities, which is increasing, while there were only few studies about the support system. This study tried to verify whether the support system is appropriate or not with empirical methods-theoretical methods and back analysis using measurement data. Additionally, we also looked into the range of reinforcement in accordance with strength/stress ratio of rock mass.

keywords
방재시설, 피난연결통로, 지보패턴, 지반강도비, Disaster prevention facility, cross passage tunnel, support system, strength/stress ratio of rock mass

참고문헌

1.

1. 고려대학교 공학기술 연구소 (2004), “NATM 터널의 변위 범위에 대한 안정성 평가”, 포스코 건설 고려대학교 공동연구 논문, pp. 65-221.

2.

2. 국토해양부 (2007), “터널설계기준”, pp. 87-89.

3.

3. 국토해양부 (2009), “도로터널 방재시설 설치 및 관리지침”, pp. 24-31.

4.

4. 양형식, 전양수 (2002), “FLAC을 이용한 터널 역해석 프로그램의 개발”, 터널과 지하공간, 한국암반공학회지, 제12권, 제1호, pp. 37-42.

5.

5. 일본도로공단 설계요령 (設計要領 第三集 第九編トン ネル 제7장 기타구조물의 설계), pp. 160-162.

6.

6. 장정범, 김문겸 (1998), “역해석에 의한 지하구조체의 거동예측에 관한 연구”, 터널과 지하공간, 한국암반공학회지, 제8권, pp. 139-145.

7.

7. 한국도로공사 (2009) “터널 피난연결통로 설치에 따른 지보패턴 설치 방안 연구용역”, pp. 23-210.

8.

8. Akutakawa, S., Meek, J.L. and Brown, E.T. (1991), “The Back Analysis of in-situ stresses in a multiple stage excavation problem”, Computer Methods and Advances in Geomechanics, Beer, Booker&Carter, Balkema, pp. 937-942.

9.

9. Barton, N. and Grimstad, E. (1994), “The Q-system following twenty years of application in NMT support selection”, Felsbau 12, Nr.6, pp. 428-436.

10.

10. Evert Hoek, Carlos Carranza-Torres and Brent Corkum (2002) “Hoek-Brown failure criterion-2002 Edition”, pp. 2-6.

11.

11. Hsiao, F.Y. Wang, C.L. and Chern J.C. (2008), “Numerical simulation of rock deformation for support design in tunnel intersection area”, pp. 3-7.

12.

12. Sakurai, S. and Takeuchi, K. (1983), “Back Analysis of Measured Displacement of Tunnels”, Rock Mechanics and Rock Engineering, Vol. 16, pp. 173-180.

(사)한국터널지하공간학회