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수치해석 및 계측자료 분석을 통한 막장볼트의 보강효과에 관한 연구

A Comparative Analysis of Prediction and Measurement for Reinforcement Effect of Face Bolts

(사)한국터널지하공간학회 / (사)한국터널지하공간학회, (P)2233-8292; (E)2287-4747
2010, v.12 no.5, pp.359-368
서경원 (대우건설 기술연구원)
김웅구 (대우건설 기술연구원)
백기현 (대운건설 기술연구원)
김진웅 (한국도로공사)
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초록

국내의 경우 터널 지반보강중 강관다단그라우팅 공법이 폭넓게 사용되지만 해외의 경우 시공성 및 경제성이 우수한 막장볼트 공법이 흔히 적용되고 있다. 본 논문에서는 국내 도로터널 붕락 발생시 적용한 강관다단그라우팅 및 막장볼트의 적용효과에 대해서 수치해석을 통해 분석해 보았다. 또한 해외 시공사례의 계측데이터를 바탕으로 두 공법의 보강효과에 대해 분석해 보았다. 본 연구를 통해 막장 전면에 파쇄대가 발달하는 경우 페이스공법도 막장보강에 효과적임을 알 수 있었다.

keywords
터널붕락, 강관다단그라우팅공법, 막장볼트 공법, 막장수평변위, Tunnel collapse, Steel Pipe-reinforced Multistep Grouting, Face bolt, axial displacement, Tunnel collapse, Steel Pipe-reinforced Multistep Grouting, Face bolt, axial displacement

Abstract

Unlike in Korea where Steel Pipe-reinforced Multistep Grouting is of commonly used methods for tunnel reinforcement, face bolt method is more widely used due to its better workability and lower construction cost in other countries. In this paper, the effects of both methods after tunnel failure were numerically analyzed and verified based on the oversea construction experiences. As a result it is concluded that the face bolt method may be effective to reinforcement especially when there are some fractured zones developed in the face of tunnel.

keywords
터널붕락, 강관다단그라우팅공법, 막장볼트 공법, 막장수평변위, Tunnel collapse, Steel Pipe-reinforced Multistep Grouting, Face bolt, axial displacement, Tunnel collapse, Steel Pipe-reinforced Multistep Grouting, Face bolt, axial displacement

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