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화강암 지반에서 진동 및 크랙측정치 분석에 관한 연구

A study on analysis of vibration and crack measurement data on granite-bed rock

(사)한국터널지하공간학회 / (사)한국터널지하공간학회, (P)2233-8292; (E)2287-4747
2003, v.5 no.3, pp.251-260
한동훈 (동서대학교)
안명석 (동서대학교)
이광열 (동서대학교)
오병삼 (두산건설㈜)
강문구 (두산건설㈜)
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초록

터널 발파에 있어서 진동특성을 규명하기 위하여 브이-컷 심발패턴으로 시험발파를 수행하고, ‘터널 진행방향’과 ‘터널 진행직각방향’의 두 방향에서 발파진동을 계측하였다. 최대 지발당 장약량을 기준으로 지반의 진동전달 특성을 확인하기 위하여 자승근 환산거리와 삼승근 환산거리로 회귀분석을 수행한 결과 5mm/sec에서 교차점은 35∼45m였으며 터널 진행방향에서 측정한 경우가 터널진행직각방향에서 측정한 경우보다 진동수준과 진동감쇠가 더욱 크게 나타났으며, 근거리에서 이루어지는 터널발파의 경우 삼승근 환산거리 방식으로 설계하는 것이 더욱 바람직하였다. 또한 발파가 없었던 시기에 사전균열조사결과에서는 미소량의 균열이 진행되고 있었으며, 공사기간중 균열조사 결과는 옥외구조물의 균열허용기준치 0.33mm대비 51.5~81.8%였다.

keywords
터널발파, 브이-컷, 회귀분석, 균열조사, Tunnel blasting, V-cut, regression analysis, cross point, Tunnel blasting, V-cut, regression analysis, cross point

Abstract

Tunnel blasting has been performed with V-cut to investigate the characteristics. Blasting vibrations were measured at two directions, the proceed direction and side direction. Propagation characteristics were determined by regression analysis; square root scaled distance and cube root scaled distance with maximum charge per delay of the blast. Testing result, The cross point was 62m in the allowable vibration velocity of 3mm/sec and 46m in 5mm/sec. Also, vibration level with measuring point was highest and decayed fastest, adapting to cube root scaled distance, for the proceed direction on ground.

keywords
터널발파, 브이-컷, 회귀분석, 균열조사, Tunnel blasting, V-cut, regression analysis, cross point, Tunnel blasting, V-cut, regression analysis, cross point

(사)한국터널지하공간학회