바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

메뉴

논문 상세

과제유형과 피이드백(feedback)이 주의력결핍 과잉활동아의 주의과정에 미치는 효과

Effects of Task Type and Feedback on Vigilance Task Performance of ADHD Children

초록

과잉활동증과 관련된 주의과정에서의 결함을 조사하기 위하여 주의력결핍 과잉활동아(n=25)와 정상아(n=25)를 대상으로 연속수행과제(Continuous Performance Test)를 실시하고, 그 결과에 신호탐지이론의 분석 방법을 적용하여 민감도(d')와 반응결정기준(β')의 두 변수를 구하여 비교하였다. 과제유형에 따른 효과를 보기 위해 한글철자, 카드, 모호화된 숫자의 세가지 과제를 실시하였고, 피이드백(feedback)의 효과를 살피기 위해 정반응에 청각적 단일 음으로 강화를 주는 조건을 첨가하였다. 신호탐지분석결과, 민감도에서는 주의력결핍 과잉활동아동이 세 과제 모두에서 정상아동과 유의한 차이를 보임으로써 지각적 수준의 결함이 있음을 시사하였다. 반면 반응기준에서는 집단간 차이가 두드러지지 않아 과잉활동아의 주의결함이 충동적 인지 양식에 기인한다고 보고한 선행연구와 다른 결과를 얻었다. 그러나 자극의 제시이전에 반응하는 예견반응수에서는 과잉 활동아가 유의하게 높은 수준을 보여 반응억제의 어려움을 시사하였다. 정적 피이드백(feedback)이 주어졌을 경우 두 집단 모두에서 정답수가 높고 오류수가 감소했으며 민감도가 증가하는 등 정적인 효과를 보여 정적 피이드백의 효과가 두집단에 동일함을 알 수 있었다.

keywords

Abstract

The present research was conducted to investigate sustained attention of ADHD children using vigilance tasks, 50 boys(25 ADHD boys and 25 normal boys) between the ages of 5 years 4 months and 12 years 5 months were given three types of Continuous Performance Test(CPT)-Korean letter CPT, Card CPT, Degraded Digit CPT-under feedback and no feedback condition. The performance of ADHD group and normal group was compared on the two parameters derived through signal detection analysis-d', for perceptual sensitivity and for decision criterion cutoff. The effects of positive feedback were also evaluated. The results indicated that ADHD children showed lower perceptual sensitivity suggesting that attention deficit of ADHD is related to deficit in perceptual sensitivity at the early stage of information processing. Although there was no group difference in the decision criterion cutoff, ADHD children showed more anticipatory responses than normal children, which indicates a deficit in the inhibitory control mechanism. Under the positive feedback condition, both groups of children obtained more hits, made fewer errors, and showed higher perceptual sensitivity than under the no feedback condition, indicating positive feedback was beneficial for both normal and ADHD boys. Further studies using a variety of CPT tasks with varying task difficulty will be necessary to clarify inconsistent results reported in the literature and also to develop a task most sensitive to subtle attentional deficits of ADHD.

keywords

logo