바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Korean Journal of Clinical Psychology

부모의 자녀행동 통제양식의 지각과 자아정체수준과의 관계

The Relation Between Students' Identity Status and Parents' Child Behavior Control Patterns Perceived by Students

초록

父母의 子女行動 統制樣式에 따라 子女들의 能力과 社會性 등이 차이를 나타낸다는 Baumrind의 理論과 Marcia의 自我正體 水準을 근거로 하여 父母의 子女 行動 統制樣式에 따라 自我正體 水準이 달라질 것이라는 假說을 세우고 검증하고자 하였다. 가설 검증 결과 自我正體 成就, 猶豫, 閉鎖, 放任, 混迷 등의 자아정체 수준은 父母의 子女行動 統制樣式의 4次元 -統制, 成熟要求, 對話의 明瞭性, 養育- 에서 모두 p=.05 수준에서 의미있는 차이를 나타냈다. p=0.5 수준에서 각 차원에 대한 男·女別 自我正體水準간 평균의 개별비교 결과를 등호와 부등호로 표시하면 다음과 같다. (統制) 男 : 成就水準>閉鎖水準=猶豫水準>旅任水準=混迷水準 女 : 閉鎖水準>成就水準>猶豫水準>放任水準=混迷水準, (成熟要求) 男 : 成就水準>閉鎖水準=猶豫水準>旅任水準>混迷水準 女 : 閉鎖水準=成就水準>猶豫水準>混迷水準>旅任水準, (對話) 男 : 成就水準=閉鎖水準>猶豫水準=旅任水準=混迷水準 女 : 閉鎖水準=成就水準>猶豫水準>旅任水準>混迷水準, (養育) 男 : 成就水準=閉鎖水準>猶豫水準>旅任水準=混迷水準 女 : 閉鎖水準=成就水準>猶豫水準>旅任水準>混迷水準. 辨別分析의 결과에 의하면 自我正體 水準을 가장 잘 변별해 주는 次元은 男子의 경우는 양육과 통제 차원이며, 女子는 양육차원인 것으로 나타났다. 또한 統制, 成熟要求, 對話의 明瞭性, 養育 등의 변인으로 자아정체 수준을 豫言할 수 있는 정확성은 男子는 52%, 女子는 56%로 각각 나타났다.

keywords

Abstract

The purpose of present study is to investigate relation between college student's identity statuses and parent's child behavior control patterns perceived by students. Baumrinds' studies on parents' child behavior control and Marcia's investigations on identity statuses have been theoretical foundations for the study. In this study, Marcias categories of the identity statuses is reclassified; identity achievement, moratorium, foreclosure, diffusion and indifference. Parents' patterns of child behavior control suggested by Baumrind are control, maturity demand, communication and nurturance. The results of the present study showed that the research hypothesis is generally accepted at statisitially significant level. Based on the results and previous studies, it would be concluded that parents' control patterns of child behavior are closely associated with the college student's identity statuses. There were slight differences of the identity statuses and the behavior control patterns between college male students and female students.

keywords

Korean Journal of Clinical Psychology