바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

정보조직 사서직 역량 및 직무 유형 분석

An Analysis on Librarian Competencies and Job Type in the Organization of Information

정보관리학회지 / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2011, v.28 no.3, pp.47-64
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2011.28.3.047
이지원 (대구가톨릭대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 도서관 현장에서의 요구하는 인력 현황을 살펴보고, 정보조직학 교육의 개선 방안을 모색하기 위하여 정보조직 사서직에서 필요로 하는 역량과 직무 유형을 분석하였다. 미국 도서관의 채용공고 298건을 대상으로 조사․분석한 결과 기존의 자격요건들의 수요가 지속되고 있으며, 새로운 환경 변화를 반영한 표준 및 전자자원 관련 요구가 추가되었음을 확인하였다. 정보조직 직무 유형은 크게 전통적인 정보조직의 특성이 반영된 것과 전자자원, 정보기술의 특성이 반영된 것으로 나눌 수 있었다. 또한 정보조직 교육의 개선을 위하여 전자자원 교육의 확대, 이론과 실습의 조화, 정보기술 활용의 강화, 새로운 교수 방법의 적용을 제안하였다.

keywords
organization of information, librarian competencies, job announcement, LIS education, electronic resources, information technology, 정보조직, 사서직 역량, 채용공고, 문헌정보학 교육, 전자자원, 정보기술

Abstract

This study analysed the librarian competencies and job type to identify the present state of required librarians and to suggest the direction for education in the organization of information. As the result of investigation 278 job announcement, the traditional qualifications and the knowledge of new standard and S/W related electronic resources are required. The job type divided between cluster for the traditional demands and cluster for electronic resources and information technology. It proposed the expansion of education related electronic resources and information technology, the balance of theory and practice, and the adoption of new teaching method for education in the organization of information.

keywords
organization of information, librarian competencies, job announcement, LIS education, electronic resources, information technology, 정보조직, 사서직 역량, 채용공고, 문헌정보학 교육, 전자자원, 정보기술

참고문헌

1.

노지현. (2011). 한국의 자료조직 교육에 대한 진단과 방향 모색. 한국도서관·정보학회지, 42(1), 225-245.

2.

박옥남. (2011). 정리사서 전문성 재고에 관한 연구. 한국비블리아학회지, 22(1), 95-116.

3.

이재윤. (2007). 텍스트 마이닝을 이용한 국내 기록관리학 분야 지적구조 분석. 한국문헌정보학회지, 41(1), 345-372.

4.

이지원. (2011). 대학도서관 전자자원 메타데이터 실태 분석. 정보관리학회지, 28(1), 221-235.

5.

정연경. (1997). 대학도서관 목록사서의 역할 및 자격요건에 관한 연구. 정보관리학회지, 14(2), 143-163.

6.

정연경. (1999). 목록사서직의 자격요건과 목록교육의 방향: 1990년대 중반 이후 미국을중심으로 (-). 제6회 한국정보관리학회 학술대회.

7.

정영미. (2005). 정보검색연구:구미무역.

8.

조재인. (2010). 차세대 목록 교육의 방향성에 관한 연구. 한국도서관·정보학회지, 41(2), 127-145.

9.

최상희. (2008). 구인광고에서 나타난 정보기술 관련 사서직 자격요건 분석. 한국도서관·정보학회지, 39(1), 339-354.

10.

Albitz, Rebecca S. (2001). Electronic resource librarians in academic libraries: A position announcement analysis, 1996-2001. Portal, 2(4), 589-600.

11.

Davis, Jane M. (2008). A survey of cataloging education: Are library schools listening. Cataloging & Classification Quarterly, 46(2), 182-200.

12.

Joudrey, Daniel N. (2002). A new look at US graduate courses in bibliographic control. Cataloging & Classification Quarterly, 34(1), 59-101.

13.

Joudrey, Daniel N. (2008). Another look at graduate education for cataloging and the organization of information. Cataloging & Classification Quarterly, 46(2), 137-181.

14.

Hall-Ellis. (2005). Cataloging electronic resources and metadata: Employers' expectations as reflected in american libraries and AutoCAT, 2000-2005. Journal of Education for Library & Information Science, 47(1), 38-51.

15.

Hall-Ellis. (2008). Cataloger competencies … What do employers require. Cataloging & Classification Quarterly, 46(3), 305-330.

16.

Han, Myung-Ja. (2010). The evolving role of the metadata librarian. Library Resources & Technical Services, 54(3), 129-141.

17.

Park, Jung-ran. (2006). Metadata professionals: Roles and competencies as reflected in job announcements, 2003-2006. Cataloging & Classification Quarterly, 47(2), 145-160.

정보관리학회지