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원형수직구 콘크리트라이닝 단면설계도표 개발

Development of design charts for concrete lining in a circular shaft

(사)한국터널지하공간학회 / (사)한국터널지하공간학회, (P)2233-8292; (E)2287-4747
2010, v.12 no.2, pp.165-175
신영완
김성수 ((주)하경엔지니어링)
김영진 ((주)하경엔지니어링)
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초록

최근에 물류비 절감, 교통 편의성 개선, 지역발전 등 정치, 경제, 사회적 요구에 따라 장대 해저터널 건설의 필요성이 증가하고 있다. 또한, 도심지에 건설되는 도로 및 철도터널에서도 터널의 장대화에 따라 공사용 및 환기용 수직구의 설치가 필수적이다. 수직구 굴착 후 설치되는 콘크리트 라이닝의 설계시 결정해야할 요소는 직경, 단면두께, 소요철근량 등이다. 이러한 수직구 직경, 하중조건, 지반조건을 고려하여 최적의 라이닝 단면설계를 위해서는 많은 구조검토가 필요하다. 본 연구에서는 이러한 다양한 조건에 대하여 구조해석을 수행하여 라이닝 단면설계도표를 제시하였다. 제안된 도표를 이용하여 간편하게 규모 및 하중조건에 따른 라이닝 단면두께 및 소요철근량 산정이 가능하다.

keywords
Shaft, lining, ununiform load ratio, lining design chart, working stress design method, ultimate strength design method, Shaft, lining, ununiform load ratio, lining design chart, working stress design method, ultimate strength design method, 수직구, 라이닝, 편하중비, 단면설계도표, 허용응력설계법, 강도설계법

Abstract

Recently, requirement of a long subsea tunnel has increased due to political, economical and social demands such as saving of distribution costs, improvement of traffic convenience, and regional development. Road and railroad tunnel need a shaft for construction and ventilation because of increase of tunnel length. Shaft diameter, lining sectional thickness and rebar quantity have to be determined for design of concrete lining in the shaft. A lot of structural analyses are needed for optimal design of concrete lining considering shaft diameter, load conditions and ground conditions. Design charts are proposed by structural analyses for various conditions in this study. A sectional thickness and rebar quantity can be easily determined using the proposed design charts.

keywords
Shaft, lining, ununiform load ratio, lining design chart, working stress design method, ultimate strength design method, Shaft, lining, ununiform load ratio, lining design chart, working stress design method, ultimate strength design method, 수직구, 라이닝, 편하중비, 단면설계도표, 허용응력설계법, 강도설계법

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(사)한국터널지하공간학회