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토피고 변화에 따른 Liner Plate 거동특성에 관한 연구

A study on behavior characteristics of liner plate with depth

(사)한국터널지하공간학회 / (사)한국터널지하공간학회, (P)2233-8292; (E)2287-4747
2012, v.14 no.2, pp.131-139
정지수 (상지대학교)
지영환 (상지대학교)
조현 (쌍용건설(주))
허인영 (한국시설안전공단)
이승호 (상지대학교)
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초록

본 연구에서는 도심지 소구경 터널굴착공법에서 파형강판으로 제작된 liner plate의 거동특성에 대해 알아보기 위해 유한요소 해석 프로그램인 MIDAS/GTS를 이용하여 수치해석을 실시하였다. 토피고 변화에 따라 liner plate의 거동특성을 알아보기 위해 토피고는 5 m, 10 m, 15 m, 20 m, 25 m 5가지 각 조건으로 해석을 실시하였다. 수치해석 결과 liner plate의 최대변위와 최대축응력은 부재의 하단부에서 발생되며, 최대전단응력의 경우 부재의 천단부에서 발생되는 것으로 확인되었다. 또한 토피고에 따른 liner plate의 변위, 응력, 전단응력의 변화는 있었으나 그 차이가 미미하고 토피고가 증가함에 따라 점점 구조적 안정성이 확보되는 것으로 판단된다.

keywords
토피고, 라이너 플레이트, 거동특성, 매개변수, 수치해석, Depth of cover, liner plate, behavior characteristics, parameter, numerical analysis

Abstract

In this study, the numerical analysis has been conducted in order to check behavior characteristics of liner plate made of corrugated steel from urban small sized tunnel excavation. The analysis was conducted with five kinds of conditions like 5 m, 10 m, 15 m, 20 m and 25 m to examine the behavior characteristics of liner plate according to the depth of cover. Analysis results showed that the maximum axial stress and the maximum displacement occurs in the lower end of the member, and the maximum shear stress occurs in the upper part of the member. Also, change of displacement, stress shearing stress of liner plate based on various depth of cover are existed, but the difference is slight, and by increasing depth of cover, structural stability is gradually ensured.

keywords
토피고, 라이너 플레이트, 거동특성, 매개변수, 수치해석, Depth of cover, liner plate, behavior characteristics, parameter, numerical analysis

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(사)한국터널지하공간학회