ISSN : 2233-8292
증가하는 도심지 전철 급행화의 요구에 따라, 완행과 급행철도를 동시에 운영할 수 있도록 하는 부본선의 건설이 필요하다. 그러나 기존 대피선 설치 방안은 열차의 운행을 차단한다는 점에서 긴 공사기간이 필요할 뿐만 아니라 막대한 경제적손실을 발생시키는 문제점이 있다. 이를 개선하고자 기존 지하철 터널 운영 중이라는 특수한 상황에서의 대피선 설치 방안 연구가 필요하며 대피선 건설방안 적용에 따른 시공 리스크 분석 또한 요구된다. 따라서 본 논문에서는 지하철 4호선과천정부청사역을 가상의 대피선 건설 대상역으로 선정하여 최적의 대피선 건설방안을 도출하였으며, 기존 지하철 터널운영 중 대피선 건설 예비 설계단계 시 발생 가능한 리스크 사건에 대한 리스크 식별 및 대응계획 수립, 리스크 평가, 리스크 통제 및 관리의 일련의 리스크 관리 프로세스를 수행하였다. 총 8가지의 발생 가능한 리스크 사건과 리스크 저감 대책을 선정하였으며 5단계의 리스크 사건 발생확률 및 영향도 기준을 활용한 리스크 평가 매트릭스를 구축하여 리스크 및잔류 리스크 평가를 수행하였다. 리스크 평가 결과를 바탕으로 각 리스크 사건의 평가 점수와 리스크 저감 대책공법의 저감효과를 확인하였다.
As an increasing demand for rapid railway transportation, the construction of sidetrackis inevitable to operate local and express trains simultaneously. However, the currenttechnologies for the sidetrack construction method require a long construction periodby interrupting the operation of the existing subway line, as well as cause a hugeeconomic loss. Thus, it is necessary to study the sidetrack construction method underthe special situation that the subway is in operation and to analyze the risk of theexisting tunnel enlargement process for the sidetrack construction. Therefore, in thispaper, the Government Complex Gwacheon station on Subway Line 4 was consideredas a target station for the virtual sidetrack construction and the optimal sidetrackconstruction plan was derived. Subsequently, the application of risk managementprocess was carried out in the order of identifying risk, risk response planning,performing a risk analysis, risk monitoring and control for potential risk events duringthe construction of sidetrack under the subway operation. A total of eight potential riskevents and risk mitigation methods were selected, and a risk assessment matrix was established using the five-step risk probability and impact level criteria to perform the risk assessment includingresidual risks. Based on the results of the risk assessment, the risk grade and the reduction effect of each risk mitigationmethod were confirmed.