ISSN : 2233-8292
본 현장은 265 m 구간이 무진동 굴착공법으로 설계되어 있지만 시공성과 경제성의 저하가 우려된다. 이러한 이유로 미진동 전자발파공법이 제안되었다. 미진동 전자발파의 적용성 평가를 위해서 본 현장 직전 적용하였던 미진동 전자발파(제안 Ⅰ)와 본 현장과 같이 지하철 근거리에서 시공된 미진동 전자발파(제안 Ⅱ)의 발파진동 영향범위를 분석하였다. 두 제안의 발파진동 영향범위 비교결과, 제안 Ⅱ의 영향범위가 더 보수적으로 산출되었다. 본 현장의 근거리라는 특수성을 고려할 때, 보다 안전한 시공을 위해 설계변경에 제안 Ⅱ를 선정하였다. 결과적으로 무진동 굴착구간 265 m 구간 중 72m 구간에 대하여 미진동 전자발파공법으로 변경하여도 구조물에 미치는 영향이 없을 것으로 예측된다. 그리고 총 예상굴진 소요 기간 662.5일에서 144일 단축할 수 있기 때문에 높은 경제적 이익을 얻을 수 있다고 평가된다.
Although this site is designed with a non-vibration excavation method for a section of 265 m, there are concerns about decline of constructability and economic feasibility. For this reason, the low-vibration electronic detonator blasting method was suggested. To evaluate the applicability of the low-vibration electronic detonator blasting method, the damage range of blasting vibration of low-vibration electronic detonator blasting applied just before the site (suggestion Ⅰ) and low-vibration electronic detonator blasting constructed close range the subway like this site (suggestion Ⅱ) was analyzed. As a result of comparing the blasting vibration damage ranges of the two suggestions, the damage range of suggestion Ⅱ was calculated more conservatively. Considering the specificity of the close range of this site, suggestion Ⅱ was selected for design change for safer construction. As a result, it is predicted that there will be no damage to the structure even if the 72 m section out of the non-vibration excavation 265 m section is changed to the Low-vibration electronic detonator blasting. And it is evaluated that high economic benefits can be obtained because the total expected excavation period can be reduced by 144 days from 662.5 days.