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ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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터널 콘크리트 라이닝 탄산화 영향인자 관계성 분석

A study on the relationship of the influencing factors on carbonation in tunnel concrete linings

(사)한국터널지하공간학회 / (사)한국터널지하공간학회, (P)2233-8292; (E)2287-4747
2024, v.6 no.5, pp.507-518
이규필 (한국건설기술연구원)

초록

일반적으로 터널 입출구부는 철근콘크리트 라이닝으로 시공되며 콘크리트의 탄산화는 철근 부식을 발생시켜 터널구조물의 기능상실 및 파괴를 유발할 수 있다. 따라서 본 연 구에서는 터널구조물 점검, 보수 ‧ 보강 등 유지관리를 위한 체계 정립을 위하여, 탄산화 영향인자로 터널 입 ‧ 출구부와 해안과의 거리, 공용연수 및 교통량을 선정하였으며 각 영향인자별 탄산화깊이와의 상관관계 분석을 수행하였다.

keywords
콘크리트 라이닝, 염해, 탄산화, 회귀분석, 피어슨 상관계수, Concrete lining, Salt injury, Carbonation, Regression analysis, Pearson correlation coefficients

Abstract

In general, the tunnel portal is constructed with reinforced concrete. And the carbo- nation of concrete can cause reinforcement corrosion, causing function failure and tunnel destruction. To establish management system such as tunnel inspection and rehabilitation, distance between tunnel portal and coast, service life and traffic were selected as carbonation influencing factors and correlation analysis with carbonation depth for each influencing factor was performed.

keywords
콘크리트 라이닝, 염해, 탄산화, 회귀분석, 피어슨 상관계수, Concrete lining, Salt injury, Carbonation, Regression analysis, Pearson correlation coefficients

(사)한국터널지하공간학회