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2-Arch터널의 막장면 종방향 적정이격거리에 관한 연구

A study on the longitudinal optimum separated distance of tunnel face in 2-arch tunnel

(사)한국터널지하공간학회 / (사)한국터널지하공간학회, (P)2233-8292; (E)2287-4747
2007, v.9 no.4, pp.323-330
이민규 (㈜태조엔지니어링)
정지수 (상지대학교)
이성기 ((주)태조엔지니어링)
이승호 (상지대학교)
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초록

최근 선형분리 곤란, 환경훼손 최소화 및 용지보상 등의 이유로 2-Arch 터널의 채택이 점점 증가하고 있다. 이런 실정에도 불구하고 2-Arch 터널은 국내에서의 시공실적 및 설계사례의 부족으로 자료의 데이터화가 체계적이지 않고 2-Arch 터널의 역학적인 거동 메커니즘에 대한 연구가 미흡한 실정이다. 따라서 본 연구에서는 2-Arch 터널의 종방향 이격거리에 대한 연구를 통해 본선 선행터널과 중앙벽체의 거동 메커니즘을 분석하고 적정 이격거리를 제안하고자 한다. 2-Arch 터널의 이격거리 산정은 터널의 안정이 확보되는 조건에서 산정하는 것이 타당하며, 이격거리에 따라 보다 민감하게 작용하는 중앙벽체의 거동에 영향을 최소화 할 수 있는 범위내에서 이격거리를 산정하는 것이 바람직할 것으로 판단된다. 또한 이격거리에 따른 중앙벽체의 민감도 분석결과 최대 변곡점이 생겨 급격한 응력변화가 발생하는 0.5D이내를 이격거리로 산정하는 것이 타당할 것으로 사료된다.

keywords
2-arch tunnel, Pillar, Continuous analysis, Longitudinal separated distance of tunnel face, 2-Arch 터널, 중앙벽체, 연속체 해석, 종방향 이격거리

Abstract

due to the effective land utilization and environmental protection, the construction of 2-arch tunnel has been gradually increased. In spite of this tendency, the mechanical information for the 2-arch tunnel, especially such as its behavior characteristics and mechanism are not enough. Therefore in this study, the theoretical and numerical studies on the behavior characteristics of 2-arch tunnel are carried out and longitudinal optimum separated distance of tunnel face is proposed by considering the analysis results from the behavior of advanced excavation of tunnel and stress of central pillar. As a result, longitudinal optimum separated distance of tunnel face is in 0.5D for the better safety of 2-arch tunnel by rapidly decreasing the stress concentration of central pillar.

keywords
2-arch tunnel, Pillar, Continuous analysis, Longitudinal separated distance of tunnel face, 2-Arch 터널, 중앙벽체, 연속체 해석, 종방향 이격거리

참고문헌

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(2003) 2-Arch 도로터널 설계 및 시공 개선방안 고찰,

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(2004) 비대칭 근접병설터널의 안정성 및 보강공법 검토, 대한토목학회

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(2002) 터널의 이론과 실무,

4.

(2001) 터널 설계실무 자료집 ,

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(1997) Discussion on the behaviors of parallel tunnel with a small clearance ,

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(1994) Observational construction of a large section minimun interval twin road tunnel in urban alluvial loose sand soil,

(사)한국터널지하공간학회